RCC: McDonald's liegt over plofkip
- Bureaus
- 25 mrt 2014 @ 12:39
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - FoodMerkenPromotiePolitiek
- 25 mrt 2014 @ 12:39
- Redactie Bureaus
McDonald's heeft ten onrechte gezegd dat het bedrijf geen plofkippen gebruikt en dat de kippen weinig last hebben van fysieke problemen. Zo oordeelt de Reclame Code Commissie op basis van een klacht die Stichting Wakker Dier heeft ingediend.
Wakker Dier sloeg aan op een online FAQ van de fastfoodketen. Op de vraag 'Gebruikt McDonald's plofkippen?' luidt op de website het antwoord: 'Nee, McDonald's gebruikt kippenborstfilet van leveranciers die zorgvuldig met de kippen omgaan. McDonald's stelt strenge eisen aan haar leveranciers, bovenop de algemeen geldende Nederlandse wet- en regelgeving.'
De Reclame Code Commissie zegt dat vast is komen te staan dat McDonald's gebruikmaakt van kippen uit het reguliere circuit die op een leeftijd van zes weken geslacht worden. Volgens Wakker Dier en de RCC zijn dat dus gewoon plofkippen.
McDonald's heeft volgens de commissie niet aannemelijk kunnen maken dat de kippen zodanig anders worden behandeld dat het geen plofkippen zijn. Ook heeft de fastfoodketen niet duidelijk kunnen maken dat kreupelheid en andere fysieke problemen bij de kippen weinig voorkomen.
De conclusie luidt dan ook dat de uitingen in strijd zijn met de Nederlandse Reclame Code. De commissie heeft McDonald's verzocht te stoppen met deze statements. McDonald's heeft de teksten inmiddels verwijderd van de eigen website.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- SuperHeroes en Lenovo lanceren 'It's... 26-07-2024
- Motorola lanceert modeshow met... 25-07-2024
- Hoka prolongeert We are all born to... 25-07-2024
- Seepje vernieuwt en zet oprichter... 23-07-2024
- Campagne moet werkgevers bewust... 23-07-2024
- Smyle haakt in op computerstoring22-07-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing