[Mijn marketing] Fleur Osté: ‘Rihanna is mijn favoriete marketeer’

[Mijn marketing] Fleur Osté: ‘Rihanna is mijn favoriete marketeer’
  • Algemeen
  • 14 mei 2020 @ 09:38
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • PersonaliaMarketing

Fleur Osté (28) is brand manager bij Unilever, voor onder meer Andrélon en Zwitsal. Later als ze groot is, wil ze directeur van het Rijksmuseum worden. 'Verhalen delen om te verbinden, gebeurt hier bij uitstek. Daar wil ik zijn!'

Trots

In maart maakte Unilever bekend om wereldwijd voor €100 miljoen aan producten te doneren en dat maakt me trots. Ook lokaal dragen we ons steentje bij aan het bestrijden van corona. Door het hamsteren is er een tekort aan producten bij de voedselbanken ontstaan. Onze merken doneren daarom extra producten om dit te compenseren.

Zeep

Bij Unilever werkt iedereen waar dat kan thuis en dat gaat verrassend goed. Ik merk dat iedere collega zijn of haar eigen uitdagingen en silver linings heeft deze periode. Als zeepfabrikant voelt Unilever de verantwoordelijkheid om de tekorten op zeep en handgel zo snel mogelijk aan te vullen. Daarom is in korte tijd het merk Lifebuoy geïntroduceerd bij Albert Heijn en Etos.

Honger

Als zoveel mensen in de wereld honger hebben, is het moeilijk uit te leggen dat een derde van ons voedsel wordt weggegooid. Daarom is Too good to go een van mijn favoriete apps. Dit platform zet voedselverspilling letterlijk op de kaart. Je kunt je eten afhalen bij horeca en supermarkten om het redden van de prullenbak. Nu zet deze app zich zonder winstoogmerk in om horeca te helpen met reguliere afhaalmaaltijden. Chapeau!

Jong geluid

Mijn favoriete merk is One Young World, het Davos voor jongeren. Oprichters Kate Robertson en David Jones hebben hun PR-expertise gebundeld en geven jongeren een wereldwijd podium om hun projecten met impact op de duurzame ontwikkelingsdoelen te delen en anderen aan te zetten tot actie. Het jonge geluid krijgt zo een stem aan de tafel van de senior executives om het verschil te maken voor een duurzame toekomst.

Inlevingsvermogen

Jacinda Ardern, premier van Nieuw-Zeeland, is steengoed in het vertellen van verhalen. Doorslaggevend hierbij is dat ze  trouw blijft aan zichzelf. Thuis, in een sweater met kinderspeelgoed om haar heen, deelt ze op een begrijpelijke manier de maatregelen voor het coronavirus. Haar inlevingsvermogen uit zich door de herkenbare situaties en uitdagingen die ze bespreekt. Hiermee verbindt ze zichzelf met haar doelgroep, de bevolking. Dit is de beste reclamecampagne voor een lockdown die ik tot nu toe heb gezien.

Nieuw verhaal

Mijn favoriete marketeer is Rihanna. Niet praten over inclusiviteit, maar doen. Haar beautymerk Fenty vertelt een nieuw verhaal en betrekt hierin alle vrouwen. Dit betaalt zich uit. Binnen één maand na de lancering tikte ze de 100 miljoen dollar omzet aan. En dan schrijft ze ook nog eens geschiedenis als eerste vrouw met een eigen modehuis bij Louis Vuitton Moët Hennessy.

Leidende rol

Waarom zien veel reclamebureaus het thema duurzaamheid als een aparte tak van sport in plaats van geïntegreerd in de business? Duurzame ontwikkelingsdoelen zijn een wereldwijde business case. Klimaatverandering of gezondheid stopt niet bij de douane of na een ambtstermijn. Waar politiek vaak is gebonden aan grenzen en korte termijnen, is het bedrijfsleven met zijn internationale blik en steeds meer lange termijn oriëntatie bij uitstek geschikt om een leidende rol te pakken. Marketeers en reclamebureaus kunnen samen de business case bouwen en het verhaal vertellen om gedragsverandering teweeg te brengen.

Directeur

Mijn favoriete podcast is In het Rijks. Hierin worden prachtige verhalen verteld over de kunst en de makers. Als ik later groot ben, wil ik graag directeur van het Rijksmuseum worden. Verhalen delen om te verbinden, gebeurt hier bij uitstek. Daar wil ik zijn!

Barbie

Een merk starten met een missie is niet moeilijk. Een missie met relevantie voor de wereld om ons heen in een bestaand, bekend merk integreren waarbij het naadloos aansluit op het product en de merkwaarden, dat is de uitdaging. De weg die Mattel is ingeslagen met Barbie is hier een mooi voorbeeld van.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken