Effie Awards introduceert Maatschappelijke Plus
- Bureaus
- 30 mei 2023 @ 10:11
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 30 mei 2023 @ 10:11
- Sjaak Hoogkamer
De organisatoren van Effie Nederland, VIA en bvA, komen met een aanvullend winstpunt bij de Effies, de zogenoemde Maatschappelijke Plus.
Een nieuwe expertjury, onder leiding van Tim Claassen (Havas Lemz) gaat cases beoordelen op hun maatschappelijke impact. Als inzenders in aanmerking willen komen voor deze Plus bovenop de bronzen, zilveren of gouden Effie moeten zij daarvoor aanvullende vragen beantwoorden. Door het toevoegen van de Maatschappelijke Plus wil de organisatie laten zien hoe merken positief kunnen bijdragen aan de duurzame en sociale ontwikkelingen die nodig zijn.
Aanvulling op alle zeven categorieën
De organisatie benadrukt dat de Maatschappelijke Plus geen extra categorie is, maar een aanvulling binnen alle zeven categorieën van deze vakprijs voor de meest effectieve marketing- en communicatiecases van Nederland.
Om kans te maken op de Maatschappelijke Plus moeten inzenders extra vragen beantwoorden bij het indienen van hun Effie-case. Centraal staat hierbij de vraag of de case bijdraagt aan het realiseren van maatschappelijke doelen, zoals de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN. Als dat het geval is, wordt gevraagd om de inspanningen en resultaten te onderbouwen of te laten zien hoe de maatschappelijke claims voldoen aan de nieuwe Code voor Duurzaamheidsreclame van Stichting Reclame Code.
De cases worden beoordeeld door een aparte jury die naast juryvoorzitter Tim Claassen bestaat uit experts op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke impact, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en leden van bvA en VIA.
Volgens Effie-stuurgroeplid Hans Middelhoek (foto hierboven) is de Maatschappelijke Plus een waardevolle uitbreiding van de Effie Awards: ‘Marketeers kunnen met hun creatieve denkkracht belangrijke oplossingen ontwikkelen voor de uitdagingen van de maatschappij. Als Effie willen we dat stimuleren en cases die hier aan bijdragen voor het voetlicht brengen om te inspireren en ervan te leren. Door de vraag naar de maatschappelijke impact van de case aan iedere inzender te stellen, dragen we bij aan de bewustwording dat iedereen maatschappelijke verantwoordelijkheid kan nemen.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Wereldmuseum bepleit open blik naar... 09-05-2025
- Kellogg’s viert ochtendtypes met... 09-05-2025
- Otrium viert outletgeluk met... 09-05-2025
- Kamado Joe haakt in bij witte rook... 09-05-2025
- Gift a Tree en Ideapreneurs brengen... 09-05-2025
- Johnny Wonder strijkt grote... 08-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management