Interactief DOOH-display stimuleert recycling statiegeldblikjes en –flesjes

- Algemeen
- 26 jul 2023 @ 10:09
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 26 jul 2023 @ 10:09
- Michiel van Zaane
Ondanks het ingevoerde statiegeld belanden veel blikjes in openbare prullenbakken, die soms worden omgekeerd om het statiegeld alsnog te verzilveren. Wayne Parker Kent en JCDecaux ontwikkelden een interactieve DOOH-display om blikjes en plastic flesjes in te zamelen. Het statiegeld komt terecht bij mensen die het goed kunnen gebruiken.
Op drukke hotspots in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag staan de aankomende week interactieve DOOH-displays. De displays nodigen mensen uit om met hun lege blikje te stemmen op de stelling van de dag, aangeboden door De Telegraaf. Door een leeg blikje of plastic flesje in het rek te zetten, breng je eenvoudig je stem uit. De displays stimuleren het recyclen van blikjes door het te koppelen aan het gesprek van de dag, met als doel minder statiegelditems in openbare afvalbakken en minder zwerfafval op straat.
De displays zijn ook goed nieuws voor mensen die het statiegeld goed kunnen gebruiken. De fysiek interactieve displays fungeren als speciale verzamelpunten, waardoor mensen nu eenvoudig blikjes kunnen verzamelen zonder vuilnisbakken open te hoeven trekken. Dat scheelt een hoop zwerfafval en houdt de straten schoon.
Sander Tacx (Managing Director Wayne Parker Kent, onderdeel van Mediahuis): ‘Statiegeld op blikjes is een hartstikke goed idee, alleen hebben mensen altijd even nodig om aan nieuwe regels te wennen. Toen we het probleem van het zwerfafval tegenkwamen, hebben we de koppen bij elkaar gestoken op zoek naar een oplossing. Die vonden we in deze interactieve displays. De uiting maakt het inzamelen van blikjes leuk door dat te koppelen aan het gesprek van de dag. Mensen hebben een extra plek om hun blikje kwijt te kunnen en er hoeven geen prullenbakken meer omgekeerd te worden op zoek naar statiegeld. Win-win voor iedereen.’
Walter Kraus (commercieel directeur JCDecaux): ‘Buitenreclame heeft een grote impact op het straatbeeld. Toen wij door Wayne Parker Kent benaderd werden met dit idee, waren we direct enthousiast. We kunnen met deze interactieve displays een bijdrage leveren aan een mooier straatbeeld en bewijzen meteen de impact die buitenreclame kan hebben op het gedrag van mensen.’
De interactieve displays staan de komende week als test in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Bij succes wordt de campagne uitgebreid.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- blikjes
- statiegeld
- recycling
- Wayne Parker Kent
- JCDecaux
- flesjes
- De Telegraaf
- zwerfaval
- dooh
- duurzaamheid
- Mediahuis
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management