ANWB zet captcha in bij fietsverlichtingscampagne

ANWB zet captcha in bij fietsverlichtingscampagne
  • Bureaus
  • 29 okt 2024 @ 07:54
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Nu de donkere dagen aangebroken zijn, is het weer tijd de fietrsverlichting aan te slingeren. Uit onderzoek blijkt ruim 20 procent van de fietsers nog steeds zonder goedwerkende verlichting fietst. De ANWB is een campagne gestart die zich specifiek op jongeren en jongvolwassenen richt om aandacht te vragen voor goede fietsverlichting.

Jongeren (13-18 jaar) en jongvolwassenen (18-25 jaar) hebben hun fietsverlichting het vaakst niet op orde ten opzichte van andere verkeersdeelnemers, vooral in de grote steden. Met goede fietsverlichting neemt het risico dat je als fietser in het donker wordt aangereden met maar liefst 20 procent af.

De nieuwe ANWB-campagne, ontwikkeld door creatief bureau Fitzroy, draait om een captcha. Deze captcha, bekend van het ‘ik ben geen robot’-mechanisme, draait vaak om verkeerssituatie waarbij stoplichten, brommers, auto’s, bruggen etc moeten worden aangeklikt. Voor deze campagne wordt ingespeeld op hoe moeilijk het is om fietsers zonder licht in het donker te zien. Dit benadrukt de boodschap dat fietsers zonder licht vrijwel onzichtbaar zijn. Met de nieuwe campagne wil de ANWB het verkeer veiliger maken, zodat iedereen zorgeloos en met plezier op pad kan. Goede fietsverlichting is daarbij essentieel.

De campagne is zichtbaar op social media en digitale out-of-home rondom universiteiten en hogescholen. Daarnaast werden er lampjes uitgedeeld aan studenten zonder goedwerkende fietsverlichting. De captcha is vanaf nu ook te spelen en te delen op socialmediakanalen via www.anwb.nl/zetjelichtaan. De nieuwe campagne loopt tot en met 10 november.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken