[column] Nima Marketing Day: Waar de echte verhalen boeien

[column] Nima Marketing Day: Waar de echte verhalen boeien
  • B2b
  • 21 jun 2019 @ 08:33
  • Link
  • Marjolein van Ballegooij
    Marjolein van Ballegooij

    Insight-led innovation professional
    The Conversation Studio
  • Evenement

MarketingTribune’s columnist Marjolein van Ballegooij bezoekt Nima Marketing Day voor de eerste keer: ‘Ik kan altijd genieten van iemand die goed presenteert; iemand die een echt verhaal vertelt en persoonlijke ervaringen durft te delen.’

Nima Marketing Day 2019. Het was mijn eerste keer. Op weg er naartoe met de trein vanuit Leiden had ik rustig de tijd om te bepalen naar welke presentaties ik zou gaan. De opzet en het blokkenschema deden mij erg denken aan het Marketing Information Event (MIE), dat ik in februari had bezocht. Voor mij, als research professional, is het MIE net als thuiskomen – met veel oud-collega’s bijpraten die ik lange tijd niet heb gezien en waar je uitkijkt naar de borrel. Ik stelde me voor dat NMD net zoiets zou zijn, alleen zonder het thuiskomgevoel dan. En wellicht een eenzame borrel.

 

Met een busje vanaf het station werd ik netjes voor de deur afgezet en zonder rij - oké, ik was wat laat - kon ik zo naar binnen. Het oogde sereen in de met kleurige lampjes versierde industriële ruimte. De eerste presentatieronde na de key note was nog in volle gang. Ik keek mijn ‘programma’ nog even na. Veel keuze. Ik heb mijn zinnen gezet op presentaties die gaan over het succesvol ontwikkelen van innovaties.

 

De eerste presentatie die ik bijwoon is van Kaliber en heet Innovatie fuck ups. Ronald van Schaik’s verhaal inspireert. Hij vertelt levendig over zijn eigen innovatie fuck ups en, geruststellend, dat die ook goed zijn, zolang je er maar van leert. Ik kan altijd genieten van iemand die goed presenteert, iemand die een echt verhaal vertelt en persoonlijk ervaringen durft te delen. Meer dan tevreden verlaat ik de propvolle zaal.

 

Na een lekkere ‘lunch in een zak’ ga ik naar de presentatie van Johannes Hartmann van Insight Republic, die ons op het hart drukt dat jobs to be done en een holistich beeld the way to go zijn wanneer je kansgebieden wilt ontdekken voor innovatie. Met heldere toelichting, tekenende voorbeelden en zijn authentieke persoonlijkheid boeit hij de zaal. In hem vind ik mijn gelijke wanneer het gaat om de toepassing van insights bij het ontwikkelen van nieuwe proposities: het gaat er niet om wat iemand letterlijk zegt, maar om de kansen die een wens of behoefte van een doelgroep brengt.

 

Meteen vlieg ik door naar de presentatie van Kantar. Het brengt sweet memories teweeg aan mijn eerste werkgever a.k.a. Millward Brown. Ik denk terug aan de tijd dat ik drie keer per week kwalitatief ‘veldwerk’ had met dagen die begonnen om 9 uur ’s ochtends en vaak eindigden met de opdrachtgever om 12 uur ‘s nachts – met een late dinner en scroppino bij A Tavola in Amsterdam. Een betere leerschool had ik niet kunnen hebben, realiseerde ik me later. Oneindig meters maken in onderzoek maakt je ook daadwerkelijk een goede onderzoeker.

De presentatie van Kantar begint met een wat apart filmpje waarin de presentatoren zichzelf voorstellen. Wellicht had ik mijn aandacht er niet helemaal bij, maar begreep niet helemaal de bedoeling. Daarna komen Niels Bouwman en Erzsi Eleveld alsnog het podium op en vertellen over een groot onderzoek over sterke merken in Nederland. Een prettig verhaal over hoe innovatie en experience bijdraagt aan merkgroei en de meetmethode Vucvu (of zoiets) die ze hierbij hebben gebruikt. Met name van de presentatie van Niels word ik blij – heerlijk open en menselijk. Love it.

 

Na drie presentaties over innovatie, kies ik een andere smaak: Een frisse kijk op social media door Bart Meerdink van Beeckesteijn Business School. Weer een zeer goed gevulde zaal en een gestructureerd verhaal met 10 gouden regels. Voor mij handige input, maar geen idee of dat ook voor de doorgewinterde marketeer geldt. Ik hoorde op weg naar buiten in ieder geval geen klachten.

 

Hoe anders was dat na het verhaal van key note Ronald van Zetten. Oei. Zijn verhaal bleek te algemeen, miste bezieling en frisheid, nieuwigheid, inhoud en, tja, eigenlijk alles. Niet keynote waardig was het algemeen oordeel van bezoekers, die ik in de loop naar buiten heb gesproken. Dit, in tegenstelling tot de eerste key note (Tom Goodwin) waar iedereen lyrisch over was. Helaas heb ik zijn verhaal moeten missen, en daar baalde ik van. Het bleek entertaining, informerend en inspirerend.

 

Bij de start van de borrel sta ik niet alleen. Inmiddels heb ik met nieuwe gezichten kennisgemaakt en zowaar zijn er ook veel bekenden. Het bier is koud en de bitterballen worden rondgebracht. Even voelt het als thuiskomen.

Marjolein van Ballegooij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken