[interview] ADCN Festival geeft creatieve marketeer vuisten

[interview] ADCN Festival geeft creatieve marketeer vuisten
  • Bureaus
  • 18 sep 2019 @ 09:06
  • 10013 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InterviewCreatie

Marketing is essentie een creatief beroep, op een gegeven moment ben je uitgeanalyseerd. Dat stelt Dinesh Sonak, managing director ADCN. Deze weken is hij vooral festivaldirecteur vanwege het aanstaande ‘Dutch Creativity Festival’ 20 en 21 september 2019, waarop merkenbouwers hun creatieve skills kunnen aanscherpen.

Vrijdagmiddag op het schitterende balkon van voorheen Filmmuseum, nu Vondel CS aan het Vondelpark Amsterdam. Hier treffen we elkaar, bij een Sourcy, later Heineken (‘hoofdsponsor’) en een wolkje wespen. Doel: bijpraten over het aanstaande Dutch Creativity Festival dat de ADCN op 20 en 21 september 2019 organiseert. Er prijkt een turquoise krokodil op zijn zomerse Lacoste-polo en verder straalt alles drukte uit. De organisatie valt dan ook niet mee, de data zijn al twee keer vooruit geschoven. Maar nu gaa het echt lukken. Hij krijgt lichtjes in zijn ogen als het om de programmering gaat. Niet eerder haalde een creatievenclub dan ook zulke internationale vogels van verschillende pluimage binnen als spreker. Vertegenwoordigers van organisaties als AIVD, OMA/AMO, Vlisco, Media Monks en Dutch Institute for Food&Design zullen vertellen hoe zij effectiever worden door toegepaste creativiteit. En daarmee kan, zo is de belofte, elke marketeer en merkenbouwer zijn/haar voordeel doen. In gesprek met Dinesh Sonak.

Waarom mag een marketeer het aanstaande Dutch Creativity Festival volgens jou niet missen?
‘Wij geloven dat marketeers moeten zorgen voor de groei van een onderneming. Het merk is daar onderdeel van. Je bent ook medeverantwoordelijk voor nieuwe producten en diensten en bijvoorbeeld voor gedragsverandering. Maar ook met transformaties van business modellen en het halen van sustainability-doelstellingen. Marketing is essentie een creatief beroep, op een gegeven moment ben je uitgeanalyseerd. Creative leadership skills worden daarom steeds belangrijker. Dat geldt business- en maatschappijbreed, met uitzondering van creatief boekhouden misschien, haha. In elk geval kan creativiteit complexe uitdagingen helpen oplossen. Veel creatief potentieel is in Nederland nog onbenut. Zowel op individueel – als op bedrijfsniveau. Binnen ADCN vragen we ons voortdurend af: hoe kunnen we vanuit onze club mensen en hun teams en organisaties creatiever maken? Binnen ons vakgebied en alle disciplines. Maar ook daarbuiten. Wat kunnen we bijvoorbeeld leren van architecten of van ontwikkelaars van robottechnologie? Of zelfs: hoe werkt creativiteit bij hedendaagse filosofen? Zo is het idee voor een festival ontstaan, waarbinnen alle creatieve facetten en disciplines blenden. Hierdoor wordt het voor alle nieuwsgierige en leergierige marketeers relevant.’

Wordt de nieuwsgierigheid van marketeers volgens de ADCN onvoldoende beantwoord?
‘Goede marketeers en sterke creatieve leiders zijn exploratief. Ze kunnen connecties maken tussen de marketingwereld en andere velden. Wij maken van dit proces een festival: “playful” en “educational”, waar je marketeer wordt gechallenged en uitgenodigd om te leren over allerlei vormen van creativiteit en je eigen ontwikkeling daaraan te spiegelen. ’

