Is jouw merk klaar voor de toekomst?

Is jouw merk klaar voor de toekomst?
  • Algemeen
  • 1 nov 2016 @ 13:26
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 1 nov 2016 @ 13:26
  • Sales

De consument krijgt meer en meer invloed op het imago van een merk. Hij is niet langer de passieve ontvanger van een boodschap die de marketeer achter zijn bureau bedenkt, maar heeft op basis zijn ervaring een sterke eigen mening. Wat betekent dit voor het managen van een merk? Collaborative marketingbureau trnd is gespecialiseerd in het versterken van de merkbeleving, doordat het op grote schaal ‘gewone’ consumenten als micro-influencers voor een merk inzet, waarbij een gelijkwaardige samenwerking tussen merk en consument centraal staat. Trnd zet op basis van hun ervaringen een aantal tips op een rij voor een toekomstbestendig merk.

Ga naast de consument staan
De eerste stap naar een toekomstbestendig merk: weg met de hiërarchie. Consumenten en merken staan gelijk aan elkaar. Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Wat is je achtergrond en wat vind je belangrijk? Benader consumenten alspotentiële co-marketeers. Zij zijn immers degenen die jouw merk uiteindelijk vormen.

Laat het oordeel over aan anderen
Hiërarchie maakt plaats voor objectiviteit. Laat het oordeel over je merk over aan de gebruikers ervan. Zorg wél voor een juiste, objectieve vertaalslag van je merkidentiteit en merkbelofte naar een optimale merkbeleving. Kijk hierbij goed naar wat je te bieden hebt in het dagelijkse leven van consumenten.

Relevantie is de sleutel naar verbinding
Kijk kritisch naar de relevantie van je merk. Alleen bij voldoende relevantie zullen consumenten aandacht aan je geven. Sluiten jouw merkidentiteit en beloftes aan bij de interesses en behoeften van de juiste consumenten? Ga op zoek naar de juiste gebruikers die jouw merk gebruiken in hun dagelijkse leven.

Faciliteer en begeleid de merkbeleving
Merken worden gevormd door datgene wat anderen van het merk vinden en de mening en ervaringen die zij in hun omgeving delen. Denk dus na over het creëren van de juiste omgeving waarin consumenten je merk en product kunnen ervaren en beleven. Vraag ze naar hun beleving en anticipeer daarop.

Laat los, maar werk wel samen
Neem consumenten serieus en betrek hen actief bij je merk. Kom uit die ivoren toren en maak gebruik van het creatieve potentieel van consumenten. Merkmanagement van nu is niet het beheersen, maar het beheren van je merk. Investeer daarom in een duurzame relatie en werk met consumenten samen.

Merkmanagement van de toekomst
De vraag die centraal staat in het merkmanagement van de toekomst is: hoe bouwen we aan een sterk, solide merk dat consumenten vertrouwen? Dit bouwen gaat hand in hand met de drie pijlers van het merkmanagement van de toekomst: wie ben je (merkidentiteit), wat beloof je (merkbelofte) en hoe wordt jouw merk ervaren (merkbeleving). Kom jij als
merk je beloften aan de consument na? Werk dan verder naar het hoogst haalbare resultaat waarbij de merkbeleving de verwachtingen van consumenten overtreft. Deze voelen zich dan verbonden met het merk, hebben een positief eindoordeel en nemen het merk op in het dagelijkse leven. Het hart van de merkbeleving is het échte leven van consumenten. Een toekomstbestendig merk bereikt dit door niet voor, maar mét hen samen te werken.


‘Laat het oordeel
over je merk
over aan de
gebruikers’


Duurzaam merkvertrouwen
Actief samenwerken met consumenten is het fundament onder de werkwijze van
collaborative marketingbureau trnd. Consumenten begeleiden door de merkbeleving, het uitproberen van diensten en producten en hun mening erover vragen zijn daarmee
integrale onderdelen van de trnd-propositie.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken