Supers bezorgen elektrisch in binnenstad

Supers bezorgen elektrisch in binnenstad
  • Food-en-retail
  • 18 feb 2019 @ 11:28
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Innovatie

Jumbo start vandaag met het thuisbezorgen van boodschappen in het centrum van Amsterdam met 100% elektrische auto. Concurrent Albert Heijn gaat met DAF Trucks, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO het rijden met elektrische trucks-met-trailers in steden testen.

Alle klanten binnen de ring van Amsterdam en net daarbuiten kunnen voortaan online via Jumbo.com en de Jumbo app hun boodschappen bestellen. Zij krijgen hun producten vervolgens tot in de keuken bezorgd, door een bezorger die in een 100% elektrische bezorgwagen rijdt. Naast een groter bezorggebied in Amsterdam, past Jumbo ook de bezorgmomenten in de hoofdstad aan. Klanten krijgen voortaan de keuze uit bezorgslots van 2 uur en 1 uur. Zo kunnen zij straks in Amsterdam ook ’s ochtends tussen 7.00 en 8.00 uur hun boodschappen bezorgd krijgen.

100% Elektrisch bezorgen

Door de inzet van 100% elektrische bezorgwagens in het centrum van Amsterdam en de rechtstreekse thuisbezorging vanuit een zogeheten hub, maakt Jumbo een duurzaamheidsslag. De elektrische Street Scooters van Jumbo zijn speciaal ontwikkeld voor huis-aan-huis belevering en hebben, doordat zij geen CO2 uitstoten, een gunstig effect op de geluidsoverlast, de luchtkwaliteit én het klimaat. Hiermee dragen de voertuigen bij aan de duurzaamheidsambities van de organisatie. Jumbo wil de CO2-uitstoot van haar transport tegen 2020 met 50 procent te verminderen ten opzichte van 2008. Doordat Jumbo in Amsterdam gaat leveren vanuit één centraal distributiepunt, stuurt het bedrijf daarnaast ook relatief minder wagens de weg op, kan zij haar capaciteit beter benutten en de bezorging efficiënter plannen.

Heijn

Albert Heijn zet in ook vol in op emissievrije bevoorrading binnensteden. DAF, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO partners van AH gaan het rijden met elektrische trucks-met-trailers in steden testen. Als onderdeel van de praktijktest worden niet alleen volledig elektrische trucks ingezet maar ook plug-in-hybride trucks, een Europese primeur. De partners willen hiermee vaststellen aan welke functionele en operationele eisen ze moeten voldoen om in de nabije toekomst supermarkten in binnensteden emissievrij te bevoorraden. Het project loopt minimaal twee jaar.

Green deal

In 2014 ondertekende Albert Heijn de Green Deal Zero Emissie. In deze Green Deal onderzoeken verladers, vervoerders, constructeurs en overheden met elkaar hoe binnensteden in de toekomst zoveel mogelijk emissievrij kunnen worden bevoorraad. De test is een belangrijke stap om inzicht te krijgen hoe de transitie naar emissievrij vorm kan worden gegeven.

Albert Heijn, DAF Trucks, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO testen drie batterij-elektrische (DAF CF Electric) en twee plug-in-hybride truck-trailer combinaties (DAF CF Hybrid) en een bijbehorende snellaadinfrastructuur geleverd door VDL Groep. Daarnaast heeft VDL ook de elektrische aandrijflijn van de DAFs ontwikkeld en gebouwd. Het doel is om zoveel mogelijk relevante technische, operationele, financiële en organisatorische aspecten voor emissievrije bevoorrading van supermarkten te testen. Op basis van analyses door TNO zal hiermee worden vastgesteld aan welke functionele en operationele vereisten de middelen en organisatie moeten voldoen om in de nabije toekomst supermarkten in binnensteden emissievrij te gaan bevoorraden.

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken