Marketeers, versnel je actieplan voor GDPR

Marketeers, versnel je actieplan voor GDPR
  • B2b
  • 9 mrt 2018 @ 08:57
  • 27840 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Privacy

De nieuwe vereisten voor General Data Protection Regulation (GDPR), die vanaf 25 mei 2018 gaan gelden, bevatten talloze valkuilen die organisaties moeten ontwijken. 3 manieren om de zaak snel op orde te hebben.

Diverse afdelingen, van juridische zaken en IT, tot sales en marketing, zullen door GDPR getroffen worden. Voor de meeste marketeers is het onvoorstelbaar moeilijk volledig voorbereid te zijn op GDPR omdat hun klantgegevens enorm gefragmenteerd zijn over diverse kanalen en systemen.

Uit onderzoek dat Sitecore vorig jaar uitvoerde, bleek dat merken gemiddeld zeven verschillende soorten data verzamelen over hun online klanten om hun wensen en behoeften beter te begrijpen . Deze gegevens zijn verspreid over diverse, vaak zelf ook gefragmenteerde kanalen – van call centers, websites en winkels, tot sociale media, CRM en ERP-systemen.  

Recht

Maar mensen hebben het recht te weten hoe hun persoonsgegevens worden gebruikt. Bovendien hebben ze het recht deze desgewenst te laten wissen. Organisaties moeten voldoen aan de regelgeving en tegelijkertijd deze gegevens gebruiken voor verbetering en personalisering van de commerce-ervaring. Met nog maar drie maanden tot aan de deadline vind je hier drie acties om een plan voor GDPR te versnellen dat een paar van de specifieke uitdagingen voor marketeers aanpakt:

1.           Het uitvoeren van proactieve opt-in campagnes om je bestaande klant vóór de deadline te converteren. Vanaf eind mei is het organisaties niet toegestaan persoonlijke gegevens te verzamelen, bewaren en gebruiken zonder de nadrukkelijke toestemming van het betreffende individu via opt-in.

Net als bij elke andere campagne moet content sterk gepersonaliseerd zijn op elk specifiek platform, om te verzekeren dat zoveel mogelijk mensen het lezen en een goede reden zien voor opt-in. Consumenten moeten deze instellingen kunnen controleren. Om op natuurlijke wijze op te gaan in uw marketingprocessen en platformen moet elk individu ze naar eigen inzicht kunnen aanpassen.

2.           Ingebouwde Privacy by Design. Twee stappen zijn op dit punt cruciaal.

De eerste stap is het definitief en bekend maken van jouw privacy beleid. Hoewel het beslist niet de taak is van het marketingteam op eigen initiatief een privacy beleid te formuleren, speelt het hierbij een duidelijke rol – als de belangrijkste verzamelaar en gebruiker van klantgegevens – om zeker te zijn dat een zinvol privacy beleid wordt vastgelegd voor de hele organisatie, waaronder IT, financiële en juridische zaken.

Dit beleid moet goed vindbaar gepubliceerd zijn op je website en proactief gedeeld worden als bestanddeel van jouw opt-in campagnes. Verdere transparantie moet ook geboden worden via andere interacties met klanten, zoals gebruikersvriendelijke voorkeurpagina's, eigen privacy-instellingen van klanten, e.d.

De tweede stap is het garanderen van privacy vanaf het allereerste begin. Op het gebied van gegevens verzamelen via elk kanaal, moet de privacy en het gebruik van die gegevens verzekerd zijn. Bijvoorbeeld of de gegevens van een specifieke persoon enkel gebruikt mogen worden voor orderverwerking en beheer, dan wel voor verdere marketing, of gedeeld mogen worden met partners en derden. Privacy by Design moet de encryptie van gegevens bij opslag en bij uitwisseling overwegen om eventuele blootstelling door potentiële datalekken te beperken.

3.           Zorg ervoor dat je kanalen geïntegreerd zijn. Nieuwe systemen, applicaties en diensten worden na verloop van tijd toegevoegd en er zijn meer dan 5.000 technische marketingplatformen waarop marketeers data kunnen opvragen. Vanaf eind mei hebben mensen het recht alle gegevens die over hen zijn opgeslagen op te vragen, en je moet deze binnen 30 dagen verstrekken. Tenzij je beschikt over een allesomvattend overzicht van deze gegevens, zal het bijna onmogelijk zijn ze snel en nauwkeurig op te vragen, te controleren en te delen met de betreffende persoon.

Met het recht informatie te verlangen – en in sommige gevallen persoonsgegevens te laten wissen of verwijderen – bestaan er ook manieren om het effect van het verplicht 'wissen' van gegevens te beperken, zodat je jouw doelgroepen nog steeds goed doorziet. Door persoonsgebonden gegevens onomkeerbaar anoniem te maken is de betreffende persoon niet meer te identificeren, en weet de marketeer nog steeds hoe mensen communiceren met hun merk, terwijl de wens persoonlijke gegevens te wissen wordt gerespecteerd.

Behalve de bovenstaande punten bestaan er ook uitdagingen om een passend niveau van databeveiliging te verzekeren voor het risiconiveau van het verwerken van persoonsgegevens. Jemoet onder andere exact weten waar klantgegevens worden bewaard en dat dit in de juiste jurisdictie gebeurt.

De sleutel tot naleving van de steeds strengere internationale voorschriften voor gegevensbescherming is transparantie en toegankelijkheid. Voordat GDPR op 25 mei van kracht wordt, hebben marketeers een compleet en gedetailleerd overzicht nodig van wat, waar, hoe en wanneer zij gegevens hebben bewaard en opgeslagen.

Blog van Ilse Lauwens, Senior Marketing Manager Western & Southern Europe, Sitecore

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken