Hoe trek je de aandacht van consumenten?
- B2b
- 24 jan 2019 @ 11:04
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Onderzoek
- 24 jan 2019 @ 11:04
- Redactie MarketingTribune
Samen met professor Peeter Verlegh van de VU Amsterdam heeft marketingbureau Energize onderzoek gedaan naar het fenomeen aandacht. Dit leverde zes Attention Triggers op die bewezen effectief zijn in het creëren van verdiende aandacht.
Mensen worden naar schatting blootgesteld aan 10.000 boodschappen per dag: veel meer dan onze hersenen kunnen verwerken. Voor merken is het dan ook lastiger dan ooit om echt op te vallen. Hoe zorgen zij dat hun marketingboodschap wel alle aandacht krijgt?
Aandacht is de nieuwe valuta
Dat aandacht schaars is, betekent niet dat mensen geen aandacht willen besteden aan merken. Klaas Weima van Energize: ‘Bij Energize geloven we dat aandacht de nieuwe valuta is. We verdienen het, we geven het uit en soms verliezen we het. Mensen zijn absoluut bereid hun kostbare tijd aan merken te besteden, maar zij willen er wél iets voor terug. In de vorm van verrijking van hun leven: een merk of product moet het leven van mensen bijvoorbeeld leuker, makkelijker, goedkoper of gezonder maken.’
Onderzoek naar aandacht
Het krijgen en behouden van aandacht is de grootste uitdaging voor marketeers op dit moment. Weima: ‘Hoe verdien je aandacht en hoe houd je de aandacht vervolgens vast? Reden genoeg voor onderzoek: hoe werkt aandacht? En hoe kunnen merken op een constructieve én relevante manier aandacht verdienen? Samen met prof. dr. ir. Peeter Verlegh van de VU Amsterdam deden we onderzoek naar aandacht. Middels een survey onder 1.000 respondenten en 6 experimenten bij ieder 400 proefpersonen onderzochten we welke factoren het verkrijgen van aandacht kunnen voorspellen.’
Zes Attention Triggers
Om aandacht te kunnen voorspellen en beïnvloeden werden zes Attention Triggers onderzocht. Deze factoren zijn volgens Weima wetenschappelijk bewezen mechanismen voor het vergroten van de hoeveelheid vrijwillige aandacht die mensen willen besteden aan je boodschap.
In het onderzoek werden zes Attention Triggers gevonden:
+ Emotie: Prikkel mijn gevoel
+ Hulp: Maak mijn leven makkelijker
+ Nieuw: Geef mij iets nieuws
+ Inclusie: Geef mij het gevoel dat ik erbij hoor
+ Status: Laat mij goed uit de verf komen
+ Beloning: Beloon mij
Weima: ‘Alle zes de Attention Triggers kunnen waardevol zijn. Het verschilt per merk, doelgroep en doelstelling welke van de zes, of welke combinatie het beste ingezet kan worden.’
Meer informatie vind je hier
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Bidfood introduceert eigen commerce media netwerk
- De marketingtransfers van week 17, 2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor gerichte B2B-advertenties
- Spotler neemt Lets Get Digital over
- Stef de Reeder van ABN Amro: 'Marketing is veel meer dan...
- Wing Cheung op Nima Marketing Day: 'Van onenightstand...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 18,... 09-05-2025
- Nima Marketing Day: 'De haven van... 06-05-2025
- Nederlandse bedrijven bouwen samen... 06-05-2025
- De marketingtransfers van week 17,... 02-05-2025
- Bidfood introduceert eigen commerce... 01-05-2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor... 01-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management