Contentmarketing, daar is vakmanschap voor nodig

  • Content
  • 2 nov 2015 @ 11:15
  • Link
  • Bert Groothand
    Bert Groothand

    Senior communicatie & contentconsultant
    BGCommunicatie
  • ContentEvenementStorytelling

Content Marketing, The Next Step. Do or Die. Het is een mooie titel van een mooi congres. #cmc2015 Do or Die? Beetje 'over the top'? Misschien wel. Maar toch staan we voor de volgende stap. En als die niet wordt gezet leidt dat tot nóg meer metaalmoeheid rond het begrip contentmarketing. Het is zo langzamerhand een containerbegrip geworden. Filmpje maken? Ja, want dat is contentmarketing. Blogging, vlogging of andere uitingen bedenken? Contentmarketing! Terwijl we er daarmee natuurlijk niet zijn.

En zonder nou de zoveelste discussie te willen starten over de definitie van contentmarketing; één ding is zeker, contentmarketing is niet hetzelfde als storytelling, als het maken van een (al dan niet knappe) video, het produceren van alleen maar content. Contentmarketing is het strategisch inzetten van die middelen om uiteindelijk in (interactief) contact te komen met je doelgroep. En ja; daar heb je vakmanschap voor nodig om de middelen te maken, om media te sturen. Maar ook om te monitoren wat er nou precies gebeurt. Te kijken welke kop boven een stukje goed werkt en welke niet.  

Onderscheid vervaagt
In toenemende mate hoor ik mensen vanuit de marketingcommunicatie roepen dat 'die van corporate communicatie' alleen maar onzin wollige-niets-teksten uitkramen. En 'die van corporate communicatie' kijken neer op de collega's van marketingcommunicatie. Wát een onzin! Alsof het een beter is dan het ander. Alsof er sowieso nog een scheidslijn tussen zou moeten zitten. Want of we nou de reputatie van een merk proberen te bewaken of producten of diensten aan de man willen brengen; het onderscheid tussen beide zaken begint in toenemende mate te vervagen. Het product dat je wilt verkopen moet goed zijn, de reputatie van het merk dat het product verkoopt moet ook oké zijn. Want anders gebeurt er niets.

Zonder garantie
Commerciele communicatie staat op een drempel; veel (gelukkig heel veel) marketeers en communicatiemensen realiseren zich dat de wereld is veranderd. Dat de interactieve technieken mogelijk maakt dat merken en instellingen rechtstreeks met doelgroepen klanten kunnen praten. Maar hóe doen we dat in hemelsnaam? Dát is de grote vraag, want al die nieuwigheid is ook maar eng. Je moet je al dan niet vastgeroeste paradigma's durven loslaten. Op zoek naar die Next Step. Loslaten zonder garantie op succes, ook niet op basis van de resultaten uit het verleden. 

Grenzen opzoeken
We hebben in het Congres Content Marketing 2015 een paar sprekers die dat bij uitstek hebben gedaan: Richard de Booij van MPG.today die de oversteek maakte naar de VS. Matt Petersen die met McMurry/TMG in diezelfde VS zoveel succes had dat zijn bureau onlangs werd samengesmolten met Manifest Digital. Maar ook Cor Jan Willig van New Skool Media die, ogenschijnlijk tegen de tijdgeest een uitgeverij van printtitels startte. En zo nog veel meer voorbeelden van mensen die wél die grenzen opzoeken, die wél op zoek zijn naar die Volgende Stap. En voor de duidelijkheid; die grenzen zijn er om te overschrijden. Op weg naar nieuwe mogelijkheden, nieuwe inzichten, nieuwe ervaringen. Alleen dan kom je verder, want stilstand is achteruitgang. Do or Die, met andere woorden.  

 

 

Bert Groothand

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken