[branded content] Waarom SMS nog altijd even relevant is

[branded content] Waarom SMS nog altijd even relevant is
  • Algemeen
  • 22 nov 2022 @ 06:00
  • 7654 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 22 nov 2022 @ 06:00
  • 7654 x gelezen
  • Sales

Toen in december 1992 het eerste sms-bericht werd verzonden, had niemand kunnen voorspellen hoe populair SMS zou worden. In 1993 introduceerde Nokia zijn eerste mobiele telefoon met een sms-functie, maar het bezit van een mobiele telefoon was nog relatief ongebruikelijk. Spoel door naar het volgende decennium en de populariteit van SMS explodeerde, waarbij het gebrek aan volledige toetsenborden op de toenmalige telefoons werd overwonnen met taalkundige innovaties zoals "chattaal".

Met introductie van WhatsApp in 2009 kwam de eerste echte uitdaging voor het vertrouwde SMS. Een uitdaging die zeer snel van de grond kwam dankzij de eenvoudige, multimedia-gerichte manier van berichten delen.

Hoewel WhatsApp, Telegram, Facebook Messenger, en alle andere messagingkanalen steeds populairder worden, is het toch verstandig om SMS in je omnichannelstrategie te houden.

Veel mensen zien SMS als 'de oude rot in het vak' en in veel opzichten is dat ook wel waar. Moderne messagingdiensten beschikken natuurlijk over veel meer functies en hebben veel jongere gebruikers dan SMS, maar het is de eenvoud en de betrouwbaarheid van SMS die het een onmisbaar kanaal maken in elke internationale messagingstrategie.

Waarom zou je kiezen voor SMS marketing?

  • SMS is overal
    Elke mobiele telefoon heeft SMS ingebouwd, dus de infrastructuur voor SMS is al hard-wired in mobiele telefoons wereldwijd. Met 5,1 miljard mensen over de hele wereld die geabonneerd zijn op mobiele diensten - 67% van de wereldbevolking - is SMS een van de doeltreffendste manieren om je klanten te bereiken in minder dan 160 tekens.
  • SMS is effectief
    Misschien omdat mensen in het Nederland minder sms'jes ontvangen dan in bijvoorbeeld de VS, waar SMS nog steeds overweldigend populair is, is SMS marketing ongelooflijk effectief. De CTR van sms'jes ligt 9,18% hoger in vergelijking met andere digitale kanalen en klanten zijn vijfendertig keer meer geneigd een SMS bericht te lezen dan een e-mail.
  • SMS staat altijd aan
    Alle Nederlandse netwerken hebben een dekking van 99% en hoger, dus de kans is groot dat je een mobiel signaal hebt om een SMS te ontvangen, zelfs als je geen 4G of 5G hebt.

Hoe maak je gebruik van SMS?

  • Authenticatie via SMS
    Een van de populairste toepassingen van SMS is het valideren van telefoonnummers en accountlogins. Eenmalige wachtwoorden, of One Time Passwords, zijn enorm populair als een twee-factor authenticatiemethode voor elk account dat naast een wachtwoord extra beveiliging vereist.
  • Notificaties via SMS
    SMS is perfect geschikt als notificatiemethode, grotendeels vanwege die eenvoud waar we het eerder over hadden. Je hoeft je klant niet te vragen om een tracking of messaging app te downloaden, je hebt alleen hun telefoonnummer nodig. Je klanten op de hoogte houden is een belangrijke factor in het behouden van klanttevredenheid en uiteindelijk loyaliteit.
  • Veilige updates via SMS
    Als je je klanten moet informeren over een belangrijke wijziging in je service of een update van software, is SMS de perfecte tool. Je weet dat het altijd wordt geleverd en dankzij de enorme open rates van SMS is de kans groot dat je klant het bericht zal lezen.
  • Marketing via SMS
    Omdat SMS zo doeltreffend is in het bereiken van een doelgroep, is het ook uiterst effectief in het aanzetten tot actie in elke fase van het koopproces. Met een effectieve targeting kun je klanten in hoog tempo door de funnel leiden door gebruik te maken van de indrukwekkende doorklik- en openpercentages van SMS.
  • Donaties via SMS
    Als u op zoek bent naar een manier om meer opt-ins of betalingen te krijgen, dan is SMS ongeëvenaard. Donaties via SMS met behulp van een mobiel betaalplan zijn zo eenvoudig dat je de respons vele malen kunt verhogen.
  • Interactie via SMS
    Het verzamelen van beoordelingen of gegevens via SMS is eenvoudig. Met eenvoudige interactie via één druk op de knop kunnen gepersonaliseerde SMS berichten begeleide vraag- en antwoordstromen beheren en on-demand statustracking en updates bieden.

SMS als onderdeel van je omnichannel marketingstrategie

Hoewel het duidelijk is dat SMS een integraal onderdeel moet zijn van elke omnichannel marketingstrategie, maken veel bedrijven niet zo effectief gebruik van SMS als andere messagingkanalen. Download deze uitgebreide guide over SMS-berichten voor bedrijfscommunicatie om erachter te komen hoe je een eersteklas SMS-strategie creëert.

Dit artikel verschijnt op initiatief van cm.com

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken