[Mijn marketing] Patrick Stal: ‘Ik nam corona in januari al serieus’

[Mijn marketing] Patrick Stal: ‘Ik nam corona in januari al serieus’
  • Algemeen
  • 21 apr 2020 @ 09:37
  • 20058 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingPersonalia

Patrick Stal (39) is deze maand gestart als vice president global marketing bij online bank N26, daarvoor was hij head of marketing bij Uber. ‘N26 biedt een combinatie van rebelsheid en transparantie.’

N26

Ik ben onder de indruk hoe onze teams er ook in deze moeilijke tijden voor zorgen dat klanten frictieloos kunnen blijven bankieren, maar ook hoe we deze tijd aangenamer voor hen maken. Ik denk oprecht dat veel mensen, waaronder ikzelf, voor N26 kiezen vanwege de heldere en toegankelijke merkidentiteit. Het merk biedt een combinatie van rebelsheid, transparantie en toegankelijkheid die je in bankenland niet vaak ziet.

Uber

Ik kijk met bewondering terug op mijn tijd bij Uber. Het blijft een bedrijf met ongeëvenaard veel talent en een grote rol in de vormgeving van onze toekomst.

Corona

Ik was in januari een van de eersten die corona serieus begon te nemen. Het is al langer bekend dat wij als wereldbevolking te dicht op elkaars lip zitten, waardoor een virale outbreak snel om zich heen kan grijpen. Ook is al langer bekend dat de systemen van de meeste landen een pandemiegolf niet aan zouden kunnen. Inmiddels ben ik positief dat we hier doorheen komen.

Bier

Bavaria's initiatief om bier van klanten terug te kopen en hier ontsmettingsmiddel van te brouwen, vind ik mooi. Niet alleen is het eindproduct tijdelijk hard nodig, het bedrijf heeft ook zijn eigen infrastructuur kunnen opbouwen om klanten te helpen en een mooi product te ontwikkelen. DSM en Auping hebben hier recent ook sterke voorbeelden van laten zien.

Thuisblijven

De oproep van mijn oude team om in deze crisis geen Uber te bestellen en thuis te blijven om zo anderen te helpen, vind ik sterk.

Klasse apart

De Effie blijft een klasse apart, vooral in deze data-gedreven wereld. Cannes Lions blijft daarnaast de bekroning op creatie.

Marketeer

Kellyn Smith Kenny is mijn favoriete marketeer. Mijn oud-collega bij Uber en tegenwoordig CMO van de Hilton Group. Een briljante marketeer die begrijpt dat sterke merken door hun mensen worden gebouwd. Ze is een leider, maar vooral ook een open, analytisch en coöperatieve collega.

Ergernis

Ik erger me aan hoe gemakkelijk mensen over 'het merk' praten. Merkstrategie en merkdesign is een vak apart.

Podcast

Mijn favoriete podcast is Recode Decode met Kara Swisher voor tech. Daarnaast Exponential View met Azeem Azhar voor wetenschap en nieuwe inspiratie en Intelligence Matters met voormalig CIA-directeur Michael Morrel voor een interessant perspectief op de wereldwijde geopolitiek.

Consumentengedrag

Mijn uitdaging met N26 is om diepgeworteld consumentengedrag te veranderen. Hoe mensen sporten, navigeren, reizen, eten en ook hoe ze met geld omgaan.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'

Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'

Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'

Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken