[jaaroverzicht 2018] Design in MarketingTribune

[jaaroverzicht 2018] Design in MarketingTribune
  • Design
  • 31 dec 2018 @ 08:58
  • 7915 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • PackagingVisual idDigital design

Het is weer lijstjestijd. In 2018 kwamen er online en in het magazine 24 interviews en designcases voorbij, 5 rondvragen, 19 designpanels, 6 portfolio’s, 9 storechecks, 28 blogs en 7 onderzoeken. Zomaar wat cijfers die aangeven wat er zoal gebeurde op MarketingTribunes platform over packaging, corporate en digital design. Een editor’s pick.

R O N D V R A G E N

Zonnatura

In MarketingTribune 2 gooide Jeroen Mustert, general manager Benelux van Wessanen, een enorme knuppel in het hoenderhok van design-Nederland. Hij stelde dat Zonnatura voor een Frans bureau had gekozen omdat hem tijdens de pitch was opgevallen dat Nederlandse designbureaus ‘niet altijd de moeite nemen om zich grondig te verdiepen in de achtergronden en historie van ons merk en de biologische markt.’. Dat smeekte om een reactie en die ontvingen wij van een aantal experts in packaging design.

Verpakking als held van de communicatiemix

De communicatiemix verandert, maar de verpakking is een constante factor en speelt vaak een cruciale rol voor het al dan niet succesvol zijn. In samenwerking met de BNO formuleerde MarketingTribune vier actuele uitdagingen voor packaging designers en vroeg experts van Brum Design, DBOD, Flex/design, VBAT, en VHD hierop te reageren.

Is logo nog belangrijkste onderdeel merkimago?

Paul Bailey, strategy director van de Londense branding design studio We Launch, stelde op Designweek.co.uk dat een bedrijf veel meer is dan alleen het logo. MarketingTribune deed een rondje langs de velden en legde een aantal designers de volgende vraag voor: Is het logo nog het belangrijkste onderdeel van een merkimago?

O N D E R Z O E K

Hoofdpunten uit Brits onderzoek naar vrouwen in design:

  • 4 van de 5 designers zijn man
  • 78% van de werknemers in de designindustrie is man; dat is maar liefst 25% meer vergeleken met de gehele industrie
  • 63% van de designstudenten is echter vrouw
  • Het kan nog erger: in product en industrial design is zelfs 94% man, in digital design 85% en in de architectuur en bouw 80%
  • Slechts 17% van de designmanagers/eigenaars van designbureaus is vrouw en ze verdienen ook nog eens 18% minder
  • Slechts 1 op de 8 designmanagers/eigenaars van designbureaus behoort tot een etnische minderheid; dat is wel iets hoger dan in de rest van de Britse economie
  • Digital designers verdienen het meest

Lees hier het volledige rapport.

Wat denken klanten van designbureaus eigenlijk?

What Clients Think is een onderzoek gebaseerd op interviews met 500 klanten van ontwerpers. ‘Echte interviews dus, betaald door designbureaus, die opdracht hebben gegeven aan de organisatie Up to the Light om het onderzoek uit te voeren. Waardevolle kost voor de hele creatieve industrie. En van levensbelang voor al die bureaus die een betere aansluiting zoeken met de wereld van hun klant. Het rapport bevat concrete uitkomsten waar je direct mee aan de slag kunt, aan het eind van dit artikel samengevat in tien tips.’ Lees hier het hele artikel van de hand van design- en communicatiestrateeg Roel Stavorinus.

I N T E R V I E W

Emile van Oorschot van Fiskars over ‘lovebrand’ Wedgwood

'Overal ter wereld is Wedgwood een lovebrand, maar in Nederland is dat een ander verhaal. Dat merk is hier aan diggelen gegaan door allerlei oorzaken, maar de voornaamste reden was de loyaliteitscampagne met Albert Heijn in de jaren negentig van de vorige eeuw, die eigenlijk te succesvol was. Die lookalike van de Edme-range van Wedgwood, die toen aangeboden werd bij AH, staat inderdaad in menig Nederlandse servieskast en daarna is er nooit meer iets aan branding gedaan. Wedgwood heeft een enorme bekendheid, maar daar wordt totaal geen gebruik van gemaakt. Wij willen het merk weer nieuw leven inblazen.'

D E S I G N P A N E L S

Bols Genever door Van Heertum Design

Nationaal Archief door Design Bridge

Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi

Jules Destrooper door Quatre Mains

De Volkskrant digitaal

Appelsientje door Millford

Arla door ProudDesign

Frans Hals Museum door Build In Amsterdam

Univé door Teldesign

Van Gogh Museum door Studio Dumbar

Dr. Oetker door SoGood

Oncode Institute door Momkai

Porsche24-app door Studio Kraftwerk

Conimex Black door Anthem

Theater Rotterdam door Vruchtvlees

Mona door Design Bridge

Stedelijk Museum door Grrr

Formule 1 door Wieden + Kennedy

S T O R E C H E C K

Steven de Cleen van ProudDesign reisde weer heel wat af om voor ons de schappen te checken in menig buitenlandse supermarkt: Berlijn, Londen, Neurenberg, Barcelona, Stockholm, Lissabon, Hamburg en New York. In één aflevering lag de focus op dierenvoeding:

‘Nu eens geen land of winkelformule, maar een productcategorie die me al jaren bezig houdt en waar design een grotere rol speelt dan je zou vermoeden: dierenvoeding. Want is alleen het beste goed genoeg voor de onvoorwaardelijke liefde die mijn levensgezel mij geeft? Die liefde gaat ook door de maag (en jouw portemonnee).’

B L O G

Stop met roeptoeteren over de impact van design

Het gaat goed met design. Ondanks dat zijn we niet tevreden. Al die positieve signalen en ontwikkelingen ten spijt is de samenwerking tussen creatieven en hun opdrachtgevers een onderwerp dat de gemoederen blijft beroeren.

N I E U W E  R U B R I E K E N

In 2018 zijn er ook een aantal nieuwe rubrieken geïntroduceerd zoals LogoLab:

Tesla: 'Jammer van het getrut met het beeldmerk'

In nieuwe rubriek Logolab vragen we logokenners naar hun mening over bestaande logo’s en of hun handen jeuken deze aan te pakken? In de eerste aflevering Tesla. 'Afblijven', aldus design- en communicatiestrateeg Roel Stavorinus.

Is het slim je logo regelmatig ‘op te frissen’ of sterker nog geheel te restylen? Blijven logo’s eeuwig relevant, zoals die van de Coca-Cola’s en de andere oersterke merken van deze wereld? Een logo vertegenwoordigt je merk en moet onmiddellijk herkenbaar zijn als zijnde uniek voor jouw bedrijf. Maar tijden en bedrijven veranderen en ook design kent zijn trends.

In de eerste aflevering Tesla. Volgens CEO Elon Musk is het logo van Tesla niet zomaar een gestileerde T, maar een verwijzing naar de producten van het bedrijf, namelijk een dwarsdoorsnede van een elektrische motor. Bij de ontwikkeling van het logo zijn zowel Prado Studio als Ro Studio betrokken, beide Amerikaanse designbureaus. Is het logo helemaal up to date, aan een redesign toe of moet het zelfs volledig op de schop?

H U I S S T I J L

2018 was sowieso het jaar van aandacht voor huisstijlen. Ik pik er twee uit. Die van de NS en die van Eindhoven.

Een identiteit volgens het (spoorweg)boekje

De huisstijl van de NS bestaat 50 jaar en is een beetje van ons allemaal. Het is deel van onze nationale geschiedenis. Iedereen herkent het beeld van het geel van de treinen in een vlak en groen land. De iconische bewegwijzering, een toonbeeld van helderheid. En dat logo dat iedereen kent, maar niemand na kan tekenen.

‘Ik weet niet wie ik het eerst moet complimenteren. De ontwerper, Gert Dumbar bij Tel Design, voor zijn ontwerp? Opdrachtgever NS voor professionaliteit en durf? Of een hele trits aan directeuren die er met hun fikken vanaf zijn gebleven? Ja, die huisstijl van de NS is misschien wel de beste huisstijl ooit gemaakt.’

Wie durft te kiezen, wordt gekozen!

De allerbeste citymarketingcase van Nederland is zonder enige twijfel die van Eindhoven. Er gaat tegenwoordig geen week voorbij of de lichtstad is internationaal in het nieuws, waarmee het keer op keer bewijst wat citymarketing voor een regio kan doen.

C O V E R  V A N  H E T  JA A R  2 0 1 8

En op de valreep van het nieuwe jaar organiseerde de redactie MarketingTribune’s Cover van het Jaar-verkiezen. De winnaars zijn inmiddels bekend en winnen een Campagnes in één van de eerste nummers van het nieuwe jaar.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken