Uniqlo opent eerste Nederlandse flagshipstore
- Food-en-retail
- 27 sep 2018 @ 10:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 27 sep 2018 @ 10:00
- Peter van Woensel Kooy
Inmiddels heeft de Japanse fashionketen Uniqlo bijna 2.000 vestigingen, waarvan 850 in Japan. De winkel aan het Rokin in Amsterdam, de eerste in Nederland, opent morgen (28 september). Op dit moment vindt de persopening plaats.
Tadashi Yanai, de oprichter en eigenaar van Uniqlo's moederbedrijf Fast Retailing, is de rijkste man van Japan. Een van de eerste grote successen van Uniqlo was modekleding van fleece. Ondanks de lage prijzen beweert Uniqlo ‘slow fashion’ te verkopen: tijdloze mode die niet aan trends onderhevig is. Uniqlo wordt volgens NRC-moderedactrice Milou van Rossum wereldwijd geprezen om de donsjassen en -jacks. ('licht, betaalbaar en praktisch, want goed op te vouwen'); om de gebruikte technische materialen met handige laagjes; om de prijs-kwaliteitverhouding van de kasjmier en merino truien; om de t-shirts, jeans en ondergoed ('Lifewear') en prima basics; om de eigen topdesigner Christophe Lemaire ('rustig, stijlvol maar uitgesproken'); en om het tweede leven dat kleding van Uniqlo krijgt (circulair denken).
Feestelijke opening nieuw vlaggenschip
Kritiek heeft Van Rossum op de 'hard aanvoelende mengsels van wol en synthetische garens' in de kleding, het materiaal in de collecties kan nog iets duurzamer ('bij de Sustainable Cotton Ranking van 2017 scoort moederbedrijf Fast Retailing een 6,6 op een schaal van 100. H&M heeft een score van 54,8 en Inditex, het moederbedrijf van Zara, van 13') en tenslotte bestaat volgens NRC onduidelijkheid over arbeidsomstandigheden. Deze kanttekeningen staan een feestelijke opening van het eerste vlaggenschip in Amsterdam in het voormalige Forever21-warenhuis niet in de weg. Het nieuwe station Rokin van de Noord-Zuidlijn kan voor een extra hausse aan winkelende mensen zorgen. Kohsuke Kobayashi wordt de COO voor onder andere Uniqlo Nederland. Tadashi Yanai is als gezegd chairman, president en CEO, hij is dus ook eindbaas in Amsterdam. John Jay is naast president ook 'Global Creative' bij koepel Fast Retailing dus wordt vanaf nu ook creatief eindverantwoordelijk in Nederland. Opmerkelijk is dat Jay eerder werkte als creative director en partner bij Nike-bureau Wieden + Kennedy en als creative director bij Nike USA en Azie, daarnaast werkte hij als marketeer bij Coca-Cola en Microsoft. De lanceringscampagne met sobere, opvallend strakke typografie op onder andere trams, peperbussen, abri's voor de opening van filiaal Rokin is ontworpen door het Amsterdamse bureau ...Staat. Bij de instore communicatie zijn Nederlandse influencers betrokken.
Uniqlo presenteert zich vandaag zelf als volgt:
'Wij zijn UNIQLO.
Kleding behoort, naast voedsel en onderdak, tot de drie basisbehoeften. Dat is waarom Uniqlo gelooft in het creëren van waarlijk geweldige kleding voor een wijde range van mensen over de hele wereld.
Wij schatten degenen die onze kleding dragen op waarde. We dicteren stijl niet aan consumenten, maar geloven erin dat stijl in de ‘drager’ van kleding schuilt. Onze focus ligt op het creëren van perfecte kledingstukken, die mensen naar hun eigen smaak kunnen mixen en matchen.
LifeWear is Uniqlo’s commitment aan het creëren van perfecte kleding die aan de alledaagse behoeften tegemoetkomt. Hoog in kwaliteit, functioneel en betaalbaar. Alle items zijn verkrijgbaar in een variëteit van kleuren en stijlen, en bieden draagcomfort aan mensen van alle leeftijden in alle fases van het leven.
Uniqlo overziet het gehele kledingproductieproces: van het inkopen van materialen tot het plannen van producten, van de ontwikkeling tot het design en het produceren, en van retail tot stockmanagement. Sinds de lancering van ons eerste fleece-item in 1998 hebben wij steeds meer fans wereldwijd mogen verwelkomen, mede dankzij innovaties als Heattech, AIRism, Ultra Light Down, Ultra Stretch Jeans en vele andere. Samenwerkingen met externe designers behoren tot onze productstrategie, met elk jaar nieuwe collaboratiecollecties.
In 1984 werd Uniqlo opgericht in Japan. Nu heeft het merk maar liefst 2.000 winkels over de hele wereld, net als Uniqlo.com. Vandaag de dag vind je meer dan de helft van onze winkels buiten Japan. We opereren in 19 markten: Japan, Australië, België, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Indonesië, Maleisië, De Filippijnen, Rusland, Singapore, Zuid-Korea, Spanje, Taiwan, Thailand, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.
In 2017 verzamelde Uniqlo 10 miljoen licht gebruikte kledingstukken van consumenten, om deze te doneren aan mensen in noodsituaties die vallen onder de UNHCR (United Nations High Commissioner for Refugees red.), in samenwerking met internationale NGO’s. Ons recyclingprogramma maakt deel uit van ons blijvende commitment om waar mogelijk kledinghulp te verlenen aan ‘s werelds groeiende populatie van vluchtelingen en ontheemden.
Uniqlo is een merk van Fast Retailing Co, een leidende, globale retail holding die kleding ontwerpt, produceert en verkoopt onder deze zeven belangrijkste merken: Uniqlo, Theory, Helmut Lang, J Brand, Comptoir des Cotonniers, Princesse tam.tam en GU. Fast Retailing legt zich toe op het veranderen van kleding, het veranderen van conventionele wijsheid en het veranderen van de wereld.'
Kijkend naar de collectie is Nederland in elk geval sinds vandaag een mooie nieuwe aanbieder rijker.
(PvWK, bronnen: NRC en Uniqlo)
Inspecteer de webshop hier
Notitie van de retailer: 'The full timeline and history regarding UNIQLO and UNIQLO product innovations is available here.'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- zeven
- Japan
- merken
- J Brand
- Rokin
- Zara
- Helmut Lang
- fashion
- H&M
- Theory
- Amsterdam
- verkoop
- Fast Retailing Co
- belangrijk
- kleding
- ontwerp
- Uniqlo
- Uniqlo
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn lanceert Lekker Weekend... 16-05-2025
- Nieuwe Retail Media Commissie... 16-05-2025
- [marketeer 224] Kaini Sensa Koole -... 16-05-2025
- Retail Media Day brengt nieuwe... 15-05-2025
- Gezonde snackmuur verovert Hollandse... 15-05-2025
- Eiwitrijk touchpoint voor de... 15-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management