Multi-inpakmachine van Bol.com pakt op maat in
- Design
- 3 sep 2021 @ 09:31
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Packaging designE-commerce
- 3 sep 2021 @ 09:31
- Nanny Kuilboer
De multi-inpakker van Bol.com is ’s werelds eerste machine die meerdere artikelen op maat in één doos verpakt, met als resultaat kleinere pakketten, minder karton, lucht en CO2-uitstoot.
Tot groot verdriet van klant en planeet worden bestellingen vaak bezorgd in een te grote doos. De multi-inpakmachine van Bol.com maakt nu een begin met het op maat verpakken van dit soort bestellingen met de ‘multi-inpakmachine’, wereldwijd de eerste in zijn soort. De multi-inpakmachine kan de afmetingen scannen van meerdere artikelen tegelijk en vouwt hier één kartonnen doos omheen. Het slimmer op maat inpakken betekent: kleinere pakketten, minder verpakkingsmateriaal en zo min mogelijk loze lucht. Hierdoor wordt de ruimte in vervoermiddelen beter benut en zijn er minder ritten nodig om hetzelfde aantal artikelen te bezorgen. Deze technologie levert een nieuwe bijdrage aan de duurzame ambitie van Bol.com om de CO2-uitstoot van de eigen activiteiten terug te brengen tot 0 gram per pakket in 2025.
Bol.com: Van 1 naar 5 naar 10 multi-inpakmachines binnen paar jaar
Vincent Weijers (foto), directeur Logistiek & Operatie (COO) van Bol.com: ‘Sinds 2015 gebruiken we al inpakmachines voor bestellingen van één artikel. Daar hebben we er inmiddels tien van. Maar de grootste uitdaging in de e-commerce, en dus ook voor Bol.com, is het op maat verpakken van meerdere artikelen tegelijk van verschillende vormen en afmetingen. Daar bestond geen machine voor. Een bestelling van bijvoorbeeld een knuffel, een koekenpan en deodorant, konden we voorheen enkel handmatig in één doos inpakken. Dat kost niet alleen meer tijd, maar we zijn ook gebonden aan een aantal vaste doosformaten, waardoor er vaak loze lucht in de verpakking overblijft. Samen met fabrikant CMC hebben we jaren aan een oplossing gewerkt die voldoet aan onze criteria. Met deze eerste multi-inpakmachine kunnen we nu meerdere artikelen sneller en zuiniger verpakken. Zo zetten we een nieuwe stap op weg naar onze duurzame ambitie. Om onze capaciteit op te voeren nemen we begin volgend jaar nog eens vijf multi-inpakmachines in gebruik en binnen enkele jaren willen we dat aantal verhogen naar tien.’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ford Nederland viert 100 jarig jubileum
- Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor...
- HDV visual branding nieuwe naam van HDV Signmakers en Eyes on...
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De Heidebrouwerij in het nieuw
- KNVB en Nike presenteren Oranje tenue Euro2024
- The Drum over SXSW 2024
Laatste Nieuws
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
- Hunter Douglas wint R+T Innovation... 20-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing