[interview] Oprichter Yanai van winkelimperium Uniqlo: 'wij maken bewust kleding zonder logo'

[interview] Oprichter Yanai van winkelimperium Uniqlo: 'wij maken bewust kleding zonder logo'
  • Food-en-retail
  • 1 okt 2018 @ 09:06
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketingInterview

Tadashi Yanai is de oprichter en eigenaar van Uniqlo's moederbedrijf Fast Retailing. Recent opende hij persoonlijk zijn eerste flagshipstore aan de Kalverstraat en het Rokin te Amsterdam. Tijdens de pre-opening wordt MarketingTribune in staat gesteld de tycoon enkele vragen te stellen en nemen we een kijkje in de winkel.

Inmiddels heeft de Japanse fashionketen Uniqlo bijna 2.000 vestigingen, waarvan 850 in Japan. Het maakte Yanai tot een van Japans succesvolste ondernemers. De collectie van sobere maar frisse Japanse snit in combinatie met scherpe prijzen en prachtig design, impliceert voor retailkenners dat Zara, H&M, C&A en Hema zich enige zorgen mogen maken. De eerste winkel in Nederland opende Yanai met een verwijzing naar de ruim 400 jaar durende handelsrelaties tussen Nederland en Japan. Dat Amsterdam niet eerder aan de beurt kwam, komt puur omdat de keten vanuit Japan startte in Frankrijk en vandaar uit verder uitrolt via Belgie noordwaarts. Uitbreiding in Nederland ligt zeer voor de hand, aldus Yanai. Nederlandse kunstenaars die willen samenwerken voor de iconische t-shirt collectie van Uniqlo worden verzocht zich te melden. Wij stelden Yanai vier vragen, met dank aan de Japanse simultaanvertaler.

Wie is de doelgroep van uw nieuwe Nederlandse flagshipstore?
‘We maken duurzame kleding met een fris, wat tijdlozer design. Nederlanders zijn vaak vrij casual gekleed, wij hebben hoge verwachtingen dat onze collectie, die ook heel comfortabel en functioneel is, net als in de rest van de wereld zal aanslaan. Daarnaast werken we met lokale ontwerpers en houden via marktonderzoek de vinger aan de pols qua wat er leeft. De collecties zijn scherp geprijsd. We denken dat een brede doelgroep van jong tot oud ons aanbod aantrekkelijk vindt.’  

Hoe weten we zeker dat de kleding op een verantwoorde wijze geproduceerd wordt?
‘Niet iedereen is daar even goed over geïnformeerd. Wij bieden tienduizenden mensen werk in onder andere China en Indonesië. Voor de medewerkers wordt goed gezorgd, ze worden opgeleid en werken bovendien met de nieuwste machines. Daar gaat onze aandacht naar uit. Ik nodig u uit dit zelf te zien.’

En de herkomst van uw veelgebruikte dons en merinowol?
‘De dons komt veelal uit Polen en wordt niet van levende dieren geplukt. Ook de wol is van verantwoorde komaf. In onze R&D centra wordt gezocht naar een synthetisch alternatief maar vooralsnog is dons het warmst dus geniet nu voor de Uniqlo-jassen de voorkeur. Hetzelfde verhaal voor de wol.’

Op de jacks, shirts en broeken staat het merk ‘Uniqlo’ niet vermeld. Mist u hierdoor geen promotie op straat? Wat is de marketing-gedachte hierachter?
‘Een bewuste keuze. Door het logo niet prominent te vermelden, wordt de kleding tijdlozer. Je kan er langer mee doen. Bovendien past dat beter in onze “match&mix”-filosofie. Een uitzondering is onze nieuwe Global Brand Ambassador Roger Federer, die in juni 2018 Nike inruilde voor Uniqlo. Op de tennisbaan is zijn kleding natuurlijk wel herkenbaar als van ons, anders hebben we weinig aan deze sponsoring. Buiten de baan is hij, net als ieder ander, welkom om onze merkloze kleding te dragen.’
(PvWK)

Lees op ons platform Food&Retail meer over de opening en het profiel van Uniqlo

UNIQLO viert haar komst naar Amsterdam met de lancering van de speciale campagne ‘To A New Everyday’ waarin mensen van de stad te zien zijn. Middels zeven verschillende individuen, benadrukt de campagne de gedeelde waarde tussen UNIQLO en Nederland, en hoe LifeWear een essentiële rol speelt in hun dagelijks leven.

Te zien in deze video zijn:

Yousef ‘Sef’ Gnaoui 
Jet van Nieuwkerk 
Marius Smit 
Kimberly Willems 
Lars Tibben & family
Hedwig Heinsman 
Myron & Dennis Gebbink


BEELD IMPRESSIE UNIQLO KALVERSTRAAT / ROKIN AMSTERDAM

(fotografie: copyright PvWK voor MarketingTribune)

Hieronder: actueel filmpje over de Blocktech-weefsels van Uniqlo



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken