DDMA: Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik
- B2b
- 18 feb 2021 @ 08:49
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Big data
- 18 feb 2021 @ 08:49
- Sjaak Hoogkamer
Branchevereniging DDMA heeft in samenwerking met de Argumentenfabriek en een groep koplopers uit de data-driven marketingsector (VodafoneZiggo, KLM en Rabobank) de zogenoemde Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik ontwikkeld.
De geformuleerde uitgangspunten passen bij de gezamenlijke ambitie van leden van DDMA om het maatschappelijk vertrouwen in data te vergroten.
Samen staan zij voor een wereld waarin consumenten en organisaties optimaal kunnen profiteren van de voordelen van data. Steeds meer organisaties zien dat het hebben van een eigen normen- en waardenkader voor datagebruik essentieel is om dat vertrouwen op te bouwen. Alleen voldoen aan wetten en regels is niet genoeg. Naast wat je met data mág gaat het er vooral om hoe je als organisatie met data wíl omgaan, aansluitend op de verwachtingen van de consument. Met de Uitgangspuntenkaart wil DDMA organisaties stimuleren een eigen visie op datagebruik te formuleren. De uitgangspunten zijn direct toepasbaar op de werkvloer, bij ethische keuzes over datagebruik en voor het opzetten van datagedreven campagnes.
Samen met de sector ontwikkeld
De uitgangspunten zijn tot stand gekomen in verschillende door de Argumentenfabriek georganiseerde denksessies en vervolgens getest aan de hand van praktijkvoorbeelden. In deze denk- en testsessies is samengewerkt met deskundigen bij onder meer Achmea, Adeptiv, Ahold, Airmiles (Loyalty Management Nederland), AkzoNobel, Bohn Stafleu Van Loghum, KLM, NS en Philips.
‘Dit is een ongelooflijk belangrijk onderwerp, dat breder gaat dan marketing. Dit hoort thuis in de boardroom.’
Alfred Levi, voormalig SVP Marketing, Data and Media Sales, Ahold
‘De Uitgangspuntenkaart en de bijbehorende workshop hebben me echt geholpen om heldere uitgangspunten voor datagebruik te creëren voor KLM.’
Mark Kramer, Director Customer Experience KLM
DDMA biedt de Uitgangspuntenkaart aan als hulpmiddel voor organisaties om zelf aan de slag te gaan. Voor organisaties die op zoek zijn naar meer sturing en begeleiding, heeft de branchevereniging daarnaast de workshop Data-ethiek in de praktijk ontwikkeld.
De Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik is hier te downloaden.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing