[branded content] Duurzame samenwerking voor energiebesparing

[branded content] Duurzame samenwerking voor energiebesparing
  • Algemeen
  • 17 nov 2020 @ 09:00
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 17 nov 2020 @ 09:00
  • Sales

Eén energieloket voor 15 gemeenten, maar met ieder een eigen webshop, eigen mailingen en tegoedbonnen: hoe zorg je dan voor een vlekkeloze uitvoering? Groene Groei koos voor Sidekix en had er geen moment spijt van. Directeur Ralf Klop van Groene Groei en account manager Niall McColm van Sidekix lichten het toe.

Op de foto: Ralf Klop (links) en Niall McColm bij het mobiele tiny house

Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld

“Als Groene Groei houden we ons vooral bezig met de verduurzaming van de gebouwde omgeving – dat betekent op dit moment vooral advies en ondersteuning in het energiezuiniger maken van woningen en bedrijfspanden,” vertelt Klop.

Voor 15 gemeenten in Noordoost Brabant ontwikkelden ze een energieloket, ‘Brabant Woont Slim’, waar huiseigenaren informatie kunnen krijgen over energiebesparing en andere verduurzaming in en rondom hun woning. Brabant Woont Slim heeft nu tijdelijk ook een speciale webshop waarmee meteen energiebesparende producten besteld kunnen worden.

Klop: “Het Rijk stelt namelijk subsidie beschikbaar voor gemeenten voor het terugbrengen van het energieverbruik via de RRE, de rijksregeling reductie energie. Daarmee kunnen we bewoners niet alleen informeren maar ook concreet op weg helpen met tegoedbonnen die ze kunnen gebruiken bij de aanschaf van een aantal energiebesparende producten. Uiteindelijk hopen we hiermee meer inwoners enthousiast te krijgen voor energiebesparen en dat ze meer en grotere stappen gaan zetten”

Net even anders
Logistiek en organisatorisch is het een aardige uitdaging want de deelnemende gemeenten vullen de regeling allemaal iets anders in. “Het project bestaat uit een schriftelijke mailing met de tegoedbonnen en codes, een webshop, ondersteuning bij het gebruik daarvan en het zorgen dat de producten kunnen worden opgehaald bij een locatie naar keuze. En dat in principe vijftien keer net even anders,” legt Klop uit. Iedere mailing is in de huisstijl van de betreffende gemeente en het aanbod van producten in de webshop kan variëren, net als de ondersteunende events en social media.

Professioneel en transparant
Dat betekende een zoektocht naar de juiste partner voor de uitvoering. Na een online oriëntatie volgden gesprekken met meerdere partijen maar met Sidekix klikte het op meerdere fronten. Klop: “Het is een professionele partij met goede referenties maar vooral ook met een pragmatische en schaalbare aanpak. Ook fijn is dat ze heel transparant zijn in hun begroting. En voor dit specifieke Brabantse project is het extra mooi dat ze gevestigd zijn in Uden want lokaal zaken doen past bij dit duurzame project.” Voor de ondersteuning op social media is een apart bureau ingeschakeld.

McColm licht toe: “Het project bestaat voor ons uit het ontwerpen, inrichten en bouwen van de webshop en het opmaken, printen en verzenden van tien verschillende versies van de brief, in de huisstijl van iedere gemeente. We verwerken de registraties en zorgen voor rapportages. Bovendien zetten we onze klantenservice in voor vragen over het gebruik van de webshop. Kortgezegd doen we de totale ontzorging.”

“Voor de voorbereiding is goed de tijd genomen,” vertelt McColm verder. “De gemeenten moeten veel informatie aanleveren. Daarnaast zijn er veel leveranciers en lokale winkels bij betrokken en ook die overleggen en afstemmingen kostten tijd. Voor de samenwerking was deze langere voorbereidingstijd positief, we hebben elkaar goed leren kennen. We hebben gezamenlijk de opdracht tot in detail uitgewerkt waardoor het voor alle partijen duidelijk was hoe ze alle zaken moesten aanleveren met de daarbij horende deadlines. Dat werkt in de uitvoering heel prettig.”

“Goed ook om te vermelden is dat de verwerking van alle persoonsgegevens strikt gebeurt volgens de regels van de AVG,” benadrukt Klop, “Alle betrokken partners hebben daarvoor ook een verwerkersovereenkomst moeten tekenen. Maar Sidekix is ISO 27001 gecertificeerd waarmee het veilig omgaan met privacy-gevoelige gegevens al gewaarborgd is.”

Respons van meer dan 20%
Het project wordt stapsgewijs uitgerold, in september ging de eerste mailing de deur uit.

De ondersteuning van de campagne via social media, met ondersteuning van de communicatieprofessionals van Hallo Blauw, zorgt voor verhoging van de respons. Alle onderdelen werken goed samen: de brief vanuit de gemeente, de website en webshops, de uitlevering van de producten en de social media. “We zijn nu, in oktober, ruim over de helft met het aantal mailingen en de respons is nu al gemiddeld 20%. Door wat kleinschalige events, zoals het touren met een tiny house, verwachten we zelfs richting de 30% te gaan. Daarnaast hebben we via social media nu meer dan 65.000 personen bereikt, dat zijn allemaal mensen die in contact zijn gekomen met het concept duurzaam wonen,” concludeert Klop. “Interessant is ook dat het websitebezoek stabiel blijft doorlopen na een mailing. We hadden namelijk verwacht dat er echt een duidelijke piek zou zijn net na een mailing. We denken dan ook dat de combinatie van social media en de brief heel erg sterk is. De webshop is 6 weken open. Is het beschikbare budget per gemeente eerder op dan sluiten we eerder, is na 6 weken er eventueel nog budget over dan kan dat meteen in een volgende campagne worden gestoken, zo blijven we flexibel.”

We verwachten dat de respons richting de 30% gaat

Faciliteren, niet blokkeren
Dat brengt ons op de toekomstplannen. Klop: “Binnenkort gaan we evalueren maar we zien allerlei mogelijkheden. Het concept blijft voor gemeenten interessant en deze rijkssubsidie (Regeling Reductie Energie) komt bijvoorbeeld binnenkort ook beschikbaar voor huurhuizen. Onze grootste uitdaging blijkt het meekrijgen van een aantal grote bouwmarktketens. Dat heeft vooral te maken met de koppeling tussen de webshop en hun eigen systemen.”

McColm: “Wij kijken bij Sidekix graag wat we daarin kunnen doen, want we willen altijd faciliteren en nooit blokkeren. We zijn al in overleg over hoe we de webshop software kunnen doorontwikkelen zodat deze wel aansluit op de behoefte van de bouwmarkten. Een ander alternatief is dat Sidekix de bezorging van de producten op zich gaat nemen.

“Ook hier is het zaak om de energiebesparende producten zo duurzaam mogelijk bij de consumenten te krijgen,” vult Klop aan. “Hoe directer en korter de route van producent naar eindbestemming, hoe beter. Duurzaamheid staat voorop. Altijd.”

Meer weten over Direct Mail campagnes en de bijdrage van Sidekix? Download dan hier de whitepaper.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Sidekix.

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken