[Mijn marketing] Roel Welling: 'Bullshit verkopen is geen duurzaam model meer'

[Mijn marketing] Roel Welling: 'Bullshit verkopen is geen duurzaam model meer'
  • Algemeen
  • 22 jun 2020 @ 12:21
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Film

Roel Welling (39) is creative director bij Wefilm en juryvoorzitter van de Esprix Awards. Steeds vaker werkt hij voor opdrachtgevers die een sociale missie uitdragen. 'Ik hoop dat we niet klakkeloos terugvallen in oude patronen, maar ons blijven aanpassen.'

Wefilm

Ondanks deze rare tijd is er genoeg te doen en werken we steeds meer voor opdrachtgevers die een sociale missie uitdragen.

Corona

Het was fijn om een tijdje met m'n gezin zo dicht bij elkaar te zijn. Ik hoop dat we niet klakkeloos terugvallen in oude patronen, maar geleerd hebben hoe snel we ons kunnen aanpassen. Wefilm is altijd flexibel geweest met een graadmeter in maatschappij, waardoor we nu juist drukker zijn dan ooit.

Black Lives Matter

Er zijn grote opstanden nodig om verandering teweeg te brengen. En dat is wat er nu gebeurt. We moeten proberen oprecht te luisteren en beloven te veranderen. Bij Wefilm doen we dat op drie fronten: allereerst door meer moeite te doen om diversiteit aan te brengen in ons bedrijf. Ten tweede zijn we als beeldmakers medeverantwoordelijk voor het beeld dat we aan de samenleving laten zien. Ten derde kunnen we samen met de hele branche het onderwerp aanpakken, hoe ongemakkelijk of confronterend dat ook zal zijn.

Esprix

Helaas was er geen groot feest, maar de uitreiking was persoonlijk en daardoor heel bijzonder. Alle 14 juryvoorzitters gingen bij de 14 winnende bureaus langs en daardoor konden we goed context geven aan de prijzen en de winnaars meer in het zonnetje zetten. En de Grand Prix voor #Doeslief was bijzonder, omdat die prijs vijf jaar geleden voor het laatst werd uitgereikt.

Sexy

Mijn favoriete merk is Tesla, omdat Elon Musk zoveel ondernemerschap en lef in zich heeft. Purpose boven alles, razendsnel innoveren en zo het meest waardevolle automerk worden, dat is heel gaaf. En het zijn ook gewoon hele sexy auto's.

Spektakel

Mijn favoriete campagne is de stunt van Volvo om vier vrachtwagens op elkaar te stapelen en dat ook nog eens heel mooi te filmen. De kern van de creatief van Forsman & Bodenfors is elke keer weer raak: wat voor spektakel kunnen we nu weer bedenken om de USP's van onze trucks te bewijzen? De ene keer is het de Epic Split om te laten zien hoe je achteruit moet rijden, dan weer zetten ze hun CEO op een truck die aan een honderd meter hoge kraan hangt om aan te tonen hoe sterk de trekhaak is.

Confetti

Mijn favoriete reclamebureau is Buutvrij. Hun ideeën zijn te gek, ze zijn heel aardig en worden echt onderschat in de markt. En omdat je niet leeft om te werken, vind ik hun filosofie te gek: met leuke mensen leuke dingen maken. En dan confetti.

Impact

De vrouwen en mannen van Interpolis waar we bij Wefilm mee werken, zijn echt geweldig. Ze ademen hun missie en staan voor het echt bereiken van impact. Geen reclame die een poging doet om een beetje sympathiek af te stralen naar het publiek, maar met een heldere missie oplossingen creëren.

Ergernis

Ik erger me eigenlijk nauwelijks, maar probeer me te focussen op positieve mogelijkheden om met goede creatieve mensen impact te maken. En hoe meer mensen ik leer kennen in het vak, hoe leuker het wordt en hoe meer ik erachter kom hoeveel mensen dit ook willen. Bullshit verkopen is in deze tijden geen duurzaam model meer.

Inspiratiebron

De 'How I built this'-podcast van NPR is een leuke inspiratiebron. Het gaat over het verhaal achter succesvolle entrepreneurs, lef en het geloof in je eigen idee. Zo hoorde ik vorige week het verhaal van de bekende YouTuber Casy Neistat, die samen met zijn broer al ver voor hij bekend werd eindeloos filmpjes maakte. Nou, dat verhaal kwam mij wel bekend voor.

Uitdaging

Mijn uitdaging is om met de kracht van creativiteit en film niet alleen te communiceren, maar echt impact te maken en samen met oprechte mensen en merken bijdragen aan het oplossingen van maatschappelijke problemen.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Annelies Valk: 'Dit is het jaar van Nike'

Jurry Oortwijn: 'Ook bij uitverkochte shows is marketing belangrijk'

Mariëlle Rooswinkel: 'Linda is consistent in alle uitingen'

Paul Meijer: 'Een campagne maak je gewoon samen'

Atva van Zanten: 'Marketing gaat over mens en cultuur'

Maud Pinckers: 'Marketing staat niet gelijk aan reclame'

Fleur Osté: 'Rihanna is mijn favoriete marketeer'

Hella de Weger: 'WhatsApp is nu mijn favoriete merk'

Martijn Keesmaat: 'Overdaad maakt plaats voor balans'

Jorn Agterberg: 'Radio gaat altijd door'

Nadine Ridder: 'Niet alles is een wedstrijdje'

Ard Bossema: 'Oranje Blik brengt ander positief geluid'

Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'

Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'

Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'

Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'

Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken