RCC: McDonald's liegt over plofkip

RCC: McDonald's liegt over plofkip
  • Bureaus
  • 25 mrt 2014 @ 12:39
  • 23963 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMerkenPromotiePolitiek

McDonald's heeft ten onrechte gezegd dat het bedrijf geen plofkippen gebruikt en dat de kippen weinig last hebben van fysieke problemen. Zo oordeelt de Reclame Code Commissie op basis van een klacht die Stichting Wakker Dier heeft ingediend.

Wakker Dier sloeg aan op een online FAQ van de fastfoodketen. Op de vraag 'Gebruikt McDonald's plofkippen?' luidt op de website het antwoord: 'Nee, McDonald's gebruikt kippenborstfilet van leveranciers die zorgvuldig met de kippen omgaan. McDonald's stelt strenge eisen aan haar leveranciers, bovenop de algemeen geldende Nederlandse wet- en regelgeving.'

De Reclame Code Commissie zegt dat vast is komen te staan dat McDonald's gebruikmaakt van kippen uit het reguliere circuit die op een leeftijd van zes weken geslacht worden. Volgens Wakker Dier en de RCC zijn dat dus gewoon plofkippen.

McDonald's heeft volgens de commissie niet aannemelijk kunnen maken dat de kippen zodanig anders worden behandeld dat het geen plofkippen zijn. Ook heeft de fastfoodketen niet duidelijk kunnen maken dat kreupelheid en andere fysieke problemen bij de kippen weinig voorkomen. 

De conclusie luidt dan ook dat de uitingen in strijd zijn met de Nederlandse Reclame Code. De commissie heeft McDonald's verzocht te stoppen met deze statements. McDonald's heeft de teksten inmiddels verwijderd van de eigen website. 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken