Greenpeace lanceert website om uitstoot TaTa Steel te melden
- Bureaus
- 23 mei 2023 @ 08:18
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 23 mei 2023 @ 08:18
- Michiel van Zaane
Creatief bureau Multitude lanceert ‘Spot de Gifwolk’ voor Greenpeace, een online meldpunt waarop iedereen toezicht kan houden op de uitstoot van Tata Steel.
Op de website Spot de Gifwolk is 24 uur per dag een livestream te zien van drie webcams die op de Tata Steel fabrieken zijn gericht. Daar ontsnapt meerdere keren per dag bruine, gele, zwarte of oranje rook uit. Wie zo’n wolk ziet, hoeft alleen maar op de meldknop te drukken. Daarmee wordt een collectief track-record aangelegd – de Tata-Data. Greenpeace deelt dat met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, de handhaver van Tata Steel. Mensen kunnen live meekijken en twaalf uur versneld terugkijken.
Nick Topp, Creative Director bij Multitude: ‘Kooksfabriek 2 rookt en lekt aan alle kanten. Lang niet alle gifwolken worden door Tata Steel gemeld, terwijl ze daar wel toe verplicht zijn. De Omgevingsdienst heeft een personeelstekort, ook omwonenden kunnen niet dag in dag uit naar de beelden kijken. We hebben daarom met veel toewijding gewerkt aan een plek waarop de hele samenleving de groeiende onvrede over Tata Steel kan omzetten in actie.’
Dwangsommen
Als de Omgevingsdienst illegaal uitgestoten stoffen vaststelt, wordt Tata Steel een dwangsom opgelegd à €100.000. Tata heeft er al drie betaald. Bij vijftien dwangsommen is de maat vol, en moet de kooksfabriek dicht. Daarom zet Multitude met Spot de Gifwolk vol in op de macht van de massa: wie een gifwolk heeft gemeld kan diens wolk ook delen op social media. Zo verspreidt Tata vanaf vandaag ook een digitale gifwolk, maar nu tegen zichzelf.
Faiza Oulahsen, Hoofd Klimaat & Energie bij Greenpeace Nederland: ‘De gezondheid van omwonenden moet voorop staan, dat betekent dat Tata Steel de meest ziekmakende onderdelen moet sluiten. Als de overheid na decennia van vervuiling niet effectief kan handhaven, dan doen we het samen met Frisse Wind.nu en vele supporters.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
- Foodafdeling Hema krijgt... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing