Hoe een klein leugentje je fataal kan worden

  • Algemeen
  • 22 sep 2014 @ 16:00
  • Link
  • Sheila Klein Schiphorst
    Sheila Klein Schiphorst

    PR & Communicatie manager
    SHE PR & Marketing
  • PRCommunicatie

Iedereen heeft wel eens – zowel privé als zakelijk – een leugentje om eigen bestwil verteld. Soms hielp het je verder, de andere keer ging je keihard onderuit. En ook al is het misschien niet netjes, in de pr-wereld kunnen kleine leugentjes heel succesvol zijn. Denk bijvoorbeeld maar aan de ‘Tilburgse homowijk’. Deze recente pr-stunt voor de homodag op de Tilburgse kermis was een leugen, maar hij werkte wel.

Zelfs de NOS was er als de kippen bij om het bericht te publiceren. Een backgroundcheck word zelden nog gedaan. Het bericht als eerste publiceren is belangrijker geworden. Niet zo gek dat pr-mensen soms dingen ‘creëren’, maar als je een leugentje over jezelf vertelt of iets hebt verzwegen, dan gaat je kop eraf, zoals afgelopen week de kop rolde van David Tovar, vice-president communicatie en de topwoordvoerder van de Amerikaanse supermarktgigant Walmart.

'Farewell'
David Tovar was één van de meest spraakmakende pr-mensen van Walmart. Hij schroomde niet om kritisch en sarcastisch zijn opinie te verkondigen. En zijn persberichten vielen altijd op door zijn prikkelende en bondige onderwerpregels. Een paar voorbeelden: 'Exciting changes', 'American Pride', 'Taco Plate' en 'Hmmm…'. Op deze wijze heeft hij ook zijn vertrek aangekondigd. De simpele boodschap 'Farewell' was voldoende om journalisten in Amerika meteen te laten spitten naar de echte reden van zijn vertrek. Want zo’n plotseling vertrek deed menig wenkbrauw fronsen.

Foutje, bedankt!
Wat was nu het geval, in het CNBC-interview dat hij vorige week gaf kwam de aap uit de mouw. Walmart wilde Tovar promoten tot senior vice president en in hun assessment kwamen ze tot de ontdekking dat hij op zijn cv had gelogen. Er stond namelijk een diploma op vermeld dat hij nooit had behaald. Auw. In het gesprek dat volgde was Tovar overigens heel open en eerlijk. Stom, fout. Hij had er nooit aan gedacht dat een niet behaald kunstgeschiedenisdiploma belangrijk was bij een communicatiefunctie. Hij had het er ooit opgezet en na jaren al in het communicatievak werkzaam te zijn geweest, was hij bij zijn sollicitatie bij Walmart vergeten dat hij het op zijn cv had staan. Een simpele vermelding zoals wij in Nederland als 'behaald of niet behaald' had hem kunnen redden, maar helaas.

Een tv-serie als inspiratie?
Tovar beweert dat Walmart hem door dit foutje niet wilde ontslaan, maar hem hierdoor niet konden promoveren. En dat hij vervolgens - in goed overleg - de keuze heeft gemaakt om op te stappen. Tja, ik denk dat dit dus wederom een leugentje is. Maar dat maakt niet uit. Het zou voor zijn carrière natuurlijk niet goed zijn als hij zegt dat hij hierdoor een schop onder zijn kont heeft gekregen. Maar toch. Ik snap overigens heel goed dat Walmart tot deze beslissing is gekomen. Hoe schadelijk kan het voor je imago zijn als hier journalisten achter waren gekomen? En door tv-series als Suits (volgens mij was de hr-manager die het assessment uitvoerde hierdoor geïnspireerd, maar dat terzijde) en House of Cards zie ik direct van die geweldige complottheorieën om alles te verdoezelen voor mij.

Terecht of onterecht?
Nu ben ik vooral erg benieuwd hoe de Nederlandse branche denkt over dit voorval. Kijk, dat Charl Schwietert - de Nederlandse ‘staatssecretaris-voor-3-dagen’ die op zijn cv had gezet dat hij doctorandus was zonder die titel behaald te hebben - uit zijn functie werd ontheven, snap ik natuurlijk helemaal. Maar om dit nu ook in de marketingwereld te doen, vind ik persoonlijk een beetje ver gaan. pr-mensen hebben er nu eenmaal een handje van om de wereld net een tikkie mooier te maken dan hij misschien is. Dit kun je ook als positief ervaren? Het leven is toch mooier als de zon schijnt. En daarnaast, praktijkervaring is toch vele malen belangrijker dan een papiertje? Maar hoe kijken jullie hier tegenaan? Is het typisch Amerikaans om iemand hiervoor te ontslaan (of in goed overleg uit elkaar te gaan)? Of denken jullie dat als bijvoorbeeld René Repko onterecht op zijn cv heeft staan dat hij een diploma in geschiedenis heeft behaald hij nergens meer aan de bak komt? Let me know door hieronder een berichtje achter te laten of stuur een tweet naar @sheilakoster.

Sheila Klein Schiphorst

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken