3 Marketingtips voor succesvolle laatste maand 2015!

3 Marketingtips voor succesvolle laatste maand 2015!
  • B2b
  • 27 nov 2015 @ 10:19
  • 11548 x gelezen
  • Link
  • Laura van Stralen
    Laura van Stralen

    marketing en communicatie medewerker
    Sizo Solutions
  • ZakelijkCommunicatieMarketing

De dagen worden korter en de temperatuur is dalende. Kortom: het einde van het jaar komt steeds dichterbij en daarbij nadert ook voor veel organisaties het einde van de targetperiode. Sales schiet in de stress en met z’n allen zetten we nog een laatste spurt in om zoveel mogelijk bestaande opportunity’s te closen. De decembermaand zorgt altijd weer voor veel hectiek in de laatste weken van het jaar.

Hoe zorg je er nu voor dat op 31 december targets gerealiseerd zijn en champagne ontkurkt kan worden? Wat kan je als marketeer doen om de salescollega’s te helpen hun laatste deals van dit jaar te sluiten? Hieronder 3 tips.

1. Zorg dat je ‘top of mind’ bent bij je relaties
Zorg dat je in die laatste fase van het jaar zichtbaar aanwezig. Belangrijk is dat je wel relevant communiceert met je relaties. Zorg dat je weet waar de behoeftes liggen, zodat je hier op in kunt spelen met de juiste content. Niet alleen je eigen website, sociale media kanalen en e-mail zijn daarbij belangrijk, maar ook bijvoorbeeld DM’s en massa media inzet. Denk daarbij ook aan persberichten en…. blogs. Dit zorgt ervoor dat je top of mind bent bij je relaties in het einde van het jaar.

2. Bedank je relaties met eindejaarsgeschenk
Met een eindejaarsgeschenk kan je een relatie oprecht bedanken voor de samenwerking van het afgelopen jaar. Een effectief middel, omdat maar weinig mensen zich ergeren aan een geschenk. Daarbij is iedereen wel bekend met de marketing wijsheid: het behouden van een bestaande klant kost minder dan het binnenhalen van een nieuwe. Bij het verstevigen van bestaande relaties kan een relatiegeschenk een sterke rol vervullen. Je kent de doelgroep of relatie, waardoor je veel eenvoudiger een specifiek relatiegeschenk kunt kiezen. Deze zal de relatie versterken en daarmee de omzet verhogen.

3. Werk met eindejaarsacties
Zet acties in die tot het einde van het jaar geldig zijn. Hierdoor zullen potentiele kopers die prijsgevoelig zijn eerder geneigd zijn de deal nog dit jaar te sluiten. Voorbeelden van acties: Een percentage korting, 2 halen 1 betalen / 3e product gratis, gratis extra accessoire of gadget, kortingstickers, dagaanbieding of vroegboekkorting. En je raadt het misschien al; ook in dit geval is het belangrijk om je de behoefte van je relatie goed in kaart te hebben. Het heeft namelijk geen zin om een aanbieding te doen die niet aansluit bij de wat een relatie nodig heeft.


Waar het kortgezegd in alle drie de gevallen op neer komt; weet wie je klanten en potentiele klanten zijn, waar ze behoefte aan hebben en pas daar je communicatiemiddelen en aanbiedingen op aan. Focus je daarnaast met de hele organisatie op de top opportunity’s. Dan kan jij 31 december met een voldaan gevoel dat champagneglas heffen!

Laura van Stralen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken