Hoe lek is uw leadfunnel?
- B2b
- 4 jul 2016 @ 09:00
- Link
-
Bart Stovers
branding en marketing communicatie
Referro / BBN Netherlands - LeadsLeadgenerator
- 4 jul 2016 @ 09:00
- Bart Stovers
Leadmanagement is momenteel een hot topic in b2b. Door goed leadmanagement, dat bestaat uit samenwerking tussen marketing en sales, leadkwalificatie en leadnurturing, zorgt u voor meer en meer winstgevende deals. Er zijn echter twee factoren die succes in de weg staan: de eindigheid van de Nederlandse b2b markt en het feit dat leadfunnels vaak zo lek als een mandje zijn.
Vergis u niet in de omvang van de Nederlandse markt en dus de doelgroepen waarop u uw pijlen kunt richten. De aantallen targets zijn vaak veel kleiner dan u denkt. Test uzelf eens: schat eens hoeveel bedrijven er zijn met 200 en meer medewerkers die autonoom hun beslissingen nemen.
Prospects
Surprise! Dat zijn er nog geen 4.000. Trek daar dan eens uw bestaande klanten van af, prospects waar u al mee in gesprek bent en de bedrijven waar u nooit zaken mee zult doen. Wat blijft er dan over? Minder dan u dacht, hè? Reden te meer om zeer zorgvuldig met uw prospects om te gaan. Dit start al met de eerste indruk, die kunt u maar één keer maken. Die eerste indruk doet men het vaakst op bij het eerste bezoek aan uw website. Ga eens na hoe het voor u zou zijn als u zelf voor de eerste keer uw eigen website bezoekt…
De lekke leadfunnel
Onderstaande figuur spreekt boekdelen. SiriusDecisions geeft aan dat over het algemeen 20% van alle door de marketingafdeling gegenereerde leads wordt opgevolgd en slechts 30% van deze 20% worden werkelijk actief door sales bewerkt. Maar liefst 70% wordt als disqualified geboekt, omdat er niet direct een deal uit kan ontstaan. In de praktijk blijken salesmensen, logischerwijs, een voorkeur te hebben voor prospects die alleen nog maar even hoeven te tekenen. Er zijn tools om vast te stellen of uw leadfunnel lek is en om na te gaan of uw leadmanagement up to date is.
Disqualitfied leads
Echter… na twee jaar blijkt dat 80 procent van die disqualified leads alsnog gekocht hebben. Bij een ander wel te verstaan… Prospects moeten dus vaak nog overtuigd worden voordat ze de juiste keuze gaan maken. Te snel opgeven kost klanten. Dus blijf ze bewerken, start een effectief leadnurturing programma dat hen interessante content biedt ook als ze aangeven nu nog niet te willen kopen. Echt verkopen begint toch pas als de prospect ‘nee’ zegt nietwaar?
-
Bart Stovers
- Werkt bij: Referro / BBN Netherlands
- Functie: branding en marketing communicatie
- Website:http://www.referro.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Bidfood introduceert eigen commerce media netwerk
- De marketingtransfers van week 17, 2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor gerichte B2B-advertenties
- Spotler neemt Lets Get Digital over
- Stef de Reeder van ABN Amro: 'Marketing is veel meer dan...
- Wing Cheung op Nima Marketing Day: 'Van onenightstand...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 18,... 09-05-2025
- Nima Marketing Day: 'De haven van... 06-05-2025
- Nederlandse bedrijven bouwen samen... 06-05-2025
- De marketingtransfers van week 17,... 02-05-2025
- Bidfood introduceert eigen commerce... 01-05-2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor... 01-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management