Commercialreview juli: McDonald's, Rabobank en Sourcy

Commercialreview juli: McDonald's, Rabobank en Sourcy
  • Bureaus
  • 5 aug 2022 @ 03:51
  • 8150 x gelezen
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Geen tag

In deze zomerperiode zit je liever op het strand of op een terras. Voor de tv hangen schiet er dan vaak bij in. Dat zien we dan ook terug in het aantal nieuwe commercials dat we voorbij zien komen. Toch lichten we er graag 3 uit.

We beginnen bij de commercial McDonald’s, gemaakt door TBWA\NEBOKO. ‘De zomer is om te delen,’ is de boodschap van de nieuwe zomercampagne van McDonald’s. De commercial vertelt het verhaal van een Engels meisje dat op een Nederlandse camping verliefd wordt op vakantiekracht Koen. Hun romance komt tot bloei en wordt bezegeld met een kus bij hun favoriete restaurant, terwijl ze Franse frietjes delen. Wat de film extra bijzonder maakt: het meisje leert de jongen haar taal, namelijk gebarentaal.

De commercial straalt vrolijkheid en warmte uit. Het is mooi om te zien hoe dit gevoel om het merk en om de Franse frietjes, die een hoofdrol spelen, heen is gebouwd.

De associatie met de fastfood keten is helder en duidelijk. We merken dat de kijkers dit zeer waarderen wat blijkt uit deze reacties: ‘Heel anders dan je gewend bent van McDonalds, leuk’ en ‘Warme commercial, niet de standaard vakantieliefde commercial; geeft toch dat vakantie(liefde) gevoel, maar met een diepere boodschap.’
Als verbeterpunten zien we een aantal keren terugkomen dat kijkers de commercial – door de verrassende wending - niet goed bij McDonald’s vinden passen. Het zou vervolgonderzoek vragen, maar onze verwachting is dat dankzij deze vernieuwende invalshoek de tvc juist opvalt. Het is een onverwacht verhaal en daardoor komt het merk juist extra goed uit de verf. Een ander punt is dat sommige kijkers de commercial vrij lang vinden. Daarom is het zeker goed dat er ook kortere versies zijn. Al met al een sterk scorende commercial die het warme zomergevoel uitstraalt. De commercial scoort een 7,5 en dat is in onze metingen overall bovengemiddeld.

De tweede commercial is deze maand van Rabobank, ontworpen door 180 Amsterdam. De tvc heeft als focus de boodschap van de Rabobank namelijk dat iedereen een club verdient. ‘Het is als een 2e thuis. Een plek waar je elkaar ontmoet, elkaar sterker maakt en jezelf verder kunt ontwikkelen. Het hele jaar door steunt Rabo ClubSupport daarom 10.000en clubs en verenigingen.’

Samen met partners als NOC*NSF, Kunstbende en KNHB helpen ze clubs met verduurzamen, met de ontwikkeling van creatief talent en willen ze gelijke kansen creëren om samen te sporten of met kunst bezig te zijn. De pay-off en call to action in de commercial zijn Rabo ClubSupport: Goed voor jouw club & geweldig voor de samenleving. Doe je mee?

Deze commercial straalt veel positiviteit uit en kan bijna niet anders dan als sympathiek worden beoordeeld. Het wordt door het publiek vooral erg gewaardeerd dat een bank zich hiervoor inzet en zo een maatschappelijk betrokken positie inneemt. Dat zien we onder andere terug in deze reacties: ‘Goed initiatief van een bank’ en ‘Goed om te zien dat Rabobank zich inzet voor de samenleving om clubs te supporten.’
De commercial is weliswaar niet op iedereen van toepassing, maar toch zal de spot het overgrote deel van Nederland aanspreken vanwege het sympathieke karakter.

De laatste commercial is deze maand van Sourcy Vitaminwater, onderdeel van Vrumona, geproduceerd door Joe Public Take-Away Advertising. Deze nieuwe Sourcy Vitaminwater campagne zet, onder de noemer ‘Dat doet wat met je,’ met een knipoog het effect van een lekkere slok Sourcy Vitaminwater centraal.

Het doel van de campagne is merkbekendheid en bewustzijn creëren dankzij de merkassociaties smaak en verfrissing. En uiteraard uiteindelijk om de groei van Sourcy Vitaminwater te versnellen.

De commercial lijkt het doel te bereiken gezien de reacties als deze: ‘Ziet er verfrissend uit’ en ‘Goed, benieuwd naar de smaak.’ Interessant om te zien dat deze commercial hoger dan ons platformgemiddelde op de norm ‘Zet aan tot actie’, namelijk een score van 6,2, scoort. Hierdoor lijkt ook deze commercial het goed te doen en het beoogde doel te behalen.

Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken