Volksbank zet klanten in tegen oplichters
- 4 jun 2021 @ 15:39
- Ryan Baij
De Volksbank gaat haar particuliere klanten helpen hun cyberweerbaarheid te vergroten, of makkelijker gezegd: oplichters te leren herkennen. De bank doet dit door de klant mee te nemen in een interactieve filmervaring, waarin er keuzes gemaakt moeten worden vanuit verschillende personages.
Volgens de Volksbank is de keuze voor deze methode is omdat het de klantenervaring persoonlijk maakt en de werkelijkheid dichterbij. De Volksbank ziet klanten als belangrijke schakel binnen de veiligheidsketen. Juist omdat cybercriminelen zich direct tot de klant richten, is de klant ook het de eerste defensielinie. De online training gaat wordt gelanceerd onder de naam ‘Veilig Bankieren – Herken Jij de Oplichter?’
Criminelen gebruiken vaak dezelfde trucjes om mensen te misleiden
Sanne van Denderen, manager Veilig Bankieren van de Volksbank zegt daarover: “Cybercriminaliteit is dagelijkse praktijk geworden. Je struikelt ondertussen over nep sms’jes en nepmailtjes en het is steeds lastiger om écht van nep te onderscheiden. Criminelen gebruiken vaak dezelfde trucjes om mensen te misleiden. In de training kunnen klanten ervaren hoe criminelen te werk gaan en oefenen met de manier om ermee om te gaan. Van Denderen geeft als voorproefje op de website alvast wat tips:
1)Vertrouw op je ‘niet-pluis-gevoel’. Probeer, zodra je ook maar een beetje twijfelt, de tijd te nemen om daadwerkelijk te controleren of een bericht, link of telefoontje wel echt is.
2)Voel je druk om iets te doen? Bijvoorbeeld om snel geld over te maken of codes te delen? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met internetcriminelen. Banken zullen je nooit vragen om meteen in actie te komen
3) Ontvang je berichten met daarin linkjes? Onthoud: linkjes zijn link. Belangrijke instanties zoals jouw bank of overheidsorganisaties vragen je nooit via een link in te loggen, maar verwijzen je altijd naar je eigen omgeving op hun website als ze een boodschap voor je hebben.
De training ‘Veilig Bankieren’ is ontwikkeld met leverancier Awareways. Dankzij hun gamification voelt de training levensecht en omdat klanten direct terugkoppeling krijgen op de door hen gekozen acties, leren ze spelenderwijs fraude en oplichting herkennen. De training wordt gelaagd uitgerold binnen de Volksbank die bestaat uit SNS, ASN en Regiobank. Op 4 juni hebben de klanten van SNS de primeur; de training is vanaf die datum terug te vinden achter de login van de Mijn-omgeving van SNS klanten. Kort daarna komt de training ook beschikbaar voor klanten van ASN Bank en RegioBank.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Wereldmuseum bepleit open blik naar... 09-05-2025
- Kellogg’s viert ochtendtypes met... 09-05-2025
- Otrium viert outletgeluk met... 09-05-2025
- Kamado Joe haakt in bij witte rook... 09-05-2025
- Gift a Tree en Ideapreneurs brengen... 09-05-2025
- Johnny Wonder strijkt grote... 08-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management