Škoda lanceert vanuit huis opgenomen campagne
- Bureaus
- 22 mei 2020 @ 09:36
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Campagnes
- 22 mei 2020 @ 09:36
- Nanny Kuilboer
Met drie verschillende miniatuur automodellen en drie geïsoleerde regisseurs brengt Škoda één boodschap over creatieve mogelijkheden in uitdagende tijden.
Vandaag lanceert Škoda Shot at Home; Discover new Possibilities, de internationale campagne van creative agency Optimist, geproduceerd door Halal en uitgevoerd door drie Nederlandse regisseurs.
Miniatuurmodellen
Škoda wil met deze nieuwe campagne laten zien hoe creativiteit een crisis kan verslaan. Drie regisseurs kregen de opdracht om een typische Škoda SUV-film volledig vanuit huis op te nemen. Regisseurs van From Form (Jurjen Versteeg en Ashley Govers), Johan Kramer en Steffen Haars konden gebruik maken van miniaturen van de Kodiaq, Karoq en Kamiq.
Ton Hollander, CCO & Partner, Optimist: ‘In tijden waarin “het normale” ineens “het ongewone” wordt, moet je de gebaande paden verlaten om verder te kunnen. Toen de pandemie toesloeg, werd (en wordt) onze industrie geconfronteerd met radicaal nieuwe scenario’s die ons dwingen terug te gaan naar de kern van creativiteit - het bedenken van onconventionele oplossingen voor nieuw ontdekte uitdagingen. Het kernidee voor Shot at Home; Discover new Possibilities is sterk geïnspireerd door deze visie. We benaderden Halal met een pretentieloze opdracht: kun je vanuit huis een Škoda SUV-campagne opnemen, met een minimale bemanning - bestaande uit je huishouden - en enkel uitgerust met een miniatuur automodel? Dit heeft geresulteerd in drie uitgesproken films die elk op verschillende manieren aan onze doelgroep zijn gerelateerd. Discover new Possibilities werd niet alleen de slogan voor de Škoda SUV-modellen, maar ook een slogan over hoe we deze opgekomen situatie moeten omarmen.’
Herkenbare thuissituaties
Er werd gekozen voor herkenbare thuissituaties. Regisseursduo From Form van Halal: ‘Maar met een licht surrealistisch en grafische aanpak: een badkamer die transformeert tot spiegeldoolhof en een keuken die verandert in een glazen sculptuur. We wonen niet in een enorm herenhuis, op zijn zachtst uitgedrukt, dus was het fotograferen in een compact stadsappartement een hele uitdaging. Ruimte is je grootste vijand, dus je moet alles netjes plannen en werken van kamer tot kamer. Toch eindig je, voordat je het weet, met je hele huis vol met statieven, lampen en kabels, waardoor het uiteindelijk een “set jungle” wordt, waar je ook nog wil genieten van ontbijt en diner.’
Super 8
Johan Kramer, regisseur van HALAL vond het ‘een waar genoegen om deze aanpak te omarmen als filmmaker: ‘Ondanks de beperkingen heb je veel vrijheid. Dat is op zichzelf een boodschap die ik in mijn film wilde meegeven. Om een echte cinematografische home made look te verkrijgen, besloot ik om op Super 8-film te filmen, ontwikkeld in een in house minilab. Het is een echte thuisproductie geworden en alle drie zijn ze uitzonderlijk experimenteel voor een commercieel project voor een klant als deze.’
Thuiswerkende vader
Steffen Haars, ook regisseur bij Halal, kreeg meteen het idee ‘dat een thuiswerkende vader wordt afgeleid door een speelgoedauto, om zich vervolgens volledig te verliezen in deze zelfgemaakte autocommercial. De uitdagingen en afleidingen (zo nu en dan) van thuiswerken zijn tegenwoordig bij veel mensen bekend. Het was daarom verfrissend om zo te werken, en ik denk dat wat je op het scherm ziet, alle rauwe energie en enthousiasme weerspiegelt, die direct in het maken van deze films zijn gestoken.’
Steffen Haars' film
Johan Kramer's film
From Form’s film
CREDITS
SHOT AT HOME; DISCOVER NEW POSSIBILITIES
CLIENT: ŠKODA
AGENCY: Optimist
CREATIVES: Ton Hollander
AGENCY PRODUCER: Silke Rochow
PRODUCTION COMPANY: HALAL
DIRECTOR / DoP / PRODUCTION DESIGN / ART DIRECTION: Johan Kramer, Steffen Haars, From Form
EDITOR: Kevin Whelan (Johan Kramer’s film), Brian Ent (Steffen Haars’ film), From Form (From Form’s film)
GRADING: Joppo @ De Grot (Johan Kramer & Steffen Haars’ films), From Form + Joppo @ de Grot (From Form’s film)
ONLINE: Robin @ de Grot (Johan Kramer’s film)
VFX: Thaumar Rep, ShoSho (Steffen Haars’ film)
SOUNDDESIGN: Marcel Walvisch (Johan Kramer & From Form’s films), Arno Willemstein (Steffen’s film)
MUSIC: Sjam Sjamsoedin
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
- Kruidvat kiest Ace voor social mediastrategie
Laatste Nieuws
- 'We zetten grote stappen in onze... 14-07-2025
- Fems On Fire doorbreekt stilte rond... 14-07-2025
- Breaker bevrijdt GIF-helden met... 14-07-2025
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
- Wereldwijde herpositionering... 11-07-2025
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers