Smaakprikkel: 'Belgisch' bier uit Canada
- Design
- 2 feb 2015 @ 14:57
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - SmaakprikkelPackaging designInspiratie
- 2 feb 2015 @ 14:57
- Redactie Design
Natuurlijk, packaging design moet in de eerste plaats functioneel zijn. Maar dat neemt niet weg dat we graag wegdromen bij verpakkingsdesign dat er simpelweg schitterend uitziet. Zoals dat van het biermerk Dageraad. De Canadese brouwer vernoemde zijn bier naar een Antwerps plein, en liet zich voor de verpakking sterk inspireren door de betekenis van het woord Dageraad. We zien de maan, sterren en een donkerblauwe nacht.
Bevangen door Belgisch bier
Tijdens een reis door Laos ontmoette brouwer Ben Coli drie Belgen, met wie hij goed bevriend raakte. Hij bezocht hen regelmatig in Antwerpen, waar hij speciaalbieren met hen dronk op de Dageraadplaats. De Belgische biertjes bevielen hem zo goed dat hij thuis aan het brouwen sloeg, wat hem wonderwel lukte. Het smaakte naar meer, en in de lente van 2014 bottelde hij zijn eerste bieren: Dageraad bier.
Design als het eind van de nacht
Vanaf het begin was designbureau Fivethousand Fingers betrokken bij Dageraad. Het biermerk van Coli werd in de markt gezet als een uniek bier – in British Columbia, waar Coli woont, is de biermarkt verzadigd, maar Belgisch bier is er schaars. De designers brachten die uniciteit tot uiting in sierlijke, met de hand ontworpen fonts en grafische details geïnspireerd op historische designbewegingen, zoals de Weense Afscheiding van schilder Gustav Klimt. De naam Dageraad was de inspiratiebron voor het kleurgebruik – nachtblauw met contrasterend goud en zilver. De ontwerpen moeten volgens de ontwerpers doen denken aan ‘het gouden uur waar de nacht zich overgeeft aan de dag, tot wanhoop van de drinker.’
Dageraad brouwt twee reguliere bieren en een serie limited edition seizoensbieren, die verkrijgbaar zijn in flesjes en grote refillable flessen met een handvat. Het bier wordt inmiddels verkocht in 90 Canadese speciaalzaken en volgens de brouwerij is de reactie van consumenten ‘overweldigend positief’: steeds meer mensen zouden de weg naar het proeflokaal van Dageraad weten te vinden.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- AIM presenteert grootste... 08-10-2025
- CreativeNL Live presenteert tijdens... 19-09-2025
- 6 architecten- en... 10-09-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes