RCC: McDonald's liegt over plofkip
- Bureaus
- 25 mrt 2014 @ 12:39
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - FoodMerkenPromotiePolitiek
- 25 mrt 2014 @ 12:39
- Redactie Bureaus
McDonald's heeft ten onrechte gezegd dat het bedrijf geen plofkippen gebruikt en dat de kippen weinig last hebben van fysieke problemen. Zo oordeelt de Reclame Code Commissie op basis van een klacht die Stichting Wakker Dier heeft ingediend.
Wakker Dier sloeg aan op een online FAQ van de fastfoodketen. Op de vraag 'Gebruikt McDonald's plofkippen?' luidt op de website het antwoord: 'Nee, McDonald's gebruikt kippenborstfilet van leveranciers die zorgvuldig met de kippen omgaan. McDonald's stelt strenge eisen aan haar leveranciers, bovenop de algemeen geldende Nederlandse wet- en regelgeving.'
De Reclame Code Commissie zegt dat vast is komen te staan dat McDonald's gebruikmaakt van kippen uit het reguliere circuit die op een leeftijd van zes weken geslacht worden. Volgens Wakker Dier en de RCC zijn dat dus gewoon plofkippen.
McDonald's heeft volgens de commissie niet aannemelijk kunnen maken dat de kippen zodanig anders worden behandeld dat het geen plofkippen zijn. Ook heeft de fastfoodketen niet duidelijk kunnen maken dat kreupelheid en andere fysieke problemen bij de kippen weinig voorkomen.
De conclusie luidt dan ook dat de uitingen in strijd zijn met de Nederlandse Reclame Code. De commissie heeft McDonald's verzocht te stoppen met deze statements. McDonald's heeft de teksten inmiddels verwijderd van de eigen website.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ANWB lanceert nieuwe merkcampagne 'ANWB ... en gaan'
- 63ste 'Even Apeldoorn bellen' commercial live
- Social Deal Wellness eerste nieuwe film Bald Jackal Agency
- Adnight vernieuwt en groeit in 2025
- Alternatief programma gelanceerd: Cannes Off The Grid
- Rosewood lanceert eerste AI-dogfluencer van Nederland: ‘zonder...
Laatste Nieuws
- Van B2B naar B2C: Hoe Avery Dennison... 29-05-2025
- EY versterkt employer brand met... 28-05-2025
- Meer zichtbaarheid voor humanisme27-05-2025
- Geloofwaardige influencers kunnen... 27-05-2025
- Nederlandse creatieve top reist af... 26-05-2025
- VGP laat klanten spreken in Europese... 26-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management