[column] Contentmarketing als heilige graal: onzin

[column] Contentmarketing als heilige graal: onzin
  • Content
  • 4 jan 2023 @ 13:06
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Er komen steeds vaker verhalen langs waaruit je zou kunnen opmaken dat contentmarketing het ei van Columbus is om de consument te raken en te beroeren. Van nieuwkomers die de markt betreden en het idee hebben dat ze een trend signaleren en deze groot willen maken ter meerdere eer en glorie van zichzelf, hun omgeving, opdrachtgeven of baas.

En dat allemaal omdat het steeds moeilijker wordt om die consument te bereiken. De dagelijkse hoeveelheid inhoud die een normaal mens over zich heen krijgt gestort, is zo groot geworden dat alleen met unieke, authentieke en kwalitatieve content je iemand nog kunt prikkelen. Maar het is wel belangrijk op te merken dat contentmarketing slechts één tool is in de toolkit van een marketeer en dat het geen pasklare oplossing is. Bovendien contentmarketing is zo oud als de weg naar Rome. Nieuwkomers die schreeuwen over het ei van Columbus zouden zich wat beter in het vak moeten verdiepen. Toen in de jaren zeventig van de vorige eeuw de overheid allerlei nutsdiensten privatiseerde, kregen deze de opdracht mee om veel energie te steken in communicatie. Ze kregen anders gezegd een communicatieplicht mee. De giro en rijkspostspaarbank bedachten een huis-aan-huisblad dat vier keer jaar in een oplage van 6.6 miljoen werd verspreid. Om mensen geldbewuster te maken en te leren hoe je met nieuwe diensten als de betaalkaart om moest gaan.

Energiebedrijven
Energiebedrijven kwamen ook met een huis-aan-huisblad net als de ziekenfondsen. De voordeurmat werd overladen met ‘content marketing anno 1975’. Toen al was de sandwichformule berucht: commerciële boodschappen verpakken in redactionele verhalen. Banken en verzekeraars kregen de smaak te pakken en werden bij wijze van spreken de grootste uitgevers van ons land. En dit zijn slechts enkele voorbeelden van heel lang geleden. De media die al die bedrijven inzetten evolueerden tot de vele content marketingproducten waarvan zij zich vandaag nog steeds bedienen. En ook toen al riepen we als content marketeers: content marketing is niet de heilige graal. Je kunt informeren en er preferentie mee creëren maar het zijn andere uitingen die de boodschap moeten inkoppen. Denk aan advertenties en commercials op de televisie. Het is een spannend onderdeel binnen de totale marketingmix.

Geen garantie
Hoewel contentmarketing een effectieve manier kan zijn om met je doelgroep in contact te komen, is het ook geen garantie voor succes. Het is belangrijk om een goed begrip te hebben van je doelgroep en hun behoeften en voorkeuren, en om een goed gedefinieerde contentstrategie te hebben om je inspanningen te sturen. Bovendien is het wezenlijk om te benadrukken dat ook nu contentmarketing slechts een stukje van de puzzel is als het gaat om algemene marketinginspanningen. Het moet worden geïntegreerd met andere marketingtactieken, zoals zoekmachineoptimalisatie, marketing via sociale media en e-mailmarketing, om de beste resultaten te behalen. Over het algemeen is het belangrijk voor marketeers om contentmarketing te benaderen met een realistisch begrip van het potentieel en de beperkingen ervan. Om een paar beperkingen te noemen: het creëren van hoogwaardige content kost tijd en middelen, en het kan voor bedrijven met beperkte budgetten of een klein team moeilijk zijn om aan de eisen van een contentmarketingprogramma te voldoen. Met zoveel inhoud die online beschikbaar is, kan het voor bedrijven moeilijk zijn om content te produceren die zich onderscheidt van de content van de concurrentie. Hoewel contentmarketing bedrijven kan helpen een gericht publiek aan te trekken, heeft het misschien niet hetzelfde bereik als meer traditionele vormen van adverteren. Het kan een uitdaging zijn om de ROI van contentmarketinginspanningen bij te houden en te meten, waardoor het moeilijk kan zijn om de waarde van deze inspanningen voor belanghebbenden te rechtvaardigen. Zoekmachines en sociale-mediaplatforms werken hun algoritmen regelmatig bij, wat van invloed kan zijn op de zichtbaarheid en het bereik van inhoud. Contentmarketeers moeten zich dus verdiepen in alle aspecten van hun vak om aan de bak te blijven.

Verandering
Het digitale landschap verandert voortdurend. Succesvolle contentmarketeers beschikken over een groot aanpassingsvermogen. Ze zijn op de hoogte van de voortdurende veranderende platforms, technologieën en trends en leren hoe ze nieuwe tools kunnen inzetten.

Maar één ding blijft en is net als bijna vijftig jaar geleden nog steeds belangrijk: sterke schrijfvaardigheden en de kunst van het visualiseren, omdat contentmarketeers in staat moeten zijn om boeiende, goed geschreven en gevisualiseerde content te creëren die aanslaat bij het publiek

Maar laten we in 2023 stoppen met het geroeptoeter over content marketing als heilige graal binnen marketing. Het blijft een spannend en uniek vak. En op de uitholling van ons vak zit niemand te wachten.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken