[Mijn marketing] Edward van de Ridder: ‘Teams is vermoeiend, maar wel efficiënt’

[Mijn marketing] Edward van de Ridder: ‘Teams is vermoeiend, maar wel efficiënt’
  • Algemeen
  • 2 jul 2020 @ 16:09
  • 19933 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Edward van de Ridder (50) is head of strategy bij reclamebureau Alfred International. Hij loopt graag in de spijkerbroeken van Denham. ‘Ik draag zoveel kleren van dat merk, dat collega's weleens vragen of ik soms gesponsord word.’

Retail

Bij Alfred werken we voor steeds meer retailers, wat in deze rare tijd een vaste stroom werk oplevert. Zo lanceerden we recent de zomercampagnes voor Jumbo, Hema, Praxis en Shoeby. Daarnaast lopen er op dit moment veel andere producties voor het najaar, allemaal concepten die tijdens de lockdown op afstand bedacht en gepresenteerd zijn. Het lijkt wel of bij ons het werk 'gewoon' doorgaat, dus we prijzen ons gelukkig.

Sfeer

Sinds begin maart werken we bij Alfred allemaal thuis en dat gaat behoorlijk goed. Communicatie via Teams is soms vermoeiend, maar wel heel efficiënt. Wat we allemaal wel missen is de sfeer, de lol. Ik durf met een gerust hart te stellen dat wij het leukste bureau van Nederland zijn, maar die gezelligheid voel je op afstand toch minder.

Inclusiviteit

Ik merk dat de Black Lives Matter-beweging veel mensen wakker heeft geschud en daar ben ik persoonlijk erg blij mee. Mensen die last hebben van discriminatie durven zich steeds meer uit te spreken. En van Mark Rutte tot Wilfred Genee, velen komen tot voortschrijdend inzicht over wat anderen kwetst. Eerlijk is eerlijk: bij Alfred doen we ons best, maar op het gebied van unconscious bias valt ook hier nog veel te winnen. Inclusiviteit is nog te weinig in de organisatie verankerd. Daarom zijn we nu bezig om daar beleid op te maken en er actief mee aan de slag te gaan in bijvoorbeeld personeelsbeleid en reviews.

Denim

Mijn favoriete merk is Denham. Ik draag zoveel kleren van dat merk, dat collega's weleens gevraagd hebben of ik soms gesponsord word. Het mooie aan dit merk is dat alles echt en authentiek is. Van de gedrevenheid van oprichter Jason Denham tot het winkelpersoneel: alles ademt de liefde voor denim.

Nike

Ik ben onder de indruk van de 'Just don't'-campagne van Nike. Niet omdat het merk in zijn organisatie zelf alles goed doet, dat is namelijk niet zo, maar omdat het ons allemaal oproept na te denken over racisme. 'Don't pretend there's not a problem in the United States. Don't make any more excuses. Don't sit back and be silent. Let's all be part of the change.' Er zijn meer heel weinig merken die dit kunnen en überhaupt weinig merken die geloofwaardig aan purpose marketing kunnen doen, maar dit is een onderwerp op zich. En dat Adidas het bericht deelde, is natuurlijk het grootste compliment.

Jaloers

Mijn favoriete reclamebureau is Droga5. Ik ben ontzettend jaloers op mijn buurman Gijs de Bruijn van Accenture Interactive, die met dit bureau mag samenwerken.

Gevoel

Colette Cloosterman-Van Eerd van Jumbo had van mij Dutch Marketeer of The Year 2020 mogen worden (ze was genomineerd, red.). Ik werk met haar samen en zij is een klant met durf, warmte en gevoel voor wat er in het land leeft. Sowieso: altijd een feest om te werken voor een bedrijf waarbij je met de eigenaars aan tafel zit; dat bevordert de daadkracht en snelheid enorm.

Lekker eten

Ik luister graag naar 'Wat schaft de podcast'. Ik heb jarenlang restaurantrecensies geschreven, mijn vrouw is chef, dus je begrijpt: ik hou van lekker eten. En dat geldt ook voor de mannen van deze podcast. Bovendien kan ik een goeie woordgrap altijd waarderen.

Taal

Mijn favoriete magazinemerk is Hard Gras. Niet omdat ik het zelf helemaal letter voor letter spel, maar omdat ik denk dat dit is wat magazines goed kunnen: een community bouwen rondom een interessegebied. Voetballiefhebbers die ook van lezen en mooie taal houden, in dit geval.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Annelies Poelsema: 'Netflix spoiler-campagne blijft geniaal'

Safi Graauw: 'Ik wil laten zien dat cultuur versterkt'

Roel Welling: 'Bullshit verkopen is geen duurzaam model meer'

Annelies Valk: 'Dit is het jaar van Nike'

Jurry Oortwijn: 'Ook bij uitverkochte shows is marketing belangrijk'

Mariëlle Rooswinkel: 'Linda is consistent in alle uitingen'

Paul Meijer: 'Een campagne maak je gewoon samen'

Atva van Zanten: 'Marketing gaat over mens en cultuur'

Maud Pinckers: 'Marketing staat niet gelijk aan reclame'

Fleur Osté: 'Rihanna is mijn favoriete marketeer'

Hella de Weger: 'WhatsApp is nu mijn favoriete merk'

Martijn Keesmaat: 'Overdaad maakt plaats voor balans'

Jorn Agterberg: 'Radio gaat altijd door'

Nadine Ridder: 'Niet alles is een wedstrijdje'

Ard Bossema: 'Oranje Blik brengt ander positief geluid'

Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'

Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'

Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'

Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'

Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken