Barbier Rogier heeft slechtste slogan 2018

Barbier Rogier heeft slechtste slogan 2018
  • Bureaus
  • 16 dec 2018 @ 19:15
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenContentCopywritingReclame

De slogan ‘We doen wel vrouwen maar knippen ze niet’ van de Larense barbier Rogier is verkozen tot de slechtste slogan van 2018. Deze verkiezing is een jaarlijks overzicht van foute reclamekreten van vooral mkb'ers.

De seksistische kappersleus versloeg met 3.617 stemmen de slogans ‘Ga niet zelf kutte, Bel Ronald Schutte!’ van het Dordrechtse stukadoors- annex schildersbedrijf Schutte en ‘Voor ieder reetje een Aarts W.C’tje’ van het Eindhovense bedrijf Aarts Sanitair Service. De winnaar van de sloganverkiezing ontvangt binnenkort de Blauwe Tegel van platform SlechteSlogans.nl.

Het is voor de zevende maal dat het platform Slechte Slogans de Verkiezing van de slechtste slogan organiseerde. Van 7 tot en met 13 december konden mensen via Sloganverkiezing.nl hun stem uitbrengen op de tien genomineerde slogans van de deskundige jury van slechteslogans.nl. In totaal brachten 8.531 stemmers14.328 stemmen uit.

De volledige uitslag is als volgt:

1. We doen wel vrouwen maar knippen ze niet (Barbier Rogier)
2. Ga niet zelf kutte, Bel Ronald Schutte! (Stukadoors/schildersbedrijf Schutte)
3. Voor ieder reetje een Aarts W.C’tje (Aarts Sanitair Service)
4. Met je fiets in de penarie? Bel dan even met Harie… (Fietsenmaker Harrie)
5. Theo en Peet, voor al u electriciteet (PC van der Peet)
6. Het Solmar je vakantie zijn (Solmar Tours)
7. Wespen horren buiten (Unilux horren)
8. Let us oystertain you! (Oestercompagnie)
9.'t is VERS(C)HOOR (Verschoor groente- en fruithandel)
10. Zonder ons gene plons (Ruimdienst Lazeroms

Dit jaar kregen de genomineerden van de jaarlijkse sloganverkiezing wederom veel aandacht in de media, maar ze voerden ook zelf actief campagne. Zo vroeg Fietsenmaker Harrie zijn Facebook-volgers om ‘de slogan oet Limburg te laote winne’. Horrenbedrijf Unilux schreef een bericht met dubbelzinnige uitspraken van de directeur, die ‘niet als een wesp gestoken was door de nominatie’: met de verkiezing ‘slaan ze twee vliegen in een klap’ en ‘van deze mug maken ze geen olifant’.

Winnaar Barbier Rogier postte onder meer een filmpje op de Facebook-pagina waarin de ontstaansgeschiedenis van de slogan wordt uitgelegd: vrouwen lopen geregeld binnen met de vraag of ze ook vrouwen doen (knippen), waarop bij wijze van grap het antwoord ‘We doen wel vrouwen, maar knippen ze niet’ is ontstaan. Ook zij riepen volgers op om vooral op hun slogan te stemmen en dat bleek effectief, gezien de ruime voorsprong waarmee ze de verkiezing hebben gewonnen.

Succes met foute slogan

Het winnen of meedoen aan de 'slechte' verkiezing legt de ondernemers geen windeieren. Niet alleen tijdens de verkiezing, maar ook daarna krijgen de bedrijven veel aandacht. Jan-Hein de Cock van de gelijknamige Tilburgse modezaak kan erover meepraten. Hij won vijf jaar geleden de verkiezing met ‘It’s De Cock that makes the man’. Nog steeds wordt er veel naar zijn slogan gerefereerd, vertelde hij tegen Omroep Brabant. Mensen komen er zelfs speciaal voor naar zijn winkel.

Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen afgelopen maart voerde de Beverwijkse politica Kelly Uiterwijk de leus ‘Zo VRIJ! als een aardbei’. Daarmee won ze de Slechtste politieke slogan verkiezing en wellicht mede dankzij de media-aandacht voor haar winnende leus kreeg haar nieuwe partij Vrij! Beverwijk voldoende stemmen om plaats te nemen in de gemeenteraad.

Worst, paal en Cock

Eerdere winnaars zijn verder 'Van kop tot kont, worst in de mond' (Worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem in Mill), 'Zit je haircut' (kapperszaak Local Heroes in Utrecht), 'Iedere paal gaat erin' (heibedrijf Steenman in Oosterblokker), 'Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord' (aannemer Leon Braak in Velsen Noord) en 'The worst musical ever' (Hema de musical).

In de zeven jaar dat platform Slechte Slogans bestaat, zijn er circa 1.700 slogans ingestuurd. Via e-mail en social media zenden mensen massaal slogans in die zij in het dagelijks leven tegenkomen op vrachtwagens en bestelbusjes, reclameborden, verpakkingen, affiches en in advertenties. Elke werkdag verschijnt er een nieuwe inzending op de slogan-website.

Het hout nooit op

In het voorjaar van 2017 verscheen het boek Ik verf tot ik sterf, een bloemlezing van de meest opvallende slogans. Initiatiefnemers Tefke van Dijk en Christine Liebrecht behandelen hierin een aantal categorieën als het om slogans gaat. Liebrecht: “Veel slogans bevatten foute woordgrappen. Zo bestaan er meer dan tien slogans met een variant op hout, zoals Vertrhout in hout of Het hout nooit op!. Ondernemers schuwen ook niet om te spelen met de Engelse taal. Denk aan slogans als "Onze slagers laten u niet in de steak" of "Nice to frite you". Daarnaast zien we veel slogans voorbijkomen met een bedenkelijk Sinterklaasgedichten-niveau: niet te ingewikkeld en gemakkelijk te onthouden. Bijvoorbeeld: "Dikke neus, ik ga naar Schoenenreus" en Tapijt zonder spijt.'

Dagelijkse glimlach

Voor veel bezoekers van de website en lezers van het boek zorgen de slogans niet zozeer voor ergernis, maar vooral voor een dagelijkse glimlach. Regelmatig laten mensen weten de ingezonden slogans helemaal niet zo slecht te vinden.

Van Dijk: 'Ons initiatief is ook niet als opgeheven vingertje bedoeld wat goed of fout is. We willen mensen laten inzien hoe gevarieerd je met taal kunt omgaan en hoe dicht een goede en een foute leus bij elkaar liggen. In ons boek gaan we hier ook dieper op in. Zo vertellen diverse wetenschappers hoe de verschillende taalaspecten in slogans werken. Naast heel veel slogans bevat het boek bovendien interviews met onze juryleden en eerdere winnaars van de sloganverkiezing.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken