[Mijn marketing] Reuben Alexander: ‘Ik draag elke dag Patagonia'

[Mijn marketing] Reuben Alexander: ‘Ik draag elke dag Patagonia'
  • Algemeen
  • 9 jul 2020 @ 11:46
  • 24619 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Reuben Alexander (41) is medeoprichter van reclamebureau Buutvrij in Amsterdam. Op zijn kantoor vliegt er bijna dagelijks confetti door de lucht, om te vieren wat er goed gaat. ‘We hebben nu zelfs confettidienst, omdat we het anders zielig vinden voor de schoonmaker.’

Zinvol

Tot nu toe is Buutvrij de coronacrisis bijzonder vruchtbaar doorgekomen. Natuurlijk hebben we de mazzel dat we voor het soort klanten werken dat de wereld mooier wil maken, zoals Auping, Ikea, Miele en Artsen Zonder Grenzen. Dat merk je in een crisis ook en dat maakt ons werk een stuk leuker en zinvoller. We zijn dus productiever dan ooit geweest. In drie maanden tijd hebben we zes campagnes er doorheen geknald. Daarnaast hebben we met het team een week lang níet op klanten gewerkt, maar gekeken naar hoe we iets aan de wereld kunnen bijdragen met onze creativiteit. Dat was te gek, vooral ook voor de teamspirit.

Wit huiswerk

Black Lives Matter is een onderwerp dat we bij Buutvrij serieus nemen. Als je bij ons de lunchtafel rondkijkt, ziet het namelijk wit van de mensen. We zijn aan alle kanten blinde vlekken aan het wegnemen, zo is bijvoorbeeld het platform Wit Huiswerk verplichte kost. En we voegen ook daad bij het woord. Zo steunen we Dutch Marketing Diversity van ADCN en zijn we met veel vakgenoten in gesprek. Want laten we eerlijk zijn: dit is niet iets tijdelijks. Ik realiseer me dat we er nog lang niet zien, maar we zijn wel ready and willing.

Marktplaats

Mijn favoriete merk is Patagonia, hands down. Want: activistisch, people, planet, purpose. Het merk is daarnaast niet bang en dat sluit mooi aan op het DNA van Buutvrij. Ik ben al jaren fan, maar sinds een talk van Rick Ridgeway in 2017 bij Patagonia HQ is dit alleen maar toegenomen. Hij vertelde over het prille begin van zijn merk en lichtte de repair, reuse, recycle-filosofie toe. Sindsdien heb ik een nieuwe hobby: Patagonia-gear op Marktplaats kopen. Ik heb elke dag wel een kledingstuk van dit merk aan en 90% van mijn Patagonia-garderobe is tweedehands.

Campagne

'Smoorverliefd' van Interpolis en Wefilm vind ik een van de beste campagnes van dit jaar. Vanaf het moment dat ik de uncut versie zag, was ik verkocht.

Klik

Met sommige mensen uit de branche heb je meteen een klik. Dat is ook wel lekker als je 'leuke dingen doen met leuke mensen en samen maatschappelijke impact maken' belangrijk vindt. Zo zijn we als Buutvrij dikke vrienden met de jongens en meisjes van Wefilm. Zij hebben hetzelfde DNA als wij en zijn ontzettend professioneel. Maar ook bij Achtung en Natwerk hebben we vrienden rondlopen die goed zijn in wat ze doen.

Lief

Mijn favoriete creatief is Glenn van de Dood. Hij is samen met zijn maatje Boudewijn Bosman een van de grote talenten van dit moment. Daarnaast wil ik Frank de Ruwe noemen, omdat hij vooral zo lekker níet reclame is. En Ron Simspon, omdat hij briljant is en een van de liefste mensen die ik ken.

Confetti

Ik ben vrij kritisch op mezelf en op het werk dat we met Buutvrij maken. In het verleden was ik altijd maar bezig met het volgende project en vergat ik te vieren wat goed ging. Sinds een jaar of vijf niet meer, bij Buutvrij popt er nu bijna dagelijks confetti. Het is zelfs zo dat de confettidienst, het opruimen van de confetti, wekelijks aan een collega uitgedeeld wordt, omdat we het anders zielig vinden voor onze schoonmaker.

Samen juichen

Ik hou ervan om samen te werken in onverwachte combinaties. Om credits te delen. Eigen trots opzij te zetten en vooral met leuke mensen impact te maken. Bij Buutvrij zeggen we: samen spelen, samen winnen, samen juichen. Ik heb het gevoel dat daar industrie-breed nog wel winst te behalen valt.

Minder sales

Ik zie het als een uitdaging om merken te overtuigen minder op sales te sturen en meer voor people & planet te kiezen. Op dit moment ontwikkelen we met Buutvrij het verhaal voor een wet die winst in dienst stelt van dit onderwerp, op Europees niveau. Een behoorlijke uitdaging, maar echt belangrijk.

Foto door Marty Marn, ingekleurd door Alexander's zoontje Kes (5).

 

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Edward van de Ridder: 'Teams is vermoeiend, maar wel efficiënt'

Annelies Poelsema: 'Netflix spoiler-campagne blijft geniaal'

Safi Graauw: 'Ik wil laten zien dat cultuur versterkt'

Roel Welling: 'Bullshit verkopen is geen duurzaam model meer'

Annelies Valk: 'Dit is het jaar van Nike'

Jurry Oortwijn: 'Ook bij uitverkochte shows is marketing belangrijk'

Mariëlle Rooswinkel: 'Linda is consistent in alle uitingen'

Paul Meijer: 'Een campagne maak je gewoon samen'

Atva van Zanten: 'Marketing gaat over mens en cultuur'

Maud Pinckers: 'Marketing staat niet gelijk aan reclame'

Fleur Osté: 'Rihanna is mijn favoriete marketeer'

Hella de Weger: 'WhatsApp is nu mijn favoriete merk'

Martijn Keesmaat: 'Overdaad maakt plaats voor balans'

Jorn Agterberg: 'Radio gaat altijd door'

Nadine Ridder: 'Niet alles is een wedstrijdje'

Ard Bossema: 'Oranje Blik brengt ander positief geluid'

Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'

Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'

Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'

Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'

Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken