Grenzen aan gepersonaliseerde communicatie
- B2b
- 22 mrt 2018 @ 13:25
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Privacy
- 22 mrt 2018 @ 13:25
- Sjaak Hoogkamer
Gepersonaliseerde communicatie is vaak effectief, maar zorgen omtrent privacy liggen altijd op de loer. Wat zijn de afwegingen die je als bedrijf maakt tussen wat je met data of techniek kan?
De nieuwe privacy wet- en regelgeving heeft tot doel de controle over persoonsdata terug te geven aan de consumenten. Tot 25 mei 2018 hebben bedrijven de tijd om marketingactiviteiten in overeenstemming te brengen met de nieuwe privacywetgeving: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Wat betekent deze wetgeving voor gepersonaliseerde communicatie?
Data
Stel dat je je als organisatie aan alle regels houdt, kan je dan toch nog te ver gaan in de ogen van de consument? Accepteren consumenten gepersonaliseerde communicatie van iedere organisatie, of geldt voor sommige sectoren, zoals het bank- en verzekeringswezen, dat mensen hier toch meer moeite mee hebben? En kunnen alle persoonsdata worden gebruikt voor gepersonaliseerde communicatie? Of zijn sommige persoonsgegevens toch privacy-gevoeliger dan anderen?
Deze en meer vragen zijn zowel vanuit wetenschappelijk inzicht als vanuit de praktijk beantwoord tijdens de bijeenkomst van Stichting Wetenschappelijke Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) die op 20 maart plaats vond op de Universiteit van Amsterdam.
Wetgeving
Om als bedrijf de attitude ten opzichte van gepersonaliseerde communicatie te verbeteren, is het van belang inzicht te krijgen in de kennis van je doelgroep. Neem de rol aan van raadgever over internettechnologie: maak je klanten bewust van dat de wetgeving ze beschermt en hoe ze de wetgeving na kunnen leven. Let daarnaast op, want je kan makkelijk te ver gaan met gepersonaliseerde communicatie. Wanneer je te persoonlijk bent, je informatie over je klant deelt met andere partijen en wanneer je een gepersonaliseerde (hogere) prijs aanbiedt, kan dit negatieve effecten hebben op het klantgedrag. Echter, het verschilt wel per context hoe personalisatie wordt ontvangen.
Banken
Een voorbeeld van een sector waar personalisatie gevoelig is, is het bankwezen. Zo staat Finbar Hage – Data Analyst bij Rabobank - constant voor het dilemma: hoe beweeg je van wat je kan doen – de commerciële doelstellingen – naar wat acceptabel is? Je moet immers rekening houden met het vertrouwen van de klant door relevant te zijn.
De bijeenkomst werd afgesloten met een toekomstperspectief en een ‘out of the box’ initiatief – een andere manier om online veilig om te gaan met persoonsgegevens - van Schluss. De start up tracht jou de controle terug te geven met een online kluis waarin al jouw gegevens staan opgeslagen.
Het uitgebreide verslag van de bijeenkomst lees je op www.swocc.nl.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Bidfood introduceert eigen commerce media netwerk
- De marketingtransfers van week 17, 2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor gerichte B2B-advertenties
- Spotler neemt Lets Get Digital over
- Stef de Reeder van ABN Amro: 'Marketing is veel meer dan...
- Wing Cheung op Nima Marketing Day: 'Van onenightstand...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 18,... 09-05-2025
- Nima Marketing Day: 'De haven van... 06-05-2025
- Nederlandse bedrijven bouwen samen... 06-05-2025
- De marketingtransfers van week 17,... 02-05-2025
- Bidfood introduceert eigen commerce... 01-05-2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor... 01-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management