Mister Kitchen maakt pindakaas palmolievrij (en vraagt Calvé te volgen)
- Food-en-retail
- 24 jan 2019 @ 11:25
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMVOMarketing
- 24 jan 2019 @ 11:25
- Peter van Woensel Kooy
Een jaar na de lancering van hun zeven smaken pindakaas, is het voedingsmerk Mister Kitchen gelukt om het recept smeuïg zónder palmolie te krijgen. Ze dagen de concurrentie uit om hetzelfde te doen.
Palmolievrij
Onafhankelijk voedingsmerk en driemanschap Mister Kitchen’s lanceerde in 2017 zeven smaken pindakaas in Albert Heijn. Om deze smeuïg en stabiel te krijgen zat er (RSPO-gecertificeerde) palmolie in de receptuur. De heren kwamen er door hun reizen en reportages echter achter dat duurzame palmolie bijna niet bestaat en besloten alles op alles te zetten om palmolievrij te produceren. Chef Maarten Hoekstra: 'Hoewel we al gecertificeerde palmolie gebruikten, gaat de teelt nog te vaak gepaard met de vernietiging van regenwoud en is er te weinig traceerbaarheid rond dit wondermiddel. Met die kennis was er voor ons geen andere keuze.' In samenwerking met experts van onder andere Wageningen University & Research en na vele uren in keuken en fabriek, is het nu gelukt om de palmolie te vervangen door Europese raapzaadolie.
'Calvé, aap ons na!'
Omdat marktleider Calvé palmolie gebruikt, daagt Mister Kitchen het Unilever-merk uit dit voorbeeld te volgen. In 2013 startte Unilever overigens met een Duurzame Palmolie Sourcing strategie. 'Wij geven Calvé graag volledige inzage in ons recept en productieproces. Laten we samen vooropgaan in de voedingssector, waar nog eindeloos én onnodig veel palmolie wordt gebruikt', aldus Hoekstra. Daarnaast gaat Mister Kitchen zich actief (via hun potjes) inzetten voor het World Land Trust. Een organisatie die wereldwijd kwetsbare natuur beschermt door land te verwerven en dit door natuurbeschermingsorganisaties of lokale gemeenschappen te laten beschermen. Dit gebeurt ook in Sabah op het Indonesische/Maleisische eiland Borneo. Hier zijn palmolieplantages verantwoordelijk voor het grootschalig kappen van regenwoud, habitat van onder meer de ernstig bedreigde Orang-Oetan. Omdat de transparantie rond de herkomst en winning nog altijd flink tekortschiet, vindt Mister Kitchen het hoog tijd om gezamenlijk onze overdadige palmolieconsumptie terug te schroeven: 'Laat Calvé ons vooral na-apen!'
Over Mister Kitchen
Mister Kitchen is een driemanschap van receptmakers en avonturiers. Al twaalf jaar struinen zij voor blad en blog de wereld af. Deze safari’s inspireren de heren ook tot eigen producten, die beter of lekkerder zijn dan het huidige aanbod. Zo verbeteren zij, schap voor schap, de supermarkt. Onder Mister Kitchen’s staan er naast hun pindakaas, vier vegan V-spreads en drie V-Burgers in Albert Heijn Nederland en België. Daarnaast organiseren zij vanuit hun keuken op de Amsterdamse Westergasfabriek jaarlijks het Weekend van de Rollende Keukens.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- pindakaas
- Mister Kitchen’s
- pinda
- chef
- Maarten Hoekstra
- zeven
- produceren
- brood
- palmolievrij
- Albert Heijn
- alles op alles
- regenwoud
- Calvé
- plantage
- beleg. mvo
- smaken
- aas
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- RMD24 Retailmedia De kunst is de... 13-05-2024
- Verse groente en fruit centraal in... 13-05-2024
- Vakantiegangers zeer tevreden over... 13-05-2024
- Lilian Wanders-de Klerk van Mothr... 13-05-2024
- [marketeer 202] Pauline Barendregt -... 10-05-2024
- Conscious opent boutiquehotel in... 10-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing