Monopoly en KesselsKramer brengen een ode aan de driftkoppen

Monopoly en KesselsKramer brengen een ode aan de driftkoppen
  • Bureaus
  • 9 sep 2022 @ 12:23
  • 16096 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieMarketing

TV uit, mobieltjes aan de kant, Monopoly op tafel en…. ruziën maar! Iedereen die ooit met zijn familie Monopoly heeft gespeeld, weet dat de emoties hoog kunnen oplopen. Het spel speelt hier nu op in.

Ook uit onderzoek van spelfabrikant Hasbro blijkt dat 8 op de 10 mensen ruzie krijgt tijdens het spel. ‘Niet erg!’, vertelt de nieuwe campagne van spelfabrikant Hasbro, want af en toe een beetje ruzie maken is juist goed voor je ontwikkeling.

Op de Kalverstraat belanden, je straten moeten verkopen, bijna blut zijn en schreeuwend van tafel lopen. Wie ooit Monopoly heeft gespeeld, kent deze situaties maar al te goed. Want waar veel andere spellen zijn gemaakt voor een gezellige middag, ligt dat bij Monopoly anders. Dit gezelschapsspel vindt het niet erg en juist goed als het een beetje ongezellig wordt. Zeker in een tijd waarin steeds meer ‘curling ouders’ de oneffenheden angstvallig voor hun kinderen willen wegpoetsen, waardoor kinderen o.a. geen kans meer krijgen om zelf conflicten op te leren lossen. Dit inzicht vormde de basis van de door KesselsKramer ontwikkelde campagne.

Waar veel spelfabrikanten je normaal overladen met overdreven perfecte, vrolijke en gladgestreken gezinssituaties, benaderen opdrachtgever Hasbro, KesselsKramer en fotograaf Erik Smits het hier op een andere manier. In de fotografie van Erik, die bekend staat om zijn pure en oprechte fotoreportages in de Volkskrant, zien we een kant die dichter bij de realiteit van het spel ligt: portretten van kinderen -driftkoppen- waarbij de emoties tot het kookpunt zijn opgelopen.

Floor Peters, Brand Manager Monopoly Benelux: 'Bij geen enkel ander spel kan je je zo lekker frustreren en irriteren als bij Monopoly. Ergens kan je zeggen dat ruzie maken onze grootste USP is.'

Ontwikkeling
De oplopende emoties en Monopoly zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Volgens pedagoog Dr. Krista Okma is namelijk juist ruzie tijdens een spelletje als Monopoly goed voor je emotionele ontwikkeling. Hier leer je in een beschermde omgeving je emoties te uiten en omgaan met teleurstellingen, het is daarmee een perfect oefenterrein.

Pedagoog dr. Krista Okma: 'Ruziemaken leert een kind bijvoorbeeld om gevoelens te uiten, grenzen aan te geven, voor zichzelf op te komen en zich in een ander te verplaatsen. Ook kan ruzie een mooie aanleiding zijn om naderhand met een kind verder te spreken over belangrijke vragen: Hoe belangrijk is winnen voor ze? Is het nodig om altijd beter te zijn dan een ander?'

Campagne
Bij de foto’s met de uitgesproken emoties is een tekst geplaatst waarin de positieve aspecten van ruzie wordt gecommuniceerd. Ook al zie je het nut er niet altijd van in, een beetje ruzie maken kan eigenlijk heel waardevol zijn. De campagne is niet alleen online maar ook out-of-home te zien. De beelden zijn de komende tijd te vinden in de echte varianten van de beroemdste Monopoly-straten van Nederland, van de Leidsestraat en Lange Poten tot de Neude en de Coolsingel.

Over Hasbro
'Monopoly is 's werelds favoriete familiespel merk en wordt gespeeld door meer dan 1 miljard spelers in 114 landen over de hele wereld. Fans van het bordspel kunnen met elkaar communiceren via vele platforms en formats, waaronder live-evenementen, fashion licensing, digital gaming en nog veel meer. Monopoly wordt uitgegeven door Hasbro, een wereldwijd opererend speelgoed- en entertainmentbedrijf met als missie om de beste spel- en entertainment-ervaringen ter wereld te creëren en daarmee grote innovaties, verhalen en merken tot leven te brengen. Hasbro’s iconische merken zijn onder andere Monopoly, Play-Doh, Peppa Pig, Furreal Friends, My Little Pony, Transformers, Nerf, Power Rangers en PJ Masks, maar ook A-merken van partners.'

(bron: Hasbro)

Over KesselsKramer
'KesselsKramer, opgericht in 1996, is een onafhankelijk design- en communicatiebureau gevestigd in Amsterdam, Londen en Los Angeles dat integrale merk oplossingen en campagnes ontwikkelt. KesselsKramer staat bekend om het maken van “reclame voor mensen die niet van reclame houden” en karakteristieke design & branding voor wereldwijde en lokale merken, zoals Bever, Timberland, citizenM en Nemo Science Museum.'

(bron: KesselsKramer)


Abri Coolsingel (Rotterdam). Foto boven: Blaak.

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken