[PIM Trendrapport 2021 #1] Vermenselijking van merken

[PIM Trendrapport 2021 #1] Vermenselijking van merken
  • Algemeen
  • 2 mrt 2021 @ 08:00
  • 15699 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Maatschappij

Als de coronacrisis tien jaar geleden was uitgebroken, zouden we er dan op dezelfde manier mee zijn omgegaan als nu? Zouden Jaap van Dissel, Diederik Gommers en Ernst Kuipers dan net zulke bekende Nederlanders zijn geworden? Deel 1 van het PIM Trendrapport 2021.

Als de coronacrisis tien jaar geleden was uitgebroken, zouden we er dan op dezelfde manier mee zijn omgegaan als nu? Zouden Jaap van Dissel, Diederik Gommers en Ernst Kuipers dan net zulke bekende Nederlanders zijn geworden? Waren ze dan dagelijks te zien zijn bij Pauw & Witteman of schoven ze aan bij RTL Late Night, zoals ze dat nu bij Jinek en Op1 doen? Waarschijnlijk niet. En zouden de nieuwsmedia iedere dag uitgebreide coronastatistieken delen en gedetailleerde liveblogs bijhouden? Waarschijnlijk niet. En zouden de protesten tegen een avondklok dan net zo heftig verlopen? Waarschijnlijk ook niet. Het is zelfs maar de vraag of er dan überhaupt een avondklok was ingesteld. Waarom niet? Omdat onze mentale gesteldheid ons gedrag aanstuurt en die mindset nu heel anders is dan tien jaar terug.
Werd ons gedrag sinds begin jaren negentig vooral door een onbewust gevoel van zelfvertrouwen bepaald, in het decennium dat voor ons ligt is het juist een gebrek hieraan dat ervoor zorgt dat we in eerste instantie gefocust zijn op het reduceren en compenseren van angst en onzekerheid. We zoeken houvast in gezag en autoriteit bijvoorbeeld. Of we vergroten ons gevoel van controle, eenheid en macht door onszelf te verenigen tijdens massamanifestaties en protesten.

Kantelpunt
Deze ontwikkelingen staan niet op zichzelf en passen naadloos bij de tijd waarin we op dit moment leven. Een tijd die in veel opzichten lijkt op de jaren zeventig. Ook toen groeide de behoefte aan gezag en autoriteit. En ook toen vonden er allerlei gewelddadige protesten plaats. Niet voor niets maakte de Politiebond zelf al de vergelijking met het geweld van de krakersrellen uit de jaren zeventig en tachtig toen de avondklokrellen begonnen. Zo zijn er nog veel meer overeenkomsten met toen. Maatschappelijk gedrag vertoont namelijk een sterk repeterend karakter, zo blijkt uit jarenlange wetenschappelijke studies en onderzoeken, op basis waarvan wij ons Futurise®-trendmodel hebben ontwikkeld. Met behulp van dit model kijken we naar ontwikkelingen. Door de jaren heen nemen onbewuste gevoelens van onzekerheid en angst volgens een vaste regelmaat toe en af. Die golfbewegingen duren steeds ongeveer vijftig jaar en de verschillende fases hebben elk zo hun eigen kenmerken. Op dit moment bevinden we ons op de top van een golf. Er gaat in dit decennium veel gebeuren en de eerste veranderingen zijn al goed zichtbaar. Speciaal voor het Platform Innovatie in Marketing (PIM) hebben we de grote veranderingen van dit decennium beschreven in het PIM Trendrapport 2021.

Leren van het verleden
Om de toekomst goed te begrijpen, biedt het verleden uitkomst. Gedrag volgt immers een vast ritme. Weliswaar is de toekomst niet een op een gelijk aan het verleden, maar de generieke kenmerken komen wel overeen. Vorige periodes waarin de overgang van zelfvertrouwen naar angst plaatsvond, geven een duidelijk beeld van die kenmerken. Mensen zijn dan emotioneler, religieuzer, spiritueler en irrationeler. Ze geloven meer in wonderbaarlijke genezingen bijvoorbeeld, of in buitenaards leven. Complotdenkers krijgen meer gehoor. We vertonen ook allerlei vluchtgedrag. Zo vluchtten we in de jaren zeventig massaal naar fictieve werelden, zoals in romans en films. En de natuur krijgt een belangrijkere plek in ons leven, net als de geschiedenis. De maatschappij eist steeds meer verantwoordelijkheid van instituten. En mensen zoeken aan de ene kant juist steun bij elkaar, maar tegelijkertijd neemt de polarisatie toe.

Zes dominante thema’s richting 2030
Met behulp van het Futurise®-trendmodel hebben we die generieke kenmerken in de huidige tijdsgeest geplaatst en vertaald naar de toekomst. In het trendrapport beschrijven we dit decennium aan de hand van zes dominante thema’s:

1 Samen Sterk
Samen zijn gaat over het zoeken naar veiligheid, geborgenheid en intimiteit. Communities worden kleiner en vooral gevormd door mensen van gelijkgestemdheid en gedeelde waarden. Bovendien ontstaat steeds meer de behoefte om samen een bepaald nut te dienen.

2 Naturiteit
De natuur krijgt een belangrijkere plek in ons leven. We (her)ontdekken de natuur als een bijna onuitputtelijke bron van inspiratie. We gaan de natuur ook steeds beter verzorgen. Technologie speelt daarbij een belangrijke rol, waarbij ook de prestaties en de gezondheid van ons lichaam steeds verder worden opgerekt.

3 Escapisme
De behoefte om even van de druk en de prikkels van de prestatiemaatschappij te ontvluchten, neemt steeds meer toe. We zoeken rust en balans en tegelijkertijd ook naar manieren om de serieuze werkelijkheid soms even te vergeten, door onszelf maximaal uit te leven of onder te dompelen in allerlei andere werelden.

4 Strijdlust
De maatschappij komt in beweging. Er ontstaat een strijdlustige dynamiek tussen mensen die verantwoordelijkheid eisen van instituten, organisaties, merken en hun leiders, en de nieuwe helden die opstaan, die de verantwoordelijkheid juist oppakken en daarmee respect en trouwe fans verdienen.

5 Kwaliteit
In tijden van onzekerheid en angst gaat kwaliteit meer dan ooit om zekerheid. Transparantie, eenvoud, degelijkheid, feitelijkheid en bewijsbaarheid worden steeds belangrijker, net als het durven tonen van kwetsbaarheid.

6 Aandacht
Een overkill aan prikkels zorgt ervoor dat mensen steeds selectiever met hun tijd en aandacht omgaan. De behoefte aan échte persoonlijke en onverwachte aandacht groeit. Marketeers die nog aandacht van hun klanten willen, zullen de competitie aan moeten gaan op diepgang en betekenis.

Vermenselijking, vertrouwen en verbinding
De toekomstthema’s hebben één belangrijke behoefte gemeenschappelijk: de groeiende behoefte aan vertrouwen en verbinding. Om verbonden te blijven met de maatschappij en met hun klanten, bewegen toekomstgerichte merken en marketeers mee. Ze ontwikkelen steeds meer menselijke kenmerken en worden persoonlijker, gevoeliger, verantwoordelijker, empathischer en kwetsbaarder.

Gratis download of podcast
Niels Hansen, Futurise Maestro bij Lunar Institute en Fresh Forward, schreef samen met zijn collega’s Miriam Teoh-Wijers SMP en Matt van der Poel RM dit jaar het PIM Trendrapport, dat gratis te downloaden is via futurise.online. Op deze site staan ook verschillende cases en interviews van inspirerende merken en initiatieven. Het rapport is ook als podcast beschikbaar via Spotify, Apple Podcasts of Google Podcasts zoekterm ‘PIM Trendrapport’.

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken