KPN wint met Taboe Talk Dutch Podcast Award 2020 categorie Brand Story

KPN wint met Taboe Talk Dutch Podcast Award 2020 categorie Brand Story
  • Content
  • 5 nov 2020 @ 14:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingContent

Tijdens de Dutch Podcast Awards 2020 heeft Taboe Talk de Brand Story Award gewonnen. KPN wint hiermee zijn eerste award voor een podcast voor de consument.

De dappere podcast-serie laat zien dat geen onderwerp onbespreekbaar is. Daarmee draagt Taboe Talk, een productie van DentsuAchtung, Mindshare Content+ en NRC Branded Content, volgens de jury de merkboodschap van opdrachtgever KPN doeltreffend uit.

'Als grote verbinder van Nederland wil KPN namelijk mensen samenbrengen en zo de samenleving vooruithelpen. Samen krijgen we ten slotte alles voor elkaar. Taboe Talk is een achtdelige serie die taboebrekers een podium biedt. Of zoals de podcastmakers het zelf omschrijven: Zo makkelijk als we alles online kunnen vinden, zo moeilijk is het om met anderen over taboes te praten. Daarom gaan we op zoek naar taboebrekers die juist online, via hun netwerk, een eigen stem gevonden hebben. Op deze manier zorgen we ervoor dat we allemaal ergens aansluiting vinden. Want met hét netwerk van Nederland achter je, sta je er nooit alleen voor', aldus de winnaars.

Intieme setting
'Podcasts winnen op dit moment natuurlijk enorm aan populariteit, helemaal onder de beoogde millennial doelgroep', zegt Michael Nap, Head of Content van creatief bureau DentsuAchtung, dat tekende voor het concept. 'Maar de intieme setting waarin een podcast kan worden opgenomen was voor ons een minstens net zo belangrijke reden om voor dit medium te gaan. Zo voelden de sprekers zich vrij om juist die verhalen te delen waar de luisteraar het meest aan heeft.'

Journalistieke relevantie
Mediabureau Mindshare zocht de samenwerking met NRC Media om het format in te vullen en te publiceren. “Uiteraard speelde het bereik van NRC een belangrijke rol. Immers: zonder schaal, geen zichtbaar effect', aldus Michael Willems, Head of Content van Mindshare. 'Maar de hoofdreden was dat we Taboe Talk wilden positioneren in een omgeving van journalistieke relevantie en betrouwbaarheid.'

Het team van NRC Branded Content borduurde voort op het concept en voegde er een extra journalistieke verdieping aan toe: alle onderwerpen worden binnen een maatschappelijke context geplaatst en haken, zo mogelijk, aan bij de actualiteit. In iedere podcast wordt telkens één thema besproken, zoals eenzaamheid onder jongeren, eetstoornissen, burn-out en cyberpesten. Ook is een vaste format ontwikkeld, met psycholoog Roos Woltering als host en een afsluitende spoken word van Akwasi, ter reflectie op de aflevering.

Passende bekroning voor lef
Het resultaat is een kwalitatieve, journalistieke podcast die via de kanalen van NRC Media, maar ook de bekende podcastsplatforms de beoogde doelgroep feilloos weet te bereiken. Madelon Fortuin, Commercieel Directeur van NRC Media, kijkt met trots terug op een geslaagde samenwerking met alle betrokkenen: 'De echte sleutel tot het succes van Taboe Talk is lef: van de deelnemers, die hun verhaal durfden te vertellen, en van opdrachtgever KPN. Dát heeft gezorgd voor verbinding – precies zoals KPN wilde bereiken. De Brand Story Award is een mooie en passende bekroning.'

Luister en beoordeel zelf via deze link of op Spotify.
(PvWK)
 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken