[onderzoek] Nederlander zit niet te wachten op Black Friday

[onderzoek] Nederlander zit niet te wachten op Black Friday
  • Algemeen
  • 4 nov 2021 @ 11:28
  • 19509 x gelezen
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • OnderzoekPrijsoorlog
  • 4 nov 2021 @ 11:28
  • 19509 x gelezen
  • Ryan Baij

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat Nederlanders niet echt zitten te wachten op de Amerikaanse kortingsdag.

De kortingsdag wordt jaarlijks door veel retailers groots aangekondigd met als resultaat koopjesgekte in volle winkelstraten. Echter zegt slechts 15 procent van de Nederlandse consumenten bewust te wachten met het kopen van een product tot de aanbiedingen van Black Friday. Bijna twee derde van de Nederlanders (65%) geeft aan niet van plan te zijn om de stad in te gaan om van Black Friday-aanbiedingen te profiteren. Slechts 8 procent is van plan om die dag daadwerkelijk op pad te gaan om op koopjes te jagen. Ook in de online winkelstraat zal het volgens het onderzoek niet stormlopen:  16 procent is van plan om online aankopen te doen tijdens Black Friday en/of Cyber Monday. 

Met Sinterklaas en Kerstmis in het vooruitzicht kunnen deze kortingsdagen een motivatie zijn voor het op tijd inkopen van cadeaus. Toch is dit voor veel Nederlanders nog te vroeg, slechts één op de tien (11%) geeft aan te profiteren van kortingen voor het inkopen van decembercadeaus. Bijna twee derde (64%) geeft daarentegen aan dit niet te doen.

Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates: ‘Ondernemers worden in snel veranderende situaties – zoals tijdens Black Friday of drukte tijdens feestdagen maar ook door de gevolgen van COVID-19 – verplicht zich flexibel op te stellen om voor de vereiste wendbaarheid en schaalbaarheid te zorgen om eventuele pieken in orders efficiënt en tijdig te kunnen afhandelen en leveren.

Van den Broecke vervolgt: ‘Deze ‘war mode’ moeten ondernemers eigenlijk gedurende het hele jaar hebben. Retailers moeten rekening houden met alle mogelijke scenario’s om niet last-minute voor verrassingen te komen staan als het toch ineens druk wordt omdat mensen spontaan besluiten te gaan winkelen. Het is belangrijk om je altijd voor te bereiden op onverwachte pieken en niet af te wachten.’

Eerder meldde we al bij MarketingTribune dat de retailer ook niet zat te wachten op de onduurzame Black Friday. In dit artikel stelde Bart Bruggenwirth en Rupert Parker Brady al dat de marketeer de feestdag liever kwijt dan rijk was.

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken