Truphone B2B Case: een frisse visie op sportsponsoring

Truphone B2B Case: een frisse visie op sportsponsoring
  • B2b
  • 25 jul 2014 @ 15:12
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewZakelijkSportSponsoring

Truphone, de eerste zakelijke mobiele operator in de wereld met één wereldwijd netwerk, kondigde in juni twee sport gerelateerde sponsorships aan bovenop de al bestaande samenwerking met het Caterham F1 Team. Hoe versterken deze deals de marktpositie van het B2B telecombedrijf? Hoog tijd voor een gesprek met Janco van der Linde, marketing directeur Truphone Nederland.

Truphone gelooft niet in landsgrenzen. Daarom introduceerde oprichter James Tagg in 2006 het eerste mobiele netwerk zonder landsgrenzen. Truphone’s missie is om in de hele wereld een uitstekende internationale, mobiele ervaring te leveren. En die ervaring omvat de geluidskwaliteit, snel mobiel internet en betrouwbare verbindingen tegen lokale tarieven in zowel eigen land als daarbuiten. Truphone’s gepatenteerde technologie werkt in meer dan tweehonderd landen.

Ideale factoren zijn nodig voor unieke prestaties
Sport is een rode draad binnen Truphone’s sponsorship strategie. Want topsport past goed bij Truphone. Van fysiotherapie in de sport tot technologische ondersteuning in de telecom, in beide sectoren geldt dat ideale factoren nodig zijn voor unieke prestaties.

Sinds 2013 geniet het Caterham F1 Team middels sponsoring van de diensten van Truphone. Het autosport gezelschap reist de hele wereld over voor races. Ondertussen houden zij contact met hun basis, sturen ze datagegevens door van races voor analyse en staan ze continue in contact met de buitenwereld voor updates. Door de samenwerking met Truphone hoeven zij zich geen zorgen meer te maken over roamingkosten. Dankzij snel mobiel internet en goed bereik kunnen zij productiever en efficiënter te werk gaan.

Video: bekijk ook eens de Truphone Caterham F1 Team case study.

Truphone heeft een wereldwijde sponsorstrategie
Janco van der Linde, marketing directeur Truphone Nederland: ‘Deze internationale samenwerking geeft een enorme boost aan de naamsbekendheid van Truphone én is een duidelijk voorbeeld hoe ons product bij kan dragen aan het succes van een onderneming.’ Om ook in Nederland meer in beeld te komen bij de doelgroep heeft Truphone in juni twee verschillende soorten sportsponsorhips aangekondigd als onderdeel van de wereldwijde sponsorstrategie.

Met ingang van 1 juli 2014 is Truphone Nederland de nieuwe hoofd- en shirtsponsor van voetbalclub Vitesse. De overeenkomst is getekend voor drie seizoenen. Het sponsorship geeft Truphone de mogelijkheid om te groeien als merk door slim gebruik te maken van exposure, corporate hospitality, productlanceringen, -activaties, spelersinzet en gebruik van de trainingsaccommodatie. Vitesse zal de diensten van Truphone inzetten in haar bedrijf om zo te kunnen profiteren van het bereik van Truphone.

Een samenwerking tussen challengers
Van der Linde: ‘Ons uitgangspunt is om samen met de mooie club Vitesse de kansen te vergroten. We zijn beiden challengers en doen dingen nét even anders. We strijden hand in hand naar (inter)nationaal succes in onze beider sectoren.’ Truphone heeft tal van ideeën hoe zij de samenwerking kunnen inzetten als marketingtool voor hun B2B doelgroep. ‘De business lounge in het stadion wordt onderdeel van het zakelijke netwerk van Truphone. Dus ook voor Truphone’s klanten. De focus ligt ook op netwerken. We faciliteren dit bijvoorbeeld door van te voren LinkedIn-profielen door te sturen van aanwezigen. Zo kunnen we onze zakelijke klanten helpen business op te bouwen, binnen een Truphone omgeving.’

De verzorging van alle wereldwijde mobiele communicatie tijdens de Volvo Ocean Race ondersteunt de merkbelofte en –gevoel van Truphone. Van der Linde: ‘De medewerkers van de Volvo Ocean Race zijn always on the move. Essentieel voor het succes is de samenwerking en communicatie.’ Truphone zet hun Truphone World-dekking in voor optimale mobiele communicatie zonder geografische restricties. Hierdoor zijn medewerkers altijd en overal met elkaar verbonden en kunnen de exacte vaarkoersen te allen tijde kunnen worden bepaald.

Unieke B2B case
Om de specifieke B2B doelgroep aan te spreken heeft Truphone het afgelopen jaar veel gekeken naar hoe de (sales)funnel in kan worden gevuld. ‘Of we nu kijken naar leadgeneratie, PR of sponsoring; relevantie is voor ons het meest belangrijk.’ Van der Linde concludeert: ‘Met deze drie sportsponsorships hebben we een mooie mix in Nederland. Hiermee worden alle Truphone aspecten belicht. We gebruiken deze samenwerkingen als cases wanneer we met onze eigen klanten aan tafel zitten.’ Momenteel is de Truphone sponsor case uniek in zijn soort. ‘Kijkend naar de B2B markt in Nederland zien we nog weinig zakelijke telecompartijen die in deze breedte aan sportsponsoring doen.’

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken