[column] Update: Dit zijn de leukste (en minst leuke) kerstcommercials van 2021

[column] Update: Dit zijn de leukste (en minst leuke) kerstcommercials van 2021
  • Content
  • 15 nov 2021 @ 10:03
  • 23319 x gelezen
  • Link
  • Patrick Severein
    Patrick Severein

    manager marketingcontent
    LVB
  • StorytellingCommercials

De kerstcommercials van 2020 gingen vooral over corona. En zaten bomvol emoties. En dit jaar? Een beetje same old same old. De aloude succesnummers worden afgestoft. Weinig verheffends, weinig echte emotie. Maar nog steeds genoeg te genieten. Dit zijn de beste (Britse) kerstcommercials van 2021.

Als de stem van Spiderman één van de hoogtepunten van het kerstcommercialseizoen is, dan weet je het wel. Weinig ooooh’s en aaaaah’s dit jaar. Met af en toe een positieve uitzondering. Toch blijft het voor mij één van de marketinghoogtepunten van het jaar: Christmas Season. Een (niet compleet en volledig subjectief) overzicht (dat ongetwijfeld de komende dagen nog wordt aangevuld). Inclusief de grote tegenvaller van 2021: John Lewis.

En daar is… John Lewis

  • Normaal wachten we vol spanning op de commercial van John Lewis. Pas als die er is, dan kunnen we los met de kerst. Dit jaar doen ze het anders, ze waren één van de eersten. En dan ook meteen de beste? Neuh, niet echt. Jongetje laat alien alles zien over kerst. Alle ingrediënten zijn er. Lekker muziekje. Kerstbomen. Goed gecast jongetje. Maar het is het allemaal nét niet. Het pakt of emotioneert nauwelijks. We denken met weemoed terug aan de toppers van weleer. John Lewis is helaas zijn kerstmagie kwijt.
  • Check ook even de parodie van concurrent Iceland
  • ​Wie de magie dit jaar wel heeft is Boots. Al na twee seconden zit ik er helemaal in. Muziek. Scene-opbouw. Sneeuw. Emoties. Een hond. Acteerwerk (Jenna Coleman!). Alles klopt. Werkelijk heerlijke commercial.
  • Past perfect bij de doelgroep, deze kerstcommercial van JD Sports. Beetje rauw. Beetje anders. Ik vind hem tof. Met cameo’s van onder meer Maya Jama en Trent Alexander-Arnold.
  • De commercial van Coca Cola kwam me ergens heel bekend voor (mensen bouwen iets voor andere mensen die het zwaar hebben). En dat is niet per se verkeerd hoor. Past helemaal bij kerst. Emoties in de overdrive. Mét een flesje cola natuurlijk tijdens het kerstdiner. Weinig verrassend maar mooi gemaakt en op en top kerst.
  • Hij werkt wel, maar toch ligt het er allemaal net te veel bovenop, de commercial van McDonalds. Meisje heeft imaginair vriendje. En die is bij haar, haar hele leven. Aardige poging. Te hard gedrukt op emotie. Daardoor net niet geslaagd. De pastiche-versie Time After Time trek ik echt heel slecht.
  • ​​Ook mooi gemaakt: M&S Food. Fee Dawn French brengt M&S-varkentje (met de stem van Tom Holland!) tot leven. Sympathiek, maar verder vooral heel veel producten. Saai.


Katy, Adele, Emma en… Opus

  • M&S heeft er nog eentje, over non-food. Ook saai. Maar wel… met de stem van Darlene Love. Dan stijg je sowieso op mijn ranglijst.
  • Ik vind die van TK Maxx echt geweldig. Nee, niks vernieuwends, maar goed geacteerd, lekker kerstsfeertje. En allemaal dankzij die laarzen natuurlijk. Extra plusje dankzij een Run DMC-sample.
  • Katy Perry én de Beatles! Gap doet er alles aan om te scoren. Lukt een beetje. Nummer blijft geweldig. Katy Perry ook. De rest? Mwah.
  • Amazon wil ook scoren. Met Adele (nieuw liedje!). Slimme keuze. Ik vind Adele persoonlijk echt afschuwelijk. Maar het werkt wel.  Boodschap van de commercial: kindness, the greatest gift. Emoties. Liefde. Aardig zijn. Ontstijgt (nipt) de middenmoot.
  • Etta James! Geweldig! Verder is deze van Sainsbury’s niet zo bijzonder. Veel producten. En een hint naar corona. Maar wel… Etta James!
  • Tesco heeft dezelfde insteek als Sainsbury’s, inclusief de focus op producten. Alleen doen zij het met Queen’s Dont’t Stop Me Now. Corona is iets zichtbaarder (Santa heeft een QR-code). Hij is iets beter dan Sainsbury’s. Iets.
  • Argos verwacht een over the top-kerst dit jaar. En wie over the top zegt, zegt… Opus. In de remix. Nothing special. Het begin is wel amazing overigens.
  • Deze heeft wel iets hoor, die van Kohl’s. Uberzoet natuurlijk. Maar eindelijk die echte kerstemotie.
  • Sports Direct kiest natuurlijk niet voor muzikanten, maar voor atleten. Rising star Emma Raducanu speelt de hoofdrol. Ook met onder meer Jack Grealish en Mason Mount. Er is sneeuw. Veel sneeuw. That’s it.
  • Joules gaat zwemmen. Naakt. Dat kan ook.


Pogingen tot humor

  • Bij Lidl UK draait het (zeker met kerst!) natuurlijk allemaal om de prijs. Nu en in de toekomst (wanneer we kalkoenen met lasers te lijf gaan). Kleine glimlach. Meer niet.
  • Very is de koning van de knipoog. Ook dit jaar weer. The excuse of the year. Fijne uitzondering tussen de cliché-commercials..
  • Met grote afstand de meest irritante van dit jaar: Selfridges. Een soort humor. Een soort vintage. Een soort kunst. Een soort van slecht.
  • Op de voet gevolgd door Domino’s. Skip it.
  • ​OK, hij is anders, die van Peloton. Leuk is anders.
  • Homebase (de Britse GAMMA) doet met Dick en Angel Strawbridge (de Britse Meilandjes) die Winter Wonderland creëren. Mij niet bellen.


Terug naar de tekentafel

  • Vodafone UK wil connecten. Of eigenlijk: strijden tegen (digitale) armoe. Jij doneert je oude toestel. Vodafone een simkaart met data. Moeilijk. Die muziek kan ook echt niet meer.
  • Overigens heeft O2 exact dezelfde boodschap: te veel mensen hebben geen toegang tot internet. Maar dan in een veeeeeeel betere commercial. Met marsmannetjes.
  • Nog een connector: Three. Een hond in kerstpakjes. Klinkt niet leuk. Is ook niet leuk.
  • De Bolero! Asda doet het gewoon. Zonder gene. Verder vleesch nog visch.
  • Debenhams gooit het nog wel over de coronaboeg. Wat hebben we veel gemist dit jaar. Niks bijzonders. Irritant meisje ook nog.
  • Die van Etsy gaan we ook niet lang onthouden. En dit is eigenlijk al te veel aandacht.
  • Ik begrijp het belang van de speciaalwinkels. Maar Notonthehighstreet weet dat belang met deze commercial knap te verbergen. Doe maar niet meer.
  • Niksig. Dat is het eerste woord dat in me opkomt, als ik de commercial van Hobbycraft bekijk.
  • Zelfde geldt eigenlijk voor Deliveroo. The Ultimate Gift. Niet voor mij in ieder geval.
  • Disneyland Paris zet wel vol in op emotie. Nou, dat dus.
  • ​Matalan heeft niet één, niet twee, maar drie kerstcommercials. Drie kerstfeestjes, drie verschillende hoofdpersonen. Drie keer niks. Die van jongetje Max is nog ok. Wel een goed nummer.


Animatie blijft scoren

  • Rendier Tiptoe durft niet te vliegen en stelt de testvlucht voor de kerstman steeds uit. Vriendjes bouwen een vliegmachine. Halverwege stopt de machine en gaat Tiptoe zelf vliegen, want: geloof in jezelf. Enorm cliché-boodschap van Macy’s. Maar de commercial is echt geweldig gemaakt.
  • Barbour doet het standaard met animatie. Dit jaar is Father Christmas echter ingeruild voor een ander Brits icoon: Paddington. Mooi gemaakt. Herkenbaar voor gans Groot-Brittannië. En wat Barbour elk jaar echt goed doet: de kerstcommercial past perfect bij de uitstraling van het merk.
  • Aldi heeft alleen nog maar een teaser uitgebracht. Het goede nieuws? Eindelijk lijkt Aldi die stomme wortel bij het grof vuil te hebben gezet. Het slechte nieuws: er komt een ander (niet leuk) karakter voor terug: Ebanana Scrooge.
  • UPDATE: helaas, helaas, Kevin the carrot is gebleven. Samen met de banaan en met Scrooge. Ongelooflijk vervelende commercial (twee pluspuntjes: de stem van Marcus Rashford en een klassieke remake van The Pogues). Weg met de wortel!​
  • Lush zet vooral een product centraal (Snow Fairy) maar dan wel in animatie. Blijft totaal niet hangen.
  • Same voor Smyths Toys. Verzameling speelgoed. Uitgekauwd liedje.
  • De commercial van Disney staat weer in het teken van Make a Wish. Het is dan ook een vervolg op de (geweldige) commercial van 2020. En dit jaar is het weer raak. Prachtig! En met een geweldige original van Gregory Porter. Eén van de winnaars in 2021.
  • Alles kan met Lego. En als je het aandurft om een remake te maken van Build Me Up Buttercup dan verdien je alle credits. Echt fantastisch gemaakt.


En wat is de afdronk van 2021?
Niet het beste jaar ooit. Veel veilige keuzes. Weinig verrassends. En te weinig kerstemotie wat mij betreft. John Lewis zakt door het ijs. De animatie-commercials (Disney, Barbour, M&S Food, Macy’s) weten de juiste snaar te raken. Mijn persoonlijke winnaar van dit jaar? De kerstcommercial van Boots. Alles klopt! Kort daarachter Disney, TK Maxx, Very, Lego en JD Sports. Volgend jaar wordt er weer iets meer uitgepakt hoop ik. Meer het randje opzoeken. Meer emotie. En meer kerst. Veel meer kerst.

Patrick Severein
Head of content & marketing LVB

Patrick Severein

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken