[column] Ik wil iets met data, maar ik weet niet wat
- B2b
- 3 jan 2019 @ 11:01
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Big data
- 3 jan 2019 @ 11:01
- Gastblogger
Data wordt vaak de nieuwe olie of het nieuwe goud genoemd. Alsof er een pot goud op je staat te wachten, omdat je door data de concurrentie een stap voor blijft. Maar wat betekent dat ‘iets met data’? Data scientist Frank Beke van De Nieuwe Zaak praat je bij.
De uitdaging is vaak dat je eigenlijk niet precies weet wat je moet doen om waarde te halen uit data. Je weet wel dát je iets moet veranderen maar niet precies wat. Zelfs wanneer je hier wel een idee bij hebt, is het soms lastig om te bepalen waar je moet beginnen.
Groeien in data volwassenheid
Onze Digital Commerce Meetlat helpt bedrijven met handvatten om digital commerce steeds naar het volgende niveau te brengen. Dit is belangrijk omdat digital commerce tegenwoordig een cruciale rol speelt in veranderende business modellen en het behoud van concurrentievoordeel.
Door organisaties langs de digital commerce meetlat te leggen, brengen we in kaart waar ze zich moeten ontwikkelen om te groeien in de volwassenheid. Data vormt hierbij een belangrijke pijler van digital commerce. Andere pijlers zijn processen en organisatie, marketing, klantervaring, techniek en branding. Data helpt bij het monitoren van je performance en kan helpen bij het optimaliseren van je producten en diensten. Data zorgt daarmee voor slimmere digital commerce.
Stap voor stap groeien
Data kan inderdaad een pot goud zijn. Maar om die pot goud te vinden zijn er een aantal voorwaarden waar organisaties aan moeten voldoen. Eigenlijk is het net als “de klant centraal zetten”: iedereen wil het, maar alleen het hebben van klanten is niet voldoende. Voor data gedreven werken geldt dat ook: alleen het hebben van data is onvoldoende. De gehele data volwassenheid van je organisatie moet daarvoor op peil zijn. Om daar te komen, onderscheiden wij zes deelgebieden om je data volwassenheid mee te verhogen:
Om waarde uit data te halen is het essentieel om overzicht te hebben over welke data op welke manier beschikbaar is. Daarna is het belangrijk dat je bronnen eenvoudig kunt koppelen én dat je data eenvoudig kunt benaderen. Dit is een voorwaarde om waarde te genereren uit data. Veel bedrijven koppelen hun data van klanten om een 360° klantbeeld te creëren. Als deze data echter alleen toegankelijk is met specialistische kennis (bijvoorbeeld over SQL) maak je het moeilijker om waarde uit data te genereren.
Het voortdurend monitoren en verbeteren van de kwaliteit is essentieel om waarde te generen. Bovendien moet je stappen zetten om de beschikbare data te verrijken. Hoe meer kwalitatief goede data beschikbaar is, hoe meer waarde je kunt halen uit je data. Veel bedrijven controleren bijvoorbeeld nooit of het systeem dubbele profielen bevat met overeenkomende identifiers (bijvoorbeeld e-mail, naam, adres). Hierdoor lijkt het alsof het systeem meer unieke klanten bevat én is het beeld van je klanten onvolledig.
Data moet beschikbaar en up-to-date zijn, maar het is cruciaal om het gebruik van data intern te stimuleren. Gebruik je data om de business case scherper op te stellen en daar helder geformuleerde doelstellingen aan te koppelen. Geef daarnaast de ruimte om data te gebruiken om rationelere beslissingen te nemen met een beter te voorspellen resultaat. Hierbij is het belangrijk dat je inzichten op basis van data toepast, bijvoorbeeld in een A/B test. Zelfs als het niet direct iets oplevert, vormt het vaak wel een eerste stap op weg naar een waardevolle toepassing van data.
Om waarde te generen uit data moet je als organisatie ook de juiste mensen in dienst hebben. Vaak begint dit met business intelligence specialisten en data analisten. Voor echt vernieuwde toepassingen moet je als organisatie vervolgens de stap zetten naar data engineers en data scientists.
De toepassing van data gaat over analyses en rapportages. Begin met statische analyses en rapportages en maak vervolgens de stap om dit steeds meer real-time te kunnen doen. Daarnaast moet je als organisatie eerst verkennende en beschrijvende analyses doen voordat je aan de slag kunt met voorspellende analyses. Analyseer bijvoorbeeld eerst wat een prijsverlaging op de korte termijn heeft opgeleverd. Hierna voorspel je op basis van de inzichten op welk moment een prijsdaling het meeste oplevert.
Als je werkt met data is het essentieel dat je hier goed mee omgaat. Door de risico’s in kaart te brengen en hier intern bewustzijn voor te creëren, beperk je de kans op fouten zoals de kans op een datalek. Doe dit bijvoorbeeld door te kijken wie er op welke manier data verzamelt, hoe deze wordt opgeslagen en in hoeverre deze verzameling en opslag veilig is. Vervolgens kan je op een verantwoorde manier waarde genereren uit data.
Ga met data voor goud
Wellicht ben jij één van de mensen die ‘iets’ met data wil doen. Je weet dat er ergens een pot goud staat, maar je weet niet hoe je er moet komen. Als je niet weet waar je moet beginnen is het van belang om eerst de huidige situatie van je organisatie in kaart brengen. Vervolgens zet je de stappen op een rij (met een roadmap) die je uiteindelijk naar de pot goud brengen.
Hulp nodig bij het verhogen van jouw data volwassenheid? Neem gerust contact op!
Meer Data Driven marketing?
Meer weten over Data Driven Commerce marketing en geïnspireerd raken door fantastische sprekers? Tijdens het Data Driven Commerce 2019 event doorlopen we de stappen van data gedreven klantbeleving. Lees hier meer over dit evenement!
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Bidfood introduceert eigen commerce media netwerk
- De marketingtransfers van week 17, 2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor gerichte B2B-advertenties
- Spotler neemt Lets Get Digital over
- Stef de Reeder van ABN Amro: 'Marketing is veel meer dan...
- Wing Cheung op Nima Marketing Day: 'Van onenightstand...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 18,... 09-05-2025
- Nima Marketing Day: 'De haven van... 06-05-2025
- Nederlandse bedrijven bouwen samen... 06-05-2025
- De marketingtransfers van week 17,... 02-05-2025
- Bidfood introduceert eigen commerce... 01-05-2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor... 01-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management