Vormt de primaire doelgroep van het festival de marketeer?
‘Mensen die met creativiteit in de wereld van merken en media bezig zijn vormen het hart van de doelgroep van de eerste editie van het Dutch Creativity Festival. Niet alleen ADCN-leden maar creatieve professionals of mensen in andere sectoren die meer over toegepaste creativiteit willen leren. Samen met onze founding partner The Student Hotel hopen we op zo’n 1500 deelnemers in twee dagen. We willen de sessies klein houden, de grootste space bevat 150 stoelen. Waarom? Leren is niet makkelijk, je kwetsbaar opstellen ook niet. In kleinere groepjes onder leiding van “Masters of Creativity” (sprekers, red.) kom je eerder tot de kern, denken we. In elke sessie zit ook een fun-element, zoals participatie via gaming, waardoor het ook luchtig en leuk blijft.’

ADCN-voorzitter Mervyn ten Dam kondigde laatst een nieuw management team aan bij zijn bureau Achtung! McGarrybowen. Betekent dit dat hij ook een stapje terug doet binnen het bestuur?
‘Mervyn is nog fulltime creative director en blijft gewoon voorzitter. In oktober 2019 wordt wel een nieuwe co-voorzitter benoemd op de post Design, dan maken we tevens wat andere wisselingen in het ADCN Bestuur bekend.’

Nog ander precair nieuws van de ADCN?
‘Dit najaar komen we met het programma “Marketing Creativity Accelerator” speciaal voor marketeers. Hierin leer je hoe je je creatieve marketinginvesteringen beter kan managen en benutten. Verder gaan de voorbereidingen van de Lampen weer van start. We hebben deze prijzen de titel “Dutch Creativity Awards” gegeven, om andere prijzen uit te nodigen om aan te haken bij ons platform. Wij pleiten voor samenvoeging van allerlei grote en kleine prijzenfestivals en zien het liefste de uitreiking samengebald in een enkel platform met veel impact. In de Verenigde Staten bestaat dat al: er is een week waarin alle marcom-prijzen worden uitgereikt, alle belangrijke partijen doen mee. De rest van het jaar gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Daarmee wordt veel tijd en geld bespaard en voor de buitenwacht is zo’n week een veel herkenbaarder punt, dat veel aandacht trekt. Zie ook de Dutch Design Week met de Dutch Design Awards. In de reclame is het omgekeerde het geval in Nederland, alles is zo versplinterd, dit baart mij zorgen. Laten we stoppen onszelf te marginaliseren.’

OK, terug naar het Dutch Creativity Festival. Tenslotte, welke dag wordt de mooiste voor marketeers en merkenbouwers, voor de lezers van MarketingTribune? En heb je nog andere tips?
‘Beide dagen worden fantastisch en zijn allebei relevant voor marketeers. Mijn voornaamste tip is: sta open om je te laten verrassen. Treed uit je eigen denkwereld en omgeving. Wat kun je leren van de creativiteit van Rembrandt of van de wijze waarop de architecten van OMA en UNStudio oplossingen ontwerpen? Ook al heb je niets met Rembrandt of architectuur. Als je favoriete sessie vol is, is het des te leuker je te laten verrassen door een onverwachte andere sessie. Stap uit je voorspelbare kring: dat is de essentie van creativiteit!’


Dinesh Sonak (ADCN)

tekst en foto's boven: Peter van Woensel Kooy

Dit interview was als eerst te lezen in de print-editie van MarketingTribune (10/9/'19)

INFORMATIE

Dutch Creativity Festival

Data: vrijdag 20 en zaterdag 21 september 2019

locatie: The Student Hotel Amsterdam City, Amsterdam

programma: zie site

bereikbaarheid: best bereikbaar met metro (halte Wibautstraat), het hotel heeft ook een parking.

kosten:

* tweedaags passepartout 45 euro (leden ADCN en talent onder de 30 jaar) / 90 euro (regular)

* eendagskaart 30 euro (leden ADCN en talent onder de 30 jaar) / 60 euro (regular)

Meer info en kaarten: www.dutchcreativityfestival.nl

Info over ADCN: www.adcn.nl
 

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken