Door Rauwcc gecreëerde virtuele Esther Olofsson lanceert kerstsingle

Door Rauwcc gecreëerde virtuele Esther Olofsson lanceert kerstsingle
  • Bureaus
  • 22 dec 2023 @ 07:51
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Kan kunstmatige intelligentie een echte kersthit schrijven? De door creatief bureau Rauwcc gecreëerde virtual human Esther Olofsson doet met haar debuutsingle ‘Virtual Christmas’ een poging om Mariah Carey van de troon te stoten.

De tekst, melodie en productie van het liedje zijn, net als Esther zelf, met AI gegenereerd. Daarmee is Esther Olofsson volgens het bureau  de allereerste virtual human die een kerstsingle uitbrengt. Rauwcc bracht dit idee binnen 24 uur van concept tot uitwerking en release. Met behulp van AI-tools als ChatGPT, Stable Diffusion en Suno.ai kwamen Esthers muzikale ambities tot leven: een tekst die knipoogt naar haar thuishaven Rotterdam, een catchy deuntje en een compleet muzikaal arrangement inclusief kerstbellen.

De hamvraag is natuurlijk: is dat liedje ook goed? Daar kan Maarten Reijgersberg van Rauwcc kort over zijn: ‘Kijk, onze oren gaan er ook nog net niet van bloeden. Esther haalt het natuurlijk niet bij echte muzikanten. Maar het is wél behoorlijk catchy, wat je misschien niet zou verwachten van een AI-gegenereerd liedje!’

Met behulp van moderne tools als distributieplatform Distrokid stond ‘Virtual Christmas’ binnen 24 uur na het bedenken van het idee op alle muziekstreamingplatformen.



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken