DDMA: Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik

DDMA: Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik
  • B2b
  • 18 feb 2021 @ 08:49
  • 11801 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Big data

Branchevereniging DDMA heeft in samenwerking met de Argumentenfabriek en een groep koplopers uit de data-driven marketingsector (VodafoneZiggo, KLM en Rabobank) de zogenoemde Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik ontwikkeld.

De geformuleerde uitgangspunten passen bij de gezamenlijke ambitie van leden van DDMA om het maatschappelijk vertrouwen in data te vergroten.

Samen staan zij voor een wereld waarin consumenten en organisaties optimaal kunnen profiteren van de voordelen van data. Steeds meer organisaties zien dat het hebben van een eigen normen- en waardenkader voor datagebruik essentieel is om dat vertrouwen op te bouwen. Alleen voldoen aan wetten en regels is niet genoeg. Naast wat je met data mág gaat het er vooral om hoe je als organisatie met data wíl omgaan, aansluitend op de verwachtingen van de consument. Met de Uitgangspuntenkaart wil DDMA organisaties stimuleren een eigen visie op datagebruik te formuleren. De uitgangspunten zijn direct toepasbaar op de werkvloer, bij ethische keuzes over datagebruik en voor het opzetten van datagedreven campagnes.

Samen met de sector ontwikkeld

De uitgangspunten zijn tot stand gekomen in verschillende door de Argumentenfabriek georganiseerde denksessies en vervolgens getest aan de hand van praktijkvoorbeelden. In deze denk- en testsessies is samengewerkt met deskundigen bij onder meer Achmea, Adeptiv, Ahold, Airmiles (Loyalty Management Nederland), AkzoNobel, Bohn Stafleu Van Loghum, KLM, NS en Philips.

‘Dit is een ongelooflijk belangrijk onderwerp, dat breder gaat dan marketing. Dit hoort thuis in de boardroom.’

Alfred Levi, voormalig SVP Marketing, Data and Media Sales, Ahold

‘De Uitgangspuntenkaart en de bijbehorende workshop hebben me echt geholpen om heldere uitgangspunten voor datagebruik te creëren voor KLM.’ 

Mark Kramer, Director Customer Experience KLM

DDMA biedt de Uitgangspuntenkaart aan als hulpmiddel voor organisaties om zelf aan de slag te gaan. Voor organisaties die op zoek zijn naar meer sturing en begeleiding, heeft de branchevereniging daarnaast de workshop Data-ethiek in de praktijk ontwikkeld.

De Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik is hier te downloaden.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken