Imagebuilding via de boardroom

Imagebuilding via de boardroom
  • Content
  • 11 aug 2023 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieEvenementStorytellingBelow the line

De moderne boardroom van het Heinekenconcern aan het Tweede Weteringplantsoen, Amsterdam, mocht voor de historische expo 'Regentenkamers' op de kiek. De bijzondere expo is nog tot en met 18 augustus 2023 te bezoeken..

De bewuste expo in de Amsterdamse Amstelkerk en het bijbehorende boek 'Amsterdamse regentenkamers binnen de Singelgracht' van Stichting Toon het Amsterdams Erfgoed, bieden samen een kijkje in de regentenkamers en boardrooms door de eeuwen heen. Plekken die het imago uitstraalden (en stralen) van de in de panden gevestigde 'macht' en/of liefdadigheid, vaak nog in een uitstekend bewaarde staat. Maar meestal niet openbaar toegankelijk...

Voor het boek hebben auteurs Hans Tulleners en ­Peter Quatfass met fotograaf Mick Palarczyk 35 nog bestaande regenten- en bestuurskamers in de hoofdstad opgespoord en bezocht. 'Van de Metselaarsgildekamer uit 1617 in de Waag op de Nieuwmarkt tot de moderne boardroom van het Heinekenconcern aan het Tweede Weteringplantsoen, vol technische snufjes en speelse hints naar het wereldwijd ­populaire merk, zoals een glazen wand met 615 groene bierflesjes', meldt Het Parool.

Ook een met koper beslagen muur is in de moderne Heineken boardroom opgenomen, als subtiele verwijzing naar de klassieke koperen brouwketels aan de overkant, waar nu de Heineken Experience zit. In het hoofdkantoor met de boardroom heeft -zoals veel Amsterdammers weten- de familie Heineken zelf nog gewoond. Als brand legacy is het pand altijd behouden en uitgebreid met woonblokken in de buurt. Om de hoek had Freddy Heineken, die opgroeide in het familiepand, later nog een logeerruimte aangelegd. Over de Heineken-boardroom zegt Tullenaars nu: 'Deze ruimte is echt dressed to impress. We wilden per se ook een moderne boardroom van een grote, beursgenoteerde onderneming in het boek opnemen. We dachten die te kunnen aantreffen in de nieuwe internationale hoofdkantoren van Booking.com aan het Oosterdok of Adyen aan het Rokin, maar deze bedrijven blijken helemaal geen boardroom meer te hebben.' Lees hier verder.

De foto-expo met bijzondere boardrooms is - mede dankzij subsidie van Stadsdeel Centrum en de verkoop van het boek - nog tot en met 18 augustus 2023 op werkdagen gratis te bezoeken. Het adres van de Amstelkerk (hoofdkwartier van Stadsherstel Amsterdam NV) is Amstelveld 10, Amsterdam centrum - ingang aan de Reguliersgracht.

Het boek is op de tentoonstelling en in het winkeltje van Stadsherstel, op de hoek van Kerkstraat en Reguliersgracht te koop en kost 19,50 euro. Ook de 'betere boekhandel' in Amsterdam verkoopt het boek. Meer info vind je via deze link.
(PvWK | beeld uit besproken boek: Mick Palarczyk)


De bestuurskamer van de Beurs voor de Graanhandel, in de Koopmansbeurs van Berlage.
(foto Mick Palarczyk)

Foto boven: de nieuwe boardroom van Heineken uit 2007 met 615 flessen in het 'bierrek', ontworpen door Op ten Noort Blijdenstein Architecten en Adviseurs.
(foto Mick Palarczyk)

Cover van het besproken boek
 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken