BMW i4: is dit de ultieme EV?

BMW i4: is dit de ultieme EV?
  • Design
  • 18 jan 2023 @ 10:01
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De autoverkoop zit weer een beetje in de lift. Nog niet spectaculair, maar de verwachtingen voor 2023 zijn hooggespannen. Elektrisch rijden wordt uiteraard steeds meer de norm en met de BMW i4 komt de ultieme EV gevaarlijk dichtbij.

Vooral ook in leaseland staat de koers op elektrisch rijden, mede omdat de Nederland BV graag de duurzaamheidstroef speelt. De campagne voor de BMW i4 dateert van Q3 2021 tot en met Q2 2022 waarin volgens directeur marketing bij BMW, Peter Haug. vooral werd ingezet op Out-of-Home (OOH), display media, televisie (gecombineerde spot met de BMW iX), print media, social media en search media.

Haug: ‘Deze volledig elektrische BMW was vorig jaar dé auto waar de zakelijke markt al jaren met smart op zat te wachten. Met het oog op financiële aspecten en bedrijfsbeleid  dat uitsluitend nog nul emissie auto’s nastreeft, richten wij ons voornamelijk op zakelijke rijders en leaserijders. Door een grotere vraag dan aanbod met levertijden die oplopen tot meer dan acht maanden voor de BMW i4 is er bewust gekozen voor een pull strategie met een sterke focus op awareness.’

Als belangrijkste concurrenten voor de i4 ziet Haug de Tesla Model 3 en de Polestar 2. ‘Deze auto’s zitten in dezelfde klasse met een vergelijkbare range en (near-)premium pricing.’

Haug denkt de concurrentie te kunnen verslaan dankzij enkele belangrijke USP’s van de i4 zoals de actieradius van 590 kilometer op basis van WLTP, het design en de ruime voorsprong op digitale technologie. Haug: ‘Bovendien vermeld ik graag de duurzaamheid in de gehele levenscyclus zoals de verantwoorde winning van grondstoffen, productie op 100% duurzame energie en lagere uitstoot tijdens de gebruiksfase (of zelfs geen bij gebruik van louter groene stroom) en een 96% recyclebaarheid.’

 

Reactie van de redactie

Wat vinden we van het model?

Bestaat er zoiets als de ultieme auto? Deze i4 komt gevaarlijk dicht in de buurt. We zijn fan van EV, omdat het leidt tot meer Zen in het verkeer… (en duurzaam is, en heerlijk zorgeloos rijdt). We bedoelen: je hoeft alleen maar een beetje te remmen en gas te geven. Heerlijk relaxed. Dat is bij de i4 absoluut ook het geval, ware het niet dat het gevaar bestaat dat het pedaal soms iets te ver wordt ingedrukt. Gewoon omdat het geweldige design, het comfort, het sportieve karakter, de masculiniteit, de stoerheid van de auto erom vraagt (soms schreeuwt)!     

 

Wat vinden we van de marketing?

Op Europees en nationaal niveau werkt BMW samen met het reclamebureau The Marcom Engine en mediabureau Vizeum.

Naast de algemene pay-off van het merk, namelijk BMW maakt rijden geweldig is er voor de BMW i4 een speciale slogan geïntroduceerd: Geweldig. Dat zit in de genen. Afgerond met Zo BMW kan elektrisch zijn. Mooi, heerlijk en zo treffend. Feitelijk claimt het merk dat elektrisch rijden door BMW is uitgevonden. Geweldig hoe een merk zo arrogant durft te zijn. Maar van BMW wisten we dat natuurlijk al…  

                       

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken