Interactief DOOH-display stimuleert recycling statiegeldblikjes en –flesjes

Interactief DOOH-display stimuleert recycling statiegeldblikjes en –flesjes
  • Algemeen
  • 26 jul 2023 @ 10:09
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Ondanks het ingevoerde statiegeld belanden veel blikjes in openbare prullenbakken, die soms worden omgekeerd om het statiegeld alsnog te verzilveren. Wayne Parker Kent en JCDecaux ontwikkelden een interactieve DOOH-display om blikjes en plastic flesjes in te zamelen. Het statiegeld komt terecht bij mensen die het goed kunnen gebruiken.

Op drukke hotspots in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag staan de aankomende week interactieve DOOH-displays. De displays nodigen mensen uit om met hun lege blikje te stemmen op de stelling van de dag, aangeboden door De Telegraaf. Door een leeg blikje of plastic flesje in het rek te zetten, breng je eenvoudig je stem uit. De displays stimuleren het recyclen van blikjes door het te koppelen aan het gesprek van de dag, met als doel minder statiegelditems in openbare afvalbakken en minder zwerfafval op straat.

De displays zijn ook goed nieuws voor mensen die het statiegeld goed kunnen gebruiken. De fysiek interactieve displays fungeren als speciale verzamelpunten, waardoor mensen nu eenvoudig blikjes kunnen verzamelen zonder vuilnisbakken open te hoeven trekken. Dat scheelt een hoop zwerfafval en houdt de straten schoon.

Sander Tacx (Managing Director Wayne Parker Kent, onderdeel van Mediahuis): ‘Statiegeld op blikjes is een hartstikke goed idee, alleen hebben mensen altijd even nodig om aan nieuwe regels te wennen. Toen we het probleem van het zwerfafval tegenkwamen, hebben we de koppen bij elkaar gestoken op zoek naar een oplossing. Die vonden we in deze interactieve displays. De uiting maakt het inzamelen van blikjes leuk door dat te koppelen aan het gesprek van de dag. Mensen hebben een extra plek om hun blikje kwijt te kunnen en er hoeven geen prullenbakken meer omgekeerd te worden op zoek naar statiegeld. Win-win voor iedereen.’

Walter Kraus (commercieel directeur JCDecaux): ‘Buitenreclame heeft een grote impact op het straatbeeld. Toen wij door Wayne Parker Kent benaderd werden met dit idee, waren we direct enthousiast. We kunnen met deze interactieve displays een bijdrage leveren aan een mooier straatbeeld en bewijzen meteen de impact die buitenreclame kan hebben op het gedrag van mensen.’

De interactieve displays staan de komende week als test in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Bij succes wordt de campagne uitgebreid.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken