Monitor consumentengedrag: Consumenten hongerig naar informatie

Monitor consumentengedrag: Consumenten hongerig naar informatie
  • B2b
  • 9 okt 2020 @ 09:28
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Nederland maakt zich weer net zoveel zorgen als in maart. Tegelijkertijd is de informatiebehoefte groot, niet alleen vanuit de overheid, maar ook vanuit merken. Aan marketeers de uitdaging om hierop in te spelen.

Dit blijkt uit de Monitor Consumentengedrag, een initiatief van Validators en VU Amsterdam.

Zorgen terug op niveau van begin maart, roep om strengere maatregelen, grote informatiehonger

De zorgen die mensen hebben door corona nemen de afgelopen weken weer duidelijk toe. Dat is niet gek gezien het stijgend aantal besmettingen en de aangescherpte maatregelen. Zo maakt twee derde van de Nederlanders zich nu zorgen over de gezondheid van hun naasten, en bijna de helft (47%) over hun eigen gezondheid. Daarbij is niet alleen de oudste, meest kwetsbare groep die zich meer zorgen maakt over hun gezondheid en persoonlijke financiële situatie. In alle lagen van de bevolking zijn de zorgen terug op het niveau van begin maart.

Recordaantal Nederlanders vindt de maatregelen te beperkt

Het aantal mensen dat de coronamaatregelen te beperkt vindt en geen vertrouwen heeft in de aanpak van de overheid, blijft maar toenemen. In twee weken tijd is het aantal mensen dat de maatregelen te beperkt vindt gestegen van 37% naar 49%. En had twee weken geleden nog 51% van de Nederlanders vertrouwen in de aanpak van de overheid, nu heeft nog 45% dat. Daarbij komt dat het aantal mensen dat het vertrouwen heeft verloren oploopt naar 25%. Hoewel het kabinet op zijn vroegst begin volgende week beslist of er strengere maatregelen moeten komen, is de behoefte aan strengere maatregelen in de samenleving groot: maar liefst 71% van de Nederlanders (66% twee weken geleden) vindt strengere maatregelen noodzakelijk.

 

Martin Leeflang, CEO Validators (linksonder op de foto): ‘Twee weken geleden zagen wij al dat een meerderheid van de Nederlanders strengere maatregelen wilde. Die trend zet zich nu door. Dit toont ook precies de relevantie van de Monitor Consumentengedrag: we signaleren trends en veranderend consumentengedrag in een vroeg stadium, zodat marketeers dicht op de ontwikkelingen kunnen zitten. Doordat we al sinds maart meten, zien we een prachtig verloop in de tijd. De komende periode voeren we de frequentie op naar een wekelijkse meting, zodat we er bovenop blijven zitten.’

Daarom ook de Monitor Consumentengedrag: we signaleren trends en veranderend consumentengedrag in een vroeg stadium, zodat marketeers dicht op de ontwikkelingen kunnen zitten

Ook bij jongeren lijkt het kwartje inmiddels gevallen

Als het om corona gaat, komen jongeren de laatste tijd allesbehalve positief in het nieuws. RIVM-baas Jaap van Dissel gaf jongeren zelfs de schuld van de tweede golf, die zij na feestvakanties in Zuid-Europa weer in Nederland zouden hebben aangewakkerd.

Ondanks het feit dat jongeren – net zoals de rest van de samenleving – nog steeds hard worden geraakt door de verschillende maatregelen, lijkt het kwartje nu wel bij hen te vallen. Zorgen over hun eigen gezondheid en die van hun naasten nemen toe. En hoewel ze het steeds moeilijker krijgen met de beperkingen in sociaal contact, staan ze minder positief tegenover het bezoeken van sociale activiteiten, zoals evenementen, festivals en beurzen dan twee weken geleden. Ook zeggen jongeren hun gedrag aan te passen en de maatregelen beter na te leven. Nam het aantal jongeren dat zich aan de 1,5 meter afstand hield twee weken geleden nog sterk af (van 74% naar 65%), de afgelopen week nam dit weer sterk toe (van 65% naar 73%).  

 

 

Grote behoefte aan informatie: kans voor merken

In lijn met de toenemende zorgen en de behoefte aan strengere maatregelen, is de behoefte aan goede informatievoorziening over de crisis relatief groot. Een kwart van de bevolking heeft behoefte aan meer informatie, wat overeenkomt met de situatie zoals we die eind april zagen.  Hoewel hierin vooral een rol is weggelegd voor de overheid, biedt dit ook kansen voor merken. De afgelopen maanden waren consumenten minder geïnteresseerd in wat merken rondom corona te melden hadden. Maar nu neemt het aantal mensen toe dat wil weten hoe merken hun steentje bijdragen. Ook zijn er steeds meer mensen die vinden dat merken hun communicatie weer op de situatie moeten aanpassen.

 

Gijs de Beus, strateeg bij Friends & Foes en lid expertpanel (midden onder op foto): ‘Volgens Byron Sharp kunnen merken beter helemaal niet communiceren over corona. Ik zou eerder zeggen: als je niets te melden hebt niet, maar natuurlijk wel als je iets kunt bijdragen dat komt uit de kern van waar je merk voor staat. Maar merken lijken een beetje coronamoe. Stonden veel merken bij de eerste golf nog vooraan om te laten zien dat ze er waren voor hun klanten, nu is de aandacht inmiddels weer elders. Terwijl het duidelijk is dat corona en de impact ervan nog wel voelbaar blijven voor consumenten.’

Nu is het moment om te adverteren

De stijgende informatiebehoefte zien we ook terug in het mediagebruik. Consumenten zoeken betrouwbare informatie en we zien dan ook het aantal consumenten dat meer kranten leest toenemen, online maar vooral ook offline. Voor merken is het daarom nu het moment om te adverteren.

Rob Revet, merkstrateeg bij FNDMNTL en lid expertpanel (rechtsboven op foto): ‘Niet alleen die hogere behoefte aan nieuws en informatie maakt adverteren nu interessant. Met het toenemen van de zorgen zien we ook de merkrelevantie weer wat toenemen én het switchgedrag. Dat betekent dat mensen wat meer open lijken te staan voor merkboodschappen. Ook van merken die zij eerder niet kochten. Adverteren is dus belangrijk. Of dat nu is om marktaandeel af te snoepen of om te verdedigen.’

Kijk snel hoe je ook kosteloos toegang krijgt tot de Monitor Consumentengedrag.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken