8 tips voor een positieve en productieve werksfeer

8 tips voor een positieve en productieve werksfeer
  • B2b
  • 23 jun 2016 @ 11:51
  • Link
  • Luuk Rouwhorst
    Luuk Rouwhorst

    internetstrateeg
    Team Nijhuis
  • Inspiratie

De ideale kantoorinrichting, hoe ziet die eruit? Steeds meer werkgevers én werknemers denken na over de inrichting van het kantoor om de werksfeer te verhogen. Want hoe efficiënter het kantoor is ingericht, hoe positiever en productiever er gewerkt wordt. Een win-win situaties dus. Soms is het motto hoe gekker hoe beter, maar in de basis wil iedereen gewoon een fijne werkplek. Waar je gemotiveerd wordt, creatief kan nadenken en die de juiste uitstraling van een bedrijf geeft.

1.Het kantoorpand
Het is het eerste dat je ziet, dus gebruik je pand voor wat extra promotie. Denk aan een groot logo, op maat gemaakte canvasdoeken en banners, raamstickers en borden buiten.

2.De receptie is je visitekaartje
Zorg ervoor dat je receptie bij je bedrijf past. Presenteer het bedrijf net als dat je doet op de beurs. Met baliedisplays, kranten en brochures of een roll up banner trek je direct de aandacht. Het gaat allemaal om de eerste indruk.

3.Flexibele werkplekken
Deze werkplekken zijn van niemand en dus is er vaak niet zo veel op deze plekken te vinden behalve een leeg bureau. Dit hoeft helemaal niet, probeer elke plek in een andere stijl aan te kleden. Zo kan de werknemer zelf kiezen welke plek het beste bij hem of haar past. Sommige werknemers vinden het heerlijk om op een zitzak te werken dus denk ook buiten de traditionele bureaustoel.

4.Je hebt vergaderen en vergaderen
Denk een lange tafel, een whiteboard en beamer. Uiteraard moet een vergaderruimte dit hebben, maar het mag best wat creatiever. Zo zijn er bedrijven die verschillende thema kamers aanbieden. Vergaderen in hangstoelen [Google] of in een apenkooi met bijbehorende touwen en bananen [Coolblue].

5.Maak een ‘verboden te werken’ ruimte
Een kantine wordt hier vaak voor gebruikt, maar al lunchend komen toch weer die werk gesprekken op gang. Gebruik een leegstaande ruimte, of gewoon een hoek die je afschermt met panelen. Wij denken aan:

  • Gameroom: met Miss Pacman, tafeltennis-, voetbal- of biljarttafel
  • Fitnessruimte: voor wat inspanning om het hoofd leeg te maken
  • Bar: schenk wel pas na een bepaalde tijd alcohol op één dag in de week
  • Ontspanningskamer: met een bed of stretcher voor die powernap

6.Maak de trap uitdagender
Besticker de treden of laat er aangepaste vloerbedekking opleggen. Motiverende spreuken of leuke grappen, je kan de trap aanpassen zoals bij jouw bedrijf past. Werkzaam in de muzieksector? Maak van je trap een werkende piano, vrolijkheid gegarandeerd. Alleen wel even opletten dat de piano niet teveel afleidt van de werkzaamheden en voor irritaties zorgt.

7.Behangen hoeft niet moeilijk te zijn
Behang een muur eens in een unieke print. Hiervoor kan je Airtex gebruiken, een PVC-behang dat niet kreukt of scheurt. Wil je niet te lang tegen dezelfde print aankijken? Denk dan eens aan de textielframes. Voordeel hiervan is dat je het frame kan laten hangen en de invulling regelmatig kan wisselen. Wij hebben zelf het motiverende ‘WAKE UP. KICK ASS. REPEAT’ bij Drukbedrijf.nl opgehangen.

8.Kweek je eigen planten en groenten
Een grote supermarktketen zette de trend echt op de kaart en het kan ook prima op kantoor. Een kweekbak hoeft niet groot te zijn dus veel ruimte hoef je er niet voor te reserveren.

Het kweken van je eigen planten en groenten werkt ontspannend. Wij stellen voor om een lijst te maken wie wanneer de planten verzorgd, zodat ze niet dood gaan. 

Luuk Rouwhorst

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken