De cruciale rol van events bij leadgeneratie
- B2b
- 20 jul 2016 @ 13:59
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - EvenementLeadgenerator
- 20 jul 2016 @ 13:59
- Gastblogger
Natuurlijk is online steeds belangrijker voor marketing. De kracht van offline contact lijkt echter steeds vaker vergeten te worden. Face-to-face interactie, écht contact maken, snel doorschakelen: online communicatie is hier een hele goede aanvulling op, maar vervangt offline interactie absoluut niet. Events bieden een uitgelezen kans voor zulke interactie. De meerwaarde van een live ontmoeting is ongekend. Daarom wil ik hier graag een lans breken voor dit onderbelichte onderdeel van leadgeneratie.
Meer dan de zoveelste borrel
Een zakelijk event kan veel meer zijn dan borrelhapjes, een muziekje en snel weer naar huis. Het is het perfecte moment om je merk te laden en de interactie met je doelgroep aan te gaan. Dat vraagt natuurlijk de nodige voorbereiding, maar als het je lukt om de emoties van je bezoekers te prikkelen, heb je goud in handen. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van visuele communicatie, die ter plaatse veel meer impact zal hebben dan een online banner in de marges van een overvolle pagina. Er zijn live veel mogelijkheden voor visuele impact. Strategisch gebruik van eyecatchers of lightboxes kan een event veel sfeer geven en je bezoekers overdonderen.
Traditionele media
Een van de grote voordelen van een zakelijk event is dat je rechtstreeks in contact komt met je doelgroep, zonder tussenkomst van externe mediaplatformen. Traditionele media bieden haast geen mogelijkheden tot directe interactie, en online moet je ook maar afwachten of je de kans krijgt om de dialoog aan te gaan. Op een event is dat anders: geen CPC of CPM, geen gedoe met real-time bidding, gewoon face-to-face interactie. Het is een uitgelezen kans om klanten beter te leren kennen en een blijvende indruk te maken. De vraag is alleen: hoe doe je dat het beste?
Integratie met marcom-mix
De uitdaging is om events binnen een uitgebreider marketingcommunicatietraject te integreren. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Een zorgvuldige planning is dan ook cruciaal. Een event kan bijvoorbeeld worden ingezet als opening van een langer lopende campagne. Op dat soort momenten is het van groot belang om een goede eerste indruk achter laten en dan is het fijn om zelf de touwtjes in handen te hebben. Jij beslist hoe alles er uitziet en wat er precies gaat gebeuren. De integratie met een overkoepelende campagne kun je op allerlei manieren verwezenlijken, maar het staat vast dat het zowel op lange als op korte termijn veel meerwaarde moet bieden.
Emoties en ervaringen
Bij evenementen draait het om beleving. Digitale printtechnieken en innovatieve materialen bieden ongekende mogelijkheden om een event tot een geweldige visuele ervaring te maken. Door je bezoekers visueel en emotioneel te prikkelen laat je als bedrijf zien waar je voor staat én waar je toe in staat bent. Dat vraagt om een creatieve insteek, want wie origineel uit de hoek komt, maakt meer indruk. Als je dit combineert met een sterk, inhoudelijk programma – goede sprekers, mooie video’s en relevante influencers als gasten – heb je direct een vliegende start.
Eén locatie
Je doelgroep bij elkaar brengen op één locatie biedt bovendien veel interessante mogelijkheden. Niet alleen kunnen ze je product live zien, misschien kunnen ze het zelfs wel uitproberen. Goede verkopers weten dat dit een cruciaal element in de salesfunnel is. De live productervaring leidt tot een positievere merkervaring en sterkere emotionele binding, wat op termijn mogelijk trouwere klanten oplevert. Bovendien kom je op deze manier veel te weten over je doelgroep. Op termijn kan je deze kennis gebruiken om je product of dienst te verbeteren. En wat te denken van de leads die eruit voortkomen?
Vergeet de follow-up niet
Je hebt een mooi event georganiseerd. Alles ging goed en iedereen is tevreden naar huis gegaan. What’s next? Uiteraard stuur je de aanwezigen na afloop een berichtje (of misschien bel je ze zelfs op). Bedank ze voor hun bezoek en vraag hoe ze het event vonden. Die input is enorm waardevol voor een volgend event én de manier waarop je in het algemeen met klanten omgaat. Op deze manier toon je als bedrijf hoe betrokken je bent, zelfs als het nog niet om een concrete klantopdracht gaat. Het gesprek kan bovendien een mooie kans bieden om een vervolgafspraak in te plannen… En wie weet wat daar weer uit voortkomt. Allemaal dankzij dat goed georganiseerde event!
Gastblogger: John Faas, commercieel manager bij Van Straaten.
John Faas is sinds september 2015 werkzaam als commercieel manager bij Van Straaten, waar hij zich samen met zijn team dagelijks bezig houdt met het verbeteren van de dienstverlening voor klanten en prospects . John gelooft in een aanpak die is gebaseerd is op transparant zaken doen, persoonlijke aandacht voor klanten en beleving. Hij was eerder werkzaam voor onder meer Euro Mail/PostNL, HMS en Transposafe.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing