Bölb loves Omnisex: genderneutrale marketing

  • Design
  • 9 sep 2015 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • BrandingConceptVisual idSmaakprikkel

Genderstereotypering is onvermijdelijk en overal: roze fohns voor meisjes, blauwe scheermessen voor mannen. WAGS (wives and girlfriends) in kleine slipjes die rondhangen in damesreclames, formule 1 helden die een scheerapparaat aanprijzen. ‘Reality rape’, volgens de designers achter de re-launch van scheerproductenlijn Carerra. Het is tijd voor een nieuwe design filosofie, en ditto campagne.

Het kernidee: technnologie discrimineert niet.
Zes maanden geleden nam het Duitse designcollectief bölb de creatieve leiding van Carrera op zich. Vanaf oktober liggen de nieuwe en genderneutrale producten in het schap, Carerra weigert namelijk om deel te nemen aan het heersende genderdictaat. Het label ‘unisex’ deed de campagne echter tekort vanwege de sexloosheid die gepaard gaat met het woord, dus kozen de designers voor het neologisme ‘omnisex’ als allesomvattende typering van de nieuwe campagne. Meisje, jongen, hetro, homo, up, down, links of rechts: Carrera’s producten zijn er voor iedereen en alles, behalve voor de marketing van discriminatie. 

Campagne
Het omnisex concept wordt vertaald door de visuals van een fluide gendertransitie tussen twee tegenpolen, waarbij de producten uit de lijn een rol spelen. Europa's grootste technologiebeurs, IFA2015 in Berlijn, is het eerste evenement waar de nieuwe campagne gepresenteerd zal worden.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